Situationen for Nissan i Danmark er overvejende positiv, for nu er man ved at kunne skaffe nye biler igen. Det kunne man ikke i første halvdel af 2022, hvor krig og kriser betød mangel på reservedele på bilfabrikkerne.

Nu går det lidt bedre, men ifølge adm. dir. Kim Helsted fra Nissan i Danmark holder især private kunder lige nu igen med investeringer – i en situation med økonomisk ustabilitet, faldende levestandard – og nervøsitet over gas- og el priser samt dyrere fødevarer.

Så kommer en ny bil jo nok i anden række.

Ikke folkeeje

Ser vi nogle år frem, er det politisk tanken at skære ned på tilskud til elbiler, og så kan Danmarks mest solgte elbil – Skoda Enyaq – ifølge adm. dir. Mads Rørvig fra De Danske Bilimportører ende med at stige flere hundrede tusinde kroner fra 2022 til 2030.

Og over 600.000 kr. for en mellemklasse elbil er ikke for den jævne dansker, som ender med ikke at have råd til en ny elbil i fremtiden.

Håbet er billigere batterier i fremtiden – og her er en mulighed ”Solid State” batterier, der er billigere at producere end tilsvarende litium-ion batterier.

Billigere Nissan elbiler

Nissan kommer dog  (2024) med en ny udgave af elbilen Leaf, der er billigere end den nye Nissan Ariya. Og en ny og elektrisk Micra minibil kommer også. Og så må man jo steppe ned i bilstørrelse.

Men nye biler omkring 100.000 kr. findes desværre ikke mere, for fabrikkerne vil jo også have deres udgifter dækket ind.

EU har besluttet, at der i 2035 kun skal sælges 0-emissions personbiler i Europa – så alle må vænne sig til tanken om at skifte til grønne biler. For fabrikkerne er også nødt til at omstille produktionen.

Voldsom fald i bilsalg

Lige nu er det som nævnt i første omgang privatkunderne, der venter med at købe ny bil – faldet i privatmarkedet herhjemme er på 34 pct. i 2022 – og 19 pct. totalt.

Og det er surt for Nissan, som normalt er stærke i privatsalg. Men for alle mærker har 2022 været et sløjt år.

170.000 biler endte det med – et så dårligt salg har der ikke været siden 2009. Til gengæld er salget af biler til erhvervskunder knap så hårdt ramt.

Afløser legendarisk varebil

Varebilssalget har bortset fra komponentmangel været status quo – og først nu begynder salget af den nye Nissan Townstar Electric, så 2023 tegner lys.

Den afløser den legendariske eNV200, hvor den lange Townstar har lidt større varerum (4,3- i stedet for 4,1 kubikmeter).

Den mere anonyme Townstar har dog ikke varme i sæde og rat som forgængeren – og læssekanten er noget højere. Merprisen for Townstar L2 udgaven i forhold til L1 udgaven er kun 9.000 kr.

Stigende salg af elvarebiler

Der er solgt 580 eNV200 i Danmark. Men el-varebilssalget totalt er steget med 65 pct. det seneste år. Ialt er salget oppe på 270 enheder.

Nissans helt store trumfkort er fem års varevogns-garanti eller 160.000 km. Den gælder ikke for Nissans personbiler.

De større Nissan Interstar og Primastar varebiler fortsætter som rene dieselbiler – der er ingen planer om eludgaver, som ellers er ved at være klar hos alliancepartner og leverandør til Nissan – nemlig Renault.  Nissan Townstar er jo også en søstermodel til Renault Kangoo.

Brint ikke for Nissan

Nissan ser el som væsentligste bidrag for den grønne fremtid – ikke brint, som Renault ellers satser hårdt på sammen med selskabet Hyvia. Det gælder først og fremmest varebiler.

Nissan i Danmark er i øvrigt næsten klar med en Van udgave af den elektriske Ariya model, som flere kunder har efterspurgt.

Her vil mange sikkert se frem til en Van udgave af den kraftige e4orce 4×4 model af Ariya med 1.500 kg. trailervægt.

Det store batteri

Bilen har den store 87 kWh batteri – som generelt ønskes af de fleste (83 pct.) af kunderne – kun 17 pct. har ønsket det mindre 63 kWh batteri. Den udgave trækker også kun 750 kg.

Der har været et stort fald i salget af benzin- og dieselbiler det seneste år. Derimod er salget af hybridbiler stabilt.

Og elbiler tager store markedsandele i hele Europa.

Ny XTrail på banen

Nissan Danmark har netop lanceret den nye udgave af off road’eren X-Trail med det længe ventede e-power system og op til to tons på krogen i 4×4 udgaven.

En bil, der traditionelt har været populær som Van. Den fås også i en 4×2 udgave. 2.200 X-Trail er på de danske veje i dag. Så der er potentielle kunder til den nye model.

Stort marked for Juke Hybrid

Der er til gengæld 3.600 enheder kørende af den mere specielle Juke, som nu kommer i en hybridudgave – også som Van.

Og her er markedet stort – med 23.400 enheder kørende i sin klasse herhjemme, så målet er et større salg. Med 143 hk i stedet for 114 hk.

Samlet kører der 22.371 Nissan biler på de danske veje i dag.

1.000 km på strøm i lastbil

I forbindelse med erhvervstransport skal alle typer lastbiler ikke skifte til el så hurtigt, da el-lastbiler endnu ikke kan overtage f.eks. eksportkørslen én til én 100 procent på grund af manglende rækkevidde.

MAN har dog allerede en ellastbil klar i 2025 med 800 km – ja måske 1.000 km rækkevidde. Vi har kørt den som prototype i fjor. Og det virker.

Ellastbiler er fra begyndelse dog mest tænkt til distribution, renovation og entreprenørkørsel – men til langture kan brint måske tage over.

Mangler ladestandere

Hvis person- og varebiler mangler ladestandere – og her er Danmark faktisk længere fremme end lande sydpå (selv om vi ikke er i mål) – så er der endnu ikke offentlige ladestandere klar til lastbiler.

Og det tager tid at få tilladelse til at sætte dem op.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk