X er tyske BMW’s betegnelse for SUV modeller – biler, der er ekstra populære i erhvervslivet. Også på gule plader.

Vi har prøvet den mindste i X-klanen, X1 sDrive (forhjulstræk) 18i M. Den har dog ikke 1.800 cc motor, selv om der står 18M – kun en 1,5 liters benzinmotor med tre cylindre og beskedne 140 hk.

Nu er der ikke tale om basisudgaven. Men M Sport versionen til cirka 280.000 kroner plus moms i Van udgave – ca. 15.000 kr. over basisudgaven med Advantage udstyr, der dog er lige så godt skruet sammen.

Sat op til sport

I M Sport testbilen bedes på nærmest optimal komfort og ekstra gode køreegenskaber – og her betyder M Sport udstyret bl.a. multijusterbare og velformede sportssæder, der giver optimal støtte, en mere sporty opsat styring, en fastere affjedring og så et lækket, tykt multijusterbart M-sportslæderrat.

Selv midter-armlænet over midterboksen kan højdeindstilles. I midterkonsollen er en drejeknap, som er indgangen til betjening af bl.a. media, kommunikation, navigation og kort. Bilen havde også navigation med head-up display.

Lidt hårdt affjedret

Der var rigtigt meget udstyr – hvor bl.a 19 tommer alu-fælgene med 45 profildæk giver bedre vejgreb end standardfælgene på 17 tommer og 35 profil dæk – men til gengæld er bilen noget hårdere affjedret. Den kører rigtig godt trods sin højde.

Men standard M Sport kan opfylde de flestes behov. Kun LED lygterne ville være et must til ca. 5.000 kr. plus moms.

En masse ekstraudstyr

Vi vil ikke nævne alt udstyr – men blandt standardudstyret fremhæve aluminiums tagræling, gasdæmpet frontklap, elektrisk håndbremse, klimaanlæg, parkeringssensorer, LED signatur kørelys, LED tågelygter for og bag, parc-assist samt trafik-kø assistent.

Bilen havde ekstra Driving Assistent Plus pakke med bl.a. frontkollisions-advarsel, skiltegenkendelse, linjevogter og fjernlysassistent til ca. 6.-7.000 kr. plus moms. Dertil kan vi nævne læderindtræk, bakkamera og varme i rattet.

1.500 liter varerum

Som lille slider og arbejdshest får man en høj bil med let ind- og udstigning samt godt udsyn. Og så har bilen en fornuftig, stor fodplade, som sikrer en lige og ergonomisk optimal kørestilling.

I Van udgaven får man et pænt stort varerum på mere end 1.500 liter, bilen har automatisk bagklap standard og et stort rum under gulvet. Læssehøjden er 69 cm. Handskerumslås havde testbilen ikke.

Vælg eventuelt 4×4 og diesel

For entreprenører vil springet op til en 2-liters diesel med firehjulstræk (xDrive) være det optimale valg – og her får man en trailervægt på to tons, hvor testbilen har 1.700 kg, hvilket dog er pænt i klassen. Som Van er prisforskellen nu rimelig – ca. fra 30.-40.000 kr. plus moms i forhold til vores testbil.

Mange erhvervsbilister vil måske netop have større glæde af en dieselmodel, som kan fås i samme prisleje som en benziner. F.eks. en 1,8d sDrive med to-liters dieselmaskine.

Ingen racerbil

Her får man også fire cylindre í stedet for testbilens tre, som er lidt mere støjende – især under acceleration. Men ikke så slem som mange andre biler med tre cylindre. De tre cylindre betyder dog rimelig benzinøkonomi på 14,7 km/l.

Den er ingen racer – skal bruge næsten 10 sekunder om at nå 100 km/t og kører lige over 200 km/t.

Men den kleine benziner er dog ikke sløv i dagligdagen – for momentet på 220 Nm er maksimalt over et meget langt område mellem 1.480- og 4.200 omdrejninger. Man kan også vælge tre opsætninger – eco, pro og sport – så man kan køre bilen efter behag.

Behageligt med automatgear

Det gode drejningsmoment betyder, at automatgearet næsten kan undværes, for udgaven med manuelt gear må være rigelig smidig. Men BMW’s 7-trins Steptronic dobbeltkoblings-gearkasse fungerer jo fremragende – og er rar i tæt bytrafik.

Således er adaptiv fartpilot med stop&go funktion, som gør langturen behagelig. I det hele taget er bilen meget letkørt – kun var der lidt problemer med at dosere bremserne.

Fakta BMW X1 sDrive 18i M Sport aut.:
Motor: 3-cyl. benzin – BMW twin turbo.
Slagvolumen: 1.400 ccm.
Ydelse: 140 hk v. 4.600-6.500 omdr.
Moment: 220 Nm v. 1.480-4.200 omdr.
Gearkasse: 7-trins Steptronic aut. med dobb.-kobling.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 14,7 km/l.
CO2 udledning: 153 g/km.
Topfart: 203 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,7 sek.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.505/2.025 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.700 kg.
Varerum: Ca. 1.500 liter.
Læssehøjde: 69 cm.
Dæk: Good-Year Eagle 225/45 R19.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for og bag.
Pris hvide plader: 424.917 kr.
Testbil hvide plader m. ekstraudstyr: 650.704 kr.
Testbil Van med ekstraudstyr: Ca. 400.000 kr. plus moms.
Pris testbil Van: Fra ca. 280.000 kr. plus moms

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk