Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Tilbud i den tunge klasse

Opel har i en længere periode – i forbindelse med skift af importør – ikke solgt så mange biler i Danmark. Det gælder ikke mindst varebiler.

Men det vil den nye importør, Interdan, gerne have ændret på.

Vi har prøvet den største varebil fra Opel, Movano, i seneste udgave – og i forhold til sin nærmeste konkurrent, Renault Master, giver man en masse udstyr oven i, som Renault ikke umiddelbart har valgt at gøre.

Teknisk identiske

Men det kan jo bestilles. For de to biler er teknisk identiske, og de bygges på samme fabrik – på Renaults fabrik i Batilly nær Strasbourg i det nordøstlige Frankrig.

For det er bl.a. på udstyr og eftermarked, hvor man kan differentiere sig – så som finansiering. Bl.a. er man i det eksempel, som Opel har opstillet, 400 kroner billigere end Renault med deres Master pr. måned på erhvervsleasing – men med noget større udbetaling.

Og de fleste varebilskunder har først og fremmest fokus på totalomkostninger – Total Cost of Ownership eller bare TCO – altså såvel finansieringen og vedligeholdelsen. Og det er her ofte konkurrencen står, for de nævnte biler er jo i bund og grund ens. Men priser er svære at tale om – for konkurrencen er hård.

Nye forhandlere

I hvert fald lægger importøren ikke skjul på, at gode finansieringstilbud skal lokke kunderne.

Opel skal delvist sælges af en ny gruppe forhandlere, der forventes af være forandringsparate og få styrket salget af varebiler.

Opel har også valgt at sælge de mindste Movano modeller L1H1, hvor Renault begynder med L2H2 modeller.

Lidt mere udstyr

Når det gælder udstyr, får man i Movano ekstraordinært et komfort-førersæde, der er seks-vejs justerbart med armlæn og varme.

Infotainment og connectivity spiller en stor rolle i vores dage – så her spiller Opel ud med en 7-tommer farve-touchscreen, navigation og systemet NAVI to IntelliLink Pro.

Dertil ”Rear Vision” bakkamera, Blind Spot assistent, linjevogter samt Apple Car Play og Android Auto.

22 aflæggerum

Vi kan også nævne smartphone stemmestyring, trådløs mobiltelefon oplader, fartpilot med hastighedsbegrænser, lyssensor, LED belysning i varerum og lydisoleret varerumsadskilelse.

Der er drejelig skriveplade på bagsiden af midtersædet. Testbilen havde ikke passagerairbag – til gengæld et udtræksbord og stor ekstra kopholder. Handskerummet er på 10,5 liter.

Der er 22 aflæggerum i bilen – bl.a. over forruden i bilens bredde. Og så kan vi nævne tre kopholdere og store flaskeholdere i dørene. Vi skal også nævne de brede beskyttelseslister på siderne.

Ikke adaptiv fartpilot

Rattet kan kun indstilles lodret, hvilket beviser, at her er tale om en kraftig facelift og ikke en helt ny model. Derfor er der heller ikke adaptiv fartpilot endnu – det kommer først ved næste modelskift.

Den nye model er først og fremmest blevet mere støjsvag og er bedre skruet sammen end tidligere – og dermed med forbedret komfort. Man sidder godt bag (plast)-rattet med god støtte i komfortsædet, men støtten i passagersædet til gengæld kunne være bedre.

Testbilen var en 3,3 tons kassevogn i H2L2 udgave med enkeltmonterede bagdæk. Varerummet var på 10,8 kubikmeter. Trailervægt i testbil 3,5 tons.

Spænd godset fast

Vi kørte en uge i den nye Movano – men det var en udfordring at fastspænde godset på 1.251 kg. i varerummet, hvor det var placeret på en palle – omsnøret med plast.

Der var ikke fastgørelseskroge i gulvet, da der var monteret en kraftig plade i bunden – så vi måtte vælge en fastgørelsesring et stykke oppe på indersiden og så fastgøre lasten med en strop mellem ringen og indstigningshåndtaget ved skydedøren. Ikke optimalt, men pallen stod fast.

I forbindelse med varerummet savnede vi trinbrætter både ved skydedøren og bagdørene til at lette ind- og udstigning. Der er trods alt mere end en halv meter fra vejen og op til gulvet – med pladen målte vi højden til 57 cm.

Nyeste miljøkrav

Den opdaterede 2,3 liters biturbo-maskine er kvik og fungerer upåklageligt. Motoren er blevet opgraderet til at opfylde miljøkrav ifølge Euro 6d Temp normen.

Bilen havde forhjulstræk og havde en motor på 150 hk og 385 Nm mellem 1.500- og 2.500 omdrejninger. Bilen er rimelig kvik, men vil man have bedre trækkraft, kan man få Movano med op til 180 hk.

Til 100 km/t klarer bilen på 12,1 sekunder og topfart opgives til 155 km/t. Ved kraftig acceleration hørtes en vis turbostøj, men det var ikke så højt. Vi fornemmede en del vindstøj og resonanslyde fra instrumentbrættet.

Fjerde gear i byen

Vi målte acceleration med last i femte gear fra 1.400 omdrejninger eller 65 km/t. I sjette gear 1.400 omdrejninger eller fra 75 km/t. Bykørsel kræver derfor brug af fjerde gear.

Gennemsnitsforbruget (WLTP-mål) er oplyst til 10,8 km/l eller 244 g/km. Der er diesel-påfyldning til venstre på bilen og AdBlue påfyldning til højre.

Flere assistentsystemer

Alle de nye varebiler kan fås – for de flestes vedkommende mod betaling – med samme sikkerhedssystemer som nye personbiler – f.eks. nødbremsesystemer og linjevogter samt andre assistentsystemer.

Movano har også sidevinds-assistent, så man ikke mærker ryk i bilen, når man f.eks. kører over Storebæltsbroen.

Ligner forgængeren

Movano ligner den tidligere model – med få ændringer så som LED signatur kørelys. Men kabinen er ny. Opel har i nyeste udgave valgt at bevare det overordnede design på deres største varebil Movano – modsat søstermodellen fra Renault.

Fronten er ændret lidt i form af en dybere siddende kølergrill – der skal skaffe luft nok til den nye Euro 6 teknik.

Dertil kommer parkeringssensorer for og bag samt LED teknik i kørelys, baglygter og i varerummet.

120 års erfaring

Opel har bygget varebiler i 120 år – deres egne frem til 1987, da Blitz-modellen udgik. I dag er alle Opel varebiler bygget af PSA Peugeot Citroën samt Renault.

Movano bygges som nævnt af Renault på deres fabrik i Batilly nær Strasbourg i det nordøstlige Frankrig.

Man taler om at få næste generation Movano bygget sammen med PSA’s Peugeot Boxer og Citroën Jumper.Men der er ikke kapacitet på Fiat-fabrikken i Val de Sangro i Italien til endnu en model.

Produktion i Polen

Så PSA har en plan om at bygge en kommende Movano på fabrikken i Gliwice ved Krakow i Polen – hvor man i dag bygger Opel Astra – og så samle produktionen af en måske helt ny Movano, Boxer og Jumpy.

Samtidig er der jo ønske fra PSA’s side om at slå pjalterne sammen med Fiat Auto – så her venter man på EU’s godkendelse. Så meget kan ske.

Faktaboks Opel Movano F3500 – 2,3 L2H2 150 hk:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.299 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 2.500 omdr.
Moment: 385 Nm v. 1.500-2.500 omdr.
Miljø: Euro 6d-Temp.
Forbrugs-gennemsnit (WLTP): 10,8 km/l.
CO2 udslip: 244 g/km.
Topfart: 155 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,1 sek.
Træk: Forhjulstræk.
Gear: 6 trins manuel.
Totalvægt: 3.500 kg.
Køreklar vægt: 2.013 kg.
Nyttelast: 1.451 kg.
Lasteevne: 1.635 kg.
Vogntogsvægt: 5.800 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.500 kg.
Akselafstand: 3.682 mm.
Mål sidedøre: 1.270 x 1.780 mm.
Mål bagdøre: 1.577 x 1.820 mm.
Varerum: 3.083 x 1.765 x 1.894 mm.
Varerum: 10,3 kubikmeter.
Læssehøjde ubelastet: 543 mm.
Bagdørsåbning standard: 180 grader.
Dæk: Continental Conti Van Contact ECO 225/65 R16c.
Pris testbil ekskl. moms: 220.990 kr.