FRÉJUS

Fremragende trækkraft og langt mere støjsvag. Det er, hvad den nye og opdaterede Meriva Activan fra Opel præsterer.

VOTY.dk har været i Sydfrankrig for at prøve den ny kompakte Meriva – og selv om testforholdene var ret dårlige med voldsomt regnvejr, så var den nye 136 hestes turbodieselmotor er nydelse – selv om det var svært at bedømme køreegenskaber.

Masser af moment selv i femte og sjette gear betød trækkraft ved 50- og 60 kmt (cirka 1.200 omdrejninger). Det fik vi rigeligt afprøvet på den kuperede sydfranske motorvej. Motoren opfylder Euro 6 miljøbestemmerne, der træder i kraft i september i år (for salg fra januar 2015).

Ny 110 hestes diesel
Senere i år kommer så den næste nye 1,6 liters dieselmotor på 110 hk, som er særdeles interessant for Danmark, for den afløser bestselleren med 1,3-dieselmotor, mens den 136 hestes skal afløse 1,7-dieselmotoren. Både 1,3 og 1,7 opfylder ikke de kommende miljøkrav.

Den nye 136 hestes 1,6-liters udgave klarer 22,7 km/l, mens den kommende 110 hestes motor når op på 26,3 km/l – og det betyder en CO2 udledning på kun 99 gram pr. km. Det er ny rekord i denne MPV-Van klasse.

De nye lydsvage motorer betyder samtidig bedre komfort i kabinen. Her skal jeg også understrege, at den nye gearkasse er væsentligt mere letgående at arbejde med.

Bedre kvalitetsfornemmelse
Kabinen byder også på nyt lay-out med differentierede farver i instrumentbrættet med blødere og lækrere plast-kvaliteter. Sæderne er i forvejen blandt de bedste, som man kan få – med bl.a. aktive nakkestøtter og god støtte i ryg og sider.

Nyt er et helt nyt informationssystem kaldet IntelliLink, hvor man kan integrere smartphone med informationer i bilen. Systemet er bygget op omkring en 7 tommer skærm.

Trailervægten med bremser er på den 136 hestes udgave på 1.150 kg., 50 kg. mindre end på 1,7 liters dieseludgaven. Den nuværende 1,3 liters dieseludgaven må ikke trække en trailer. Trailervægten på den kommende 110 hestes udgave er ikke oplyst.

Altid rigtig lygteføring
Herhjemme er automatisk lyskontrol, regnsensor, viskerautomatik og automatisk nedblænding af bakspejle standardudstyr. Så skal man som chauffør ikke spekulere over, hvornår nærlys og baglygter skal tændes. Det klarer en lyssensor. Læderrat med varme og knapper til betjening af radioen er standardudstyr i Enjoy og Cosmo modeller – det vil sige af Activan-udgaver.

Meriva Activan er kendt for sine flex-doors – baghængslede døre med let adgang til varerumet. Her er der ikke sket ændringer. Designet er dog ændret på flere punkter – med LED lys for og bag, ny kølergrill a la Insignia-modellen samt nye baglygter og andre mindre detaljer.

Den nuværende Meriva kom frem i 2010. Der er solgt i alt 2.663 modeller i Danmark af de 250.000 biler, som fabrikken har bygget. Herhjemme er der solgt op mod 40 Activan gulpladeversioner hver måned – et tal, som med de nye dieselmotorer nok vil øges.

Priser på ny Activan
Meriva hører sammen med Mokka til MPV/Crossover udgaverne hos Opel. Men det er Meriva Activan, som Opel Danmark satser på af de to modeller. Meriva Activan sælges kun i versionerne Enjoy og Cosmo (ikke i basisudgaven Limited).

Billigste 1,4 Twinport Activan benzinudgave skal koste 131.508 kr. plus moms. Den nye 1,6 liters udgave med 110 hestes motor skal koste 154.131 kr. plus moms som Enjoy – med 136 hk skal man tage Cosmo modellen – her er prisen 170.709 kr. plus moms. 1,7 diesel med automatgear koster som Enjoy 170.748 kr. plus moms. 1,3 diesel med 95 hk koster fra 138.895 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk