(MILANO)

Efter to år uden en mellemklasse kassevogn, får danske Nissan forhandlere snart igen en ny model på hylderne.

Det har været nogle hårde år for forhandlerne, hvor de har set deres kernekunder skifte til konkurrerende bilmærker.

”Modsat mange personbilskunder er kunder til varebiler langt mere loyale. Men det har været en udfordring for os at være væk fra markedet med denne type varebil i to år – en NV 400 er ofte for stor og en NV 200 for lille,” siger chefen for Nissans varebilsprogram, Paolo D’Ettore.

Fem års garanti
Men med branchens bedste varebilsgaranti på fem år eller 160.000 kilometer og fortsat en professional service håber han på et hurtigt come back. I dag handler det nemlig om TCO, Total Cost of Ownership – eller totaløkonomi.

VOTY.dk har været til sneak preview på den nye varebil, der har fået navnet NV 300 – hvor bilen før hed Primastar, men NV 300 er logisk, fordi den mere kompakte Van hedder NV 200 og den største hedder NV 400.

Premiere på IAA messe
Officiel premiere får den nye varebil dog først på IAA transportmessen i Hannover i slutningen af september.

”NV 300 kommer fra begyndelsen med fuldt motorprogram med Euro 6 teknologi og under tankdækslet er de to studse – en til diesel og en til AdBlue tilsætningsstof, og 1,6 liters motorerne motorerne bliver på 90- of 120 hk med enkelt turbo og på 125- og 145 hk med dobbeltturbo,” siger Jordi Martorell, chef for Nissans varebilsprogram i Europa.

Motorerne er de samme, som findes i Renault Trafic og Opel Vivaro. Bilerne får alle 6-trins gearkasse – men automat-gearkasse kan ikke fås.

Nyindrettet fabrik
NV 300 bygges også samme sted – nemlig Sandouville fabrikken i Frankrig med produktionskapacitet på 700.000 biler om året. En gammel Renault fabrik, men helt moderniseret til kun at bygge de nye varebiler fra Renault, Nissan, Opel (GM) – og snart også Fiat, som får afløseren for Scudo bygget her under navnet Talento.

Den meste af bilen er identisk med sit ophav Trafic fra alliancepartner Renault – primært fronten er ændret, så bilen får Nissans DNA – altså de samme linjer som Nissan NV 400 og Nissan Navara.

Designet i London
”Det er vores Paddington designcenter i London, der har stået for det nye design – og bilen har nu bl.a. fået en anden kofanger, kølerhjelm og ny grill, mens forlygterne, som er ganske dyre at udvikle, er de samme,” siger Paolo D’Ettore.

Som Renault har deres Pro+ program på eftermarkedet, vil Nissan også være klar med deres eget program – tilpasset kundernes krav – når produktionen begynder til september. Det vil omfatte dedikerede forhandlere med længere åbningstider for erhvervskunder samt mulighed for byttebil under reparation.

Førproduktions model
Vi så en før-produktionsmodel hos Nissan forhandler 3A i Milanos udkant. Den havde bragt Champions League banner fra UEFA hovedkontoret i Nyon nord for Genève til Milano som led i Nissans foreløbige fireårige Champions League sponsoraftale med UEFA. Første år var i 2015.

Det var en minibus med 125 hk motor, som vi så hos den italienske forhandler. Paolo D’Ettore mener, at der på europæisk plan vil blive solgt flest NV 300 med 120 hk motor.

Mange karosseriformer
Kassevognen vil være mest udbredt, men bilen vil også fås som chassis til ladopbygning, som dobbeltkabine og 9-personers minibus.

Takket været en lem mellem førerkabine og varerum kan der transporteres f.eks. rør på 4,15 meters længde.

En pris på den nye NV 300 serie er først klar til IAA transportmessen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk