Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Pioneren slår tilbage

(LOJA-GRANADA)

Mitsubishi var de første på 1-tons pick-up markedet – nu vil de tage kampen op på det trods alt lille europæiske marked med den nye L200.

12,7 procent af Mitsubishis samlede salg i verden er den 1-tons L200 pick-up – og generelt en den største del af det japanske bilmærkes portefølje biler med firehjulstræk – derfor anser Mitsubishi sig selv for at være hard core professionel spiller på 4×4-markedet i verden.

Det har man for øvrigt været siden 1937, hvor man præsenterede den første firehjulstrækker – i 1978 kom den første L200 pick up – og først i 1982 den legendariske Pajero, som fik sin off road teknik fra netop L200 – bl.a. reduktionsgear.

Motorsports-pionerer

Pajero modellen er måske ikke i spil lige nu – men ledelsen i Japan har dog indrømmet, at modellen sagtens kan vende tilbage.

Mitsibishi var blandt pionererne til Dakar Rally, hvor man fejrede store triumfer – og det er fra disse sejre, man har bygget videre på hele koncernens suveræne off-road know how. Også i traditionelle rallies har man altid været blandt de bedste med Lancer Evolution modellerne

Det ret lille bilmærke, som i dag er med i Renault-Nissan alliancen, er i øvrigt ikke en sinke med nyskabelser. Således er de helt fremme, når det gælder Plug-In hybrid teknologi i Outlander SUV-modellen.

Suveræn 4×4 spiller

I dag er Mitsubishi nummer to i verden på 4×4 markedet – og L200 én af de stærkeste spillere – og som firmaets franske PR chef Daniel Nacass fra MMC Europe sagde ved præsentationen af L200 i Spanien: Den er den eneste 1-tons pick-up, der både kan præstere at køre med permanent firehjulstræk samtidig med reduktionsgear.

L200 pick-up modellen er stadig for lille til det amerikanske marked – selv i Japan sælges den ikke lige nu.

Den nye L200 er sjette generation pick up modeller fra Mitsubishi – men hidtil har den største ændring været mellem fjerde- og femte generation med 89 pct. ændringer. Fra femte til sjette generation handler det sig om 51 pct.

Klar med ægte WLTP forbrug

Som de fleste bilproducenter handler det meget om bedre miljø – og man praler af at være den første i klassen, der spiller ud med de helt nye Euro 6d TEMP miljøregler og WLTP forbrugstal – andre viser gamle NEDC tal udregnet fra WLTP.

Man har skiftet den tidligere 2,4 liter motor ud med en ny 2,2 liter motor, som yder 150 hk – så den er ikke i nærheden af de nyeste svulmende sports-motorer fra Volkswagen Amarok og Mercedes-Benz X-klasse.

Med 400 Nm klarede L200 dog sagtens strabadserne i terrænet med laveste gearing og spær sat til.

Aggressivt design

Udefra er der tale om et stort facelift med helt ny front – der er lidt mere aggressiv i designet. Derimod er dørene de samme som før. Men hele opbygningen er forstærket – og samlekvaliteten virker bedre.

Der er også kommet en del nye sikkerhedssystemer – så som BLIS, Blind Spot information, og en form for nødbremse – men ikke adaptiv fartpilot, men derimod fartpilot.

Testbilerne havde desuden alt det udstyr, man kan tænke sig – bl.a. med læderindtræk, læderrat, nøglefri start og to USB-stik – men ikke elektrisk håndbremse.

Bird View kamera

Genbrug er kabinen, der dog har fået opdateret sit it system med en ny skærm med bl.a. Bird View kamera, så man kan se rundt om bilen samt mulighed for at se, hvad der sker foran bilen, når man skal hen over en skrænt.

Vi prøvede systemet på en udfordrende off road bane i Andalusien, hvor vi trykkede på en knap på rattet, hvorefter kameraet foran på bilen viste, om der var fri bane fremad. Vi kunne også se den bue, som bilen fulgte – og se siden af bilen, så vi ikke fik skader.

L200 klarer sig glimrende på off road banen, men den var også stenhård med en del hældninger. Vi må se, om den klarer en omgang mudder lige så godt, når vi tester den om et par uger ved Pick-Up of the Year Award testen i Uppsala.

Forbedret automatgearkasse

Vi kørte på motorvej, landvej og i byområder med bilen i godt en time frem og tilbage mellem lufthavnen i Malaga og off road områderne nær Granada – men med 100 kilo på ladet slap vi for de værste unoder fra affjedringen i form af hoppende kørsel, som man kender fra en tom pick-up.

Den nye L200 har i årgang 2020 også fået ny og velfungerende automatgearkasse – dog ikke a la DSG som VW – men mere traditionel. Man kan også skifte gear på skifteplader bag rattet.

Mitsubishis Nacass understregede, at man ikke tror på en pick up som fritidskøretøj. Det er en arbejdshest – derfor har man valgt bladfjedre (nu med et ekstra lag) og stiv bagaksel.

Klarer op til 3,1 tons på krogen

Det er udbredt, at bilfabrikker lancerer nye køretøjer i pick-up genren, hvor man ser fire unge mennesker ved bilen med deres surf boards og mountainbikes smukt placeret på ladet – en pick up er ikke et forlystelseskøretøj, men en bil for entreprenøren og håndværkeren i det daglige arbejde – måske med en trailer og et arbejdsredskab spændt bagpå, hvor L200 dog max. klarer 3,1 tons (hvor 3,5 tons er optimalt.)

Daniel Nacass pegede på, at der er 10 spillere i 1-tons segmentet for pick up’s – hvor Ford har haft held med at markedsføre Ranger i lidt frækt US look og nu fører klassen i Europa.

Men Mitsubishi vil tage kampen op – nu med deres nye L200, som er endnu mere konkurrencedygtig – og fortsat en stærk spiller i terrænet.

I ledergruppen

I spidsen af hard core 1-tons pick-up ligaen på verdensplan regner man hos Mitsubishi sig selv samt Toyotas Hilux og Nissans Navara at være – selv om Navara har fået uafhængig affjedring på den europæiske mainstreammodel.

Derefter følger i andet lag en bil som Ford Ranger og Isuzu D-Max – men også VW Amarok, som Nacass anser for at være et nummer for stor i terrænet – og derfor også har klassens mindste nyttelast, derefter Navara søstrene Mercedes Benz X Class og Renault Alaskan – samt Fiat Full Back, som MMC hidtil har bygget for Fiat – et samarbejde, som ifølge Mitsubishi ikke vil fortsætte. I få europæiske lande fås også den kinesiske Great Wall P-serie pick-up model.

Den nye L200 lander i Danmark i november – til priser plus moms fra cirka 200.000 kroner i Club Cab og 240.000 krone i Double Cab udgaver. Automatgear koster ca. 12.000 kroner ekstra. Priserne skulle betyde, at L200 bliver et af de billigste alternativer på pick-up markedet ifølge importøren – men priser på biler er som bekendt til at forhandle.

Leave A Reply