Scania har nu lanceret deres L-førerhus i Danmark,  og med lavgulv-filosofi har bilen både interesse til renovation og distribution.

Det længere ventede L lavgulvs-førerhus i Danmark er en type, som har været savnet i fabrikkens portefølje.

VOTY.dk har haft mulighed for at teste bilen i Danmark i en distributions-udgave med en ret lav box-opbygning.

Fem cylindre og ni liter

Teknisk har L-serien Scanias fem-cylindrede 9-liter motor. Testbilen havde 280 hk. Gearkassen var Opticruise automatisk gearkasse. 280 hk maskinen havde rigelig med overskudskraft.

Vi anvendte i alt 14,13 liter diesel under testen – og samlet opnåede vi et resultat på 4 km/l. Scanias testchauffør fortalte, at bilen i knap så tung trafik normalt klarer 5,5 km/l – det var hans erfaring ved andre tests i bl.a. provinsen.

Vi kørte i alt 56,23 kilometer over halvanden time på Københavns vestegn ad både motorveje, landeveje, lokale veje og i bytrafik – midt i myldretiden. Man da vi hele tiden søgte væk fra de mest trafikerede veje blev ruten meget snørklet,  men også meget som en typisk distributions-rute vil kunne se ud.

Retarder sparer brændstof

Vi fik også prøvet bilens fartpilot – kortvarigt på en stump motorvej – men tilkoblingen er fortsat lidt akavet i bunden af ratkransen. Til gengæld var vi glade for retarderen, som sparede på både diesel og bremser.

Bilen har også Scanias elektroniske håndbremse, som selv går i indgreb, når man stander motoren og tager sikkerhedsselen af. Samtidig synker bilens luftaffjedring via den særlige kneeling-funktion (knæle-funktion), så det bliver lettere at komme ud.

Bilen var forsynet med et premium-sæde – og desuden var der navigationsanlæg, LED forlygter, varmeanlæg til box-kassen, regnsensor, glas-tagluge, linjevogter, adaptiv fartpilot og hill holder. Generelt var bilen ellers temmelig standard.

Som at køre i bus

Førerhuset i L-udgave er nedbygget, så indstigningen sker foran forakslen. Det giver et stort udhæng fortil, så man kører så at sige som i en bus. Men det lærer man hurtigt at vænne sig til.

Tidligere har Scania specialbygget lastbiler med frem- og nedbygget førerhus til især renovationskørsel, men den ny L-serie er et helt nyt industriprodukt, som med øget fokus på sikkerhed og miljø i byer både har fokus på renovationskørsel og distributionskørsel.

Med L-førerhuset har Scania samtidig gennemført overgangen til deres ”Next Generation” lastbiler. Kvaliteten er helt som i de store R- og S udgaver – og det mærker man bare man smækker døren i. Det er nærmest lydløst – som i et Audi produkt.

Øjenkontakt med cyklister

L førerhuset er så lavt, at man er i øjenhøjde med fodgængere og cyklister. Testbilen havde da også et førerhus med glas i højre dør, så man kan være i øjenkontakt med de bløde trafikanter. Så udsynet er i top, når man kører alene – ellers kan passageren jo kikke med.

Som vi fik at vide ved lanceringen i Sverige tidligere på året, så handler L-serien også om at tilbyde lettere ind- og udstigningsforhold for chaufførerne.

L-serien består af biler med tre højder, men som nævnt desuden fås som option en ”kneeling”-model, der ”knæler” – det vil sige, at affjedringen fortil synker, så adgangen lettes yderligere.

Lettere adgang

Der er to indstignings-udgaver – med ét eller to trin. Testbilen havde ét trin – og så er kneeling-effekten standard herhjemme. Det gør adgangen lettere, for uden brug af denne kneeling-effekt skal benet løftes ret højt. Med denne effekt er det meget lettere.

Adgangshøjde fra vej til gulvet i lastbiler er 517 millimeter – eller 440 millimeter, når førerhuset ”knæler.”

Man kan fortsætte i sænket position op til 30 km/t – så hæver førerhuset sig de 95 millimeter til normal kørehøjde.

Fokus på renovation

Samtidig er motortunnelen med sine 150 millimeter fra gulvet lav nok til at man let bevæger sig fra den ene side til den anden side af førerhuset. Førerhuset kan suppleres med to sæder i midten – med fokus på renovationsbilerne.

Filosofien med L-førerhuset er som i de øvrige Next Generation førerhuse: så man generelt sidder længere fremme og mere til venstre end før.

Desuden at A-stolpen er meget tynd, så udsynet er optimalt – og så er der er ny instrumentering, så betjeningen af kontakter er forbedret.

Chauffør-tiltrækning

”Scania’s nye lastbilgeneration udmærker sig særligt på tre områder – driftssikkerhed, brændstoføkonomi og chauffør-tiltrækning,” siger Anton Freiesleben, salgsdirektør for Scania Danmark.

Han peger på, at L-førerhuset ikke mindst markerer sig på chauffør-oplevelsen. Suverænt mand/maskine interface, ekstrem god nær-sigt og ofte i øjenhøjde med bløde trafikanter, ligesom dørene lukker lige så delikat som på et S-førerhus.

”L-førerhuset er et gennemført industrialiseret førerhus og ikke et stykker håndgjort arbejde udført med bukkede dørkplader og popnitter. Vi ser derfor nu, at L-førerhuset ikke kun sælger i renovations-segmentet, men faktisk er egnet til næsten alle city- og regionalbiler. Vi har oplevet talrige kunder, der skulle bestille en P-bil, som nu melder, at ”jeg skal da have L-førerhus i stedet,” siger Anton Freiesleben.

Tilvænning

Han mener, at det er en tilvænningssag, at man sidder lavt.

”Det vil chaufføren snart lære at værdsætte med alle de fordele det medfører mht. udsyn samt ind- og udstigning. Hertil kommer, at førerhuset er kollisionstestet efter højeste sikkerhedsstandard,” siger Anton Freiesleben.

Fakta Scania L280 B4x2NB:
Motor: 4 cyl. DC09. Euro 6.
Cylindre: 5 – 20 ventiler.
Slagvolumen: 9 liter.
Ydelse: 280 hk v. 1.900 omdr.
Moment: 1.400 Nm v. 1.000-1.350 omdr.
Indsprøjtning: XPI.
Kompression: 19,0:1.
Efterbehandling: SCR med AdBlue.
Gear: GRS 895R – Opticruise.
Retarder: 4.100 Nm og 500 kW.
Bagaksel udveksling: 2.92.
Dæk: Michelin 315/70 R22,5.
Akselafstand: 5.350 mm.
Vendediameter v. kantsten: 9.413 mm.
Chassisvægt: 7.338 kg.
Opbygning testbil: 3.312 kg.
Vægt testbil tom: 10.650 kg.
Vægt testbil max. belastning: 17.470 kg.
Længde førerhus: 2.060 mm.
Bredde førerhus: 2.310 mm.
Højde fra: 2.620 mm.
Vogntog længde: 10.680 mm.
Vogntog bredde: 2.600 mm.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk