Det er teknikken fra brintbilen Mirai, som Toyota anvender til en ny let lastbil, der skal køre for 7-Eleven i Japan.
Toyota har udviklet brændselscelle-lastbilen sammen med 7-Eleven.
Det stort anlagte projekt skal sikre en reduktion af drivhusgasser, når 7-Eleven bringer varer ud til deres supermarkeder i Japan.
Begynder næste forår
Toyota har netop præsenteret lastbilen, og i første omgang handler det om to køretøjer, som indsættes i 7-Elevens distributionsflåde næste forår.
Lastbilen er 6,19 meter lang og får en nyttelast på tre tons, og rækkevidden opgives til 200 km. Der er tre brinttanke monteret på bilen. Også køle-opbygningen får energi fra brændstofcellerne.
7-Eleven forventer at sænke CO2 udslippet fra fødekæden i deres virksomhed inklusive køretøjer med 27 procent regnet fra regnskabsåret 2030 sammenlignet med tallene fra 2013.
Stationære anlæg
Udover køretøjerne vil 7-Eleven også anvendes brændstofceller fra Mirai som stationære generatorer. De skal bl.a. skaffe grøn strøm til supermarkederne.
Dertil kommer udvidet anvendes af solpaneler, som skal generere strøm til genopladelige batterier, der igen skal kunne oplade hybridkøretøjer – og samtidig sikre strøm uanset vejrlig.
Som Nissan vil man arbejde med Grid-to-Vehicle og Vehicle-to-Grid systemer så el- og Plug-In hybridbiler både kan lade op ved supermarkederne og levere strøm.
Hele opgaven går ud på en intelligent energi-management system, der koordinerer sammenspillet mellem de forskellige strømkilder.