My Garage, der er den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan også levere den seneste SUV model Cullinan som Van.

Rolls-Royce er ikke længere et bilmærke, der kun leveres i Danish Royal Blue til adel og kongehus – Rolls-Royce er blevet en bil for de kræsne om end velhavende borgere, der internationalt typisk er gode for 10 millioner euro.

Og SUV bil-typen kan altid blive godkendt på gule nummerplader. I dag kører der jo massevis af Porsche Cayenne med to sæder – men så er der jo masser af plads til golf-køllerne.

Flex-leasing

”Vores kunder herhjemme anvender typisk flex-leasing med 20 procent af prisen up front. Efter et år kan kunden så købe den for den resterende sum – eller sælge den – eller sågar indgå en ny leasingaftale,” fortæller Alexander Wisler, der er Rolls Royce Brand Manager hos My Garage i Vejle.

Det er Danmarks eneste autoriserede forhandler og værksted, som igen er Connecting Partner til Rolls-Royce i Berlin. Men inden My Garage blev endelig godkendt, var virksomheden testet af TÜV Rheinland.

Priserne for de aristokratiske biler er da heller ikke i tilbudsgenren – for eksempelvis den nyeste SUV model Cullinan koster fra 265.000 euro, men i øvrigt er der i den lange historie bag Rolls-Royce ikke været en eneste kunde, der har villet nøjes med en standard Rolls-Royce.

350.000 Euro før skat

Demonstrations-modelen, som vi stiftede bekendtskab med ved præsentationen i Kongelig Dansk Yachtklub i Hellerup, kostede f.eks. 350.000 euro – før skatter og afgifter selvfølgelig.

Der er mange kunder, der mangedobler prisen på bilen – fordi den skal være en meget personlig bil – så som sheiken fra en ørkenstat, der ville have bilen lakeret og indrettet, så den så ud som hans private jagt-falk, der i øvrigt koster mere end en Rolls-Royce – eller manden med diamantminen i Sydafrika, der fik bilen udformet med ægte diamanter, der øgede bilens pris med én million euro.

Ingen køber en standard Rolls

”Heller ingen af vores danske kunder køber standard Rolls-Royce biler. Siden vores godkendelse som forhandler, som kræver kurser i Goodwood og indkøb af specialværktøj, har vi skrevet kontrakt om levering af tre nye Rolls-Royce biler. Den ene af kunderne var med i Goodwood – så bilen kunne blive designet og udstyret efter dennes ønske,” siger Alexander Wisler.

Alexander Wisler ser Rolls-Royce som et såkaldt ”Upcoming Brand” – også herhjemme. Det er blevet acceptabelt at køre Rolls-Royce – og overkommeligt i forhold til mange andre luksus mærker med moderne finansiering.

Finder en løsning

Man får samtidig en håndsamlet bil efter ens eget hoved, hvis det er teknisk muligt. Hvis ikke, så finder man nok alligevel en løsning.

Eftermarkedet herhjemme står Lars Paugan i My Garage for – og han har bl.a. været på de nødvendige kurser og købt de mange specialværktøjer i England. Alle danske Rolls-Royce bilen skal – hvis det skal være på et autoriseret værksted herhjemme – serviceres i Vejle, men Lars Paugan garanterer, at man gerne henter og bringer bilerne i hele landet, når de skal til service.

Snit-alder på 45 år

I My Garage huserer også salgschef Jens Christian Randrup, som godt kan sælge en Rolls-Royce, men primært tager sig af garagens andre aktiviteter, som omfatter McLaren og Porsche.

Salgsansvarlig for salg i Tyskland, Nordeuropa og Østeuropa, Marcus Reil, regner gennemsnitsalderen internationalt for en kunde til en ny Rolls-Royce Cullinan SUV til at være omkring 45 år.

”Bilen er opbygget med aluminium chassis for at lette vægten, men det er også årsag til, at bilen kun har en trailervægt på 2,7 tons og ikke 3,5 tons. I øvrigt er det den første Rolls-Royce med indbygget trækkrog. Men med 571 hk og 850 Nm har den ingen problemer med at trække afsted med en båd eller en hestetrailer,” siger Marcus Reil.

BMW basis-motor

Cullinan er som alle Rolls-Royce udstyret med en 12 cylindret motor, som er udviklet sammen med BMW og en otte trins automatgearkasse, som er udviklet sammen med ZF, men hele drivlinen er fintunet til Rolls-Rolls.

Som alle Rolls-Royce tilpasser Cullinan sig førerens kørestil og et kamera i fronten tager hensyn til den vekslende topografi og vejens forløb. Det gælder motor, affjedring og styretøj. Bliver der kørt sporty strammes affjedringen, kører man roligt, løsnes den igen.

Luftaffjedring

Cullinans luftaffjedring kan sænkes fire centimeter for at lette ind- og udstigning af den lidt højere SUV model. Når bagklappen står åben, kan en adskillelse vippe op, så man ikke får blæst, regn og sne i hovedet.

Rolls-Royce Cullinan, som er den første SUV fra Rolls-Royce Motor Cars, har i øvrigt fået navn efter den største diamant, der nogensinde er fundet. Bilen har, som det bør sig, permanent firehjulstræk – og ifølge Marcus Reil kan den sagtens følge en Range Rover i terrænet.

Men selv om den to meter brede Rolls-Royce mere end nogensinde er en ”Drivers Car,” så er en Rolls-Royce ikke en bil, man kører heftigt i – man bliver ligefrem afslappet i en Rolls-Royce, og hjerterytmen falder ifølge nye undersøgelser. Med andre ord – ingen stress.

Læderstue fra syv køer

I øvrigt stammer læderindtrækket til én bil fra syv køer, og alle køerne har græsset i to kilometers højde på et østrigsk bjerg, hvor der ikke er myg, som kan ødelægge læderkvaliteten.

BMW overtog Rolls-Royce i 1998, men har ikke villet røre ved det særlige koncept med håndbyggede biler, der kan bygges efter kundens ønske i en grad som ingen anden producent af luksusbiler.

Derimod har BMW strammet op på kvaliteten, og teknisk anvendes der mange dele fra BMW.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk