Ny Peugeot Partner varebil kan leveres i næste måned, men allerede nu har forhandlerne modtaget 120 faste ordrer på bilen til priser fra 100.000 kr. plus moms.

Vi har kørt i den ny Peugeot Partner Van adskillige gange det seneste år – som prototype og færdig model, men først nu har vi prøvet demo-modeller af bilen på dansk grund med danske nummerplader.

120 bestillinger

Partner og søstermodellerne Citroën Berlingo Van og Opel Combo Van vandt prisen ”Van of the Year” for året 2019 på IAA transportmessen i september i år, og lige efter kunne man bestille bilen.

Det har 120 kunder gjort – om end leverancerne først går i gang i løbet af januar. Målet i 2019 er 900 enheder.

Partner er den mest solgte varebil for Peugeot herhjemme, og selv nu er den udgående model bestseller på salgslisten over varebiler. Faktisk er der til udgangen af 2018 blevet solgt 703 enheder af Partner Van mod 538 enheder i samme periode i 2017.

Pris et vigtigt parameter

Men der er ved at være tomt på lagrene af de gamle udgaver, så for november måned nåede salget kun 40 modeller mod 82 i samme periode i fjor.

Nu hænger salg af varebiler jo ikke kun sammen med bilens kvaliteter, for pris er fortsat det vigtigste parameter for kunderne. Men hos Peugeot har man store planer for salget af varebiler.

”Hvor salget til nu kun har været en markedsandel på fem procent, er målet i 2019 10 procent. I 2020 skal markedsandelen for person- og varebiler være den samme,” siger Sten Svaner, varebilschef hos Peugeot Danmark.

Flere erhvervssælgere

Det skal ske ved en forstærkning på forhandlersiden bl.a. gennem en fordobling af dedikerede erhvervssælgere. Ikke gennem billige leasingaftaler – det handler om organisk vækst ifølge Svaner.

Der er også kommet en stigning på 27 procent af Peugeot Professional Centre og en stigning på 60 procent af Talent-forhandlere. Der er uddannet 14 talentsælgere i år – personer, som tidligere ikke har solgt biler overhovedet. Mange fundet via headhunter bureauer.

Første kvartal 2019 kommer antallet af forhandlere med professional afdeling op på 88 – en stigning på 25 forhandlere.

Flere top-modeller

”Vi har også haft succes med markedsføringen af premium modeller af vores Expert- og Boxer varebiler i år – det skal også omfatte den nye Partner. Allerede nu ligger salget af vores basismodeller ”N1” på kun otte procent, hvor ”N2” og ”N3” ligger på 46- og 37 procent. Topsegmentet ”N4” ligger på ni procent,” siger Sten Svaner.

I øvrigt har basismodellen af Partner (kaldet Zip) ikke nødbremse som standard – andre udgaver (Plus og Ultimate) har det som standard. De tre udstyrsversioner har også forskellig isolering (kaldet akustikpakker) og dermed forskelligt støjniveau.

Overlæs-indikator

Helt nyt i Partner er udover det særlige i-cockpit også en indikator for overlæs samt surround rear vision – samt elektrisk håndbremse. Overlæs-indikatoren kommer dog først i maj produktonen. Det nye ved den elektriske håndbremse er, at bremsen strammes op, hvis bilen rykker sig.

Topmodellen Ultimate med automatgear har også adaptiv fartkontrol. I andet halvår i år har en fjerdedel af salget af Peugeot Expert været Ultimate modeller med nødbremse elektrisk betjent sidedør, automatgear og 180 hk maskine.

Partner og ”søstre” kommer med to forskellige akselafstande til L1 og L2. Før var akselafstanden den samme for L1 og L2. Dertil kommer mulighed for udgaver med en lem mellem kabine og varerum til transport af lange genstande (op til 4,4 meter).

Bedre køreegenskaber

Det største aktiv med den nye Partner i forhold til forgængeren er en undervogn, der delvist er bygget på samme platform (fortil) som flere personbiler (EMP2). Det giver langt bedre køreegenskaber.

Dertil kommer en omfattende liste med sikkerhedsudstyr. Pladsforholdene er også forbedret – men oven i det kommer hele connectivity delen, hvor man kan være koblet op på internettet – en fordel ved flådestyring.

To trailervægte

De to udgaver V1 og V2 byder på bl.a. to forskellige trailervægte på 1.000- og 1.300 kg. Lasteevnen er henholdsvis 1.000- og 650 kg. V1 har samme affjedring som personbilen Rifter. V2 opsætningen er kraftigere.

Teknisk er der delvist tale om nye motorer – bl.a. PureTech benzinmotorer og BlueHDI dieslemotorer. De er dog først klar til sommer, men importøren forventer øget salg i forhold til tidligere på grund af talen om at forbyde dieselmotorer i byerne.

Flest dieseludgaver

Dieselmotorerne vil dog blive de mest solgte – og her er valget mellem 100- og 130 hk. 8 trins automatgear er nyt. En særlig udgave til entreprenører og lignende fås med større hjul og øget frihøjde – med modelbetegnelsen ”Grip.”

Modsat Citroën sælger Peugeot ikke Partner med de svageste dieselmotorer. Man begynder med 100 hk til 100.000 kroner plus moms, hvor Citroën begynder med 75 hk med en begyndelsespris på 88.000 kroner plus moms.

Rifter klar som Van

Vil man have en endnu bedre varebil – så vælger med Van-udgave af personbilen Rifter, som netop er blevet crahtestet i et svensk laboratorium. Så salget kommer snart i gang. VOTY.dk har allerede prøvet en prototype i topudgaven  – og så kan man tale om at være lydsvag.

I øvrigt har Interdan bilkoncernen fra 1. december i år stået for salg og markedsføring af både Peugeot, Citroën og Opel – så det bliver interessant at se, hvordan det kommer til at foregå.
I hvert fald bliver Peugeot Partner den første af trillingerne, som kommer til salg – og efterfølges af Citroën Berlingo en lille måned efter – og senere af Opel Combo Van.

Til storfamilier

Expert-serien er så ny, at der ikke sker ændringer – men importøren vil satse med på salget af minibusudgaver – kaldet Combi og Traveller, hvor man vil se på nye markedsmuligheder.

Det gælder bl.a. de mange familier med mange sammenbragte børn (op til ni sæder), hvor prisen er fra 370.000 kroner (hvide plader). Men også hele Business-delen er vigtig – med luksus aptering i VIP-modeller til en pris på lige under 700.000 kroner.

2,2 liter motor til Boxer

På mødet om Peugeot varebiler forleden dag i København kom man ikke ind på den største varebil Boxer, men der kommer til sommer opdaterede motorer – bl.a. med 2,2 liter slagvolumen (i stedet for 2,0 liter), som opfylder de nyeste miljøbestemmelser, fortalte Sten Svaner.

Priserne kendes dog endnu ikke.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk