Røde tal på bundlinjen igen hos Opel og Vauxhall. 2016 skulle have været året, hvor de sorte tal vendte tilbage – det var de senest i 1999, men et katastrofalt salg af Vauxhall i Storbritannien ødelagde den forventede turn-over, udtaler Karl-Thomas Neumann, Opels topchef, til tyske medier
PSA chef er parat
Nu har moderselskabet i USA, General Motors, måske set sit snit til at komme af med den hensygnende europæiske forretning og koncentrere sig om succesområder som Kina og USA.
Carlos Tavaras – øverste chef for PSA, Peugeot-Citroën – står allerede med åbne arme, for et køb vil bringe den nye PSA-Opel/Vauxhall konstellation op på andenpladsen i Europa foran Renault. Talsmænd for PSA siger, at der pågår forhandlinger med GM. Ingen hos GM vil dog sige noget, og det gælder også Peugeot-familien.
Endnu intet officielt
Men der er ikke kommet noget ud officielt fra PSA- eller GM ledelserne. At det skulle falde i hak er ikke sikkert. Allerede nu raser fagforeninger i Tyskland og Storbritannien over rygterne. De har end ikke været med på sidelinjen, siger de. En salgspris har heller ikke floreret.
I forvejen harPSA og GM allerede samarbejde på mange fronter – med fælles platforme. Den næste kompakte varebil fra PSA, Partner/Berlingo, kommer således også i en Opel Combo udgave.
Målet er at gøre bilproduktionen mere rentabel for PSA og GM.
Under finanskrisen i 2009 var der også forhandlinger om salg af europæiske GM til den canadiske underleverandør Magna – men salget blev aflyst.
GM solgte PSA aktier
GM har tidligere ejet aktier i PSA – de blev solgt i 2013. GM har også solgt/lukket svenske SAAB – og har trukket de koreansk udviklede Chevrolet-biler ud af EU.
Man kan sige, at GM pludselig har fået lidt vind i sejlene med den nye Astra model, men måske er det ikke nok.
For PSA handler det måske også om at få ekstra en mio. biler på salgslisten fra GM. Men ifølge nyhedsbureauet Reuters vil GM måske beholde en aktiepost. Noget, der nok skal løses i Europa, er overkapacitet, som Sergio Machionne, øverste chef fra FCA Fiat-Chrusler har peget på i årevis. PSA har i dag 10 fabrikker i Europa – GM har 11.
Peugeot reddet i 2013/14
Peugeot blev reddet af bl.a. den franske regering i 2013/14 – og ejer i dag 14 pct. af PSA aktierne. Det gør familien Peugeot også. Men PSA chef Carlos Tavares (der kom fra Renault) har forstået at få rettet økonomien gevaldigt op siden.
Opel Danmarks informationschef Erik Morsing synes, at rygterne ligner reelle forhandlinger mellem GM og PSA, men han forstår også godt, at fagforeningerne er vrede. Selv Tysklands forbundskansler Angela Merkel er iøvrigt utilfreds.
Der bliver ihvertfald meget at tale om på den kommende biludstilling i Genève i marts måned.