Toyota har i dag succes med sine benzin-el-hybrid biler som Yaros, Auris og Prius, men når vi senest i 2050 skal køre uden fossilt brændstof, er japanerne klar til at bytte benzinen ud med brint.

Når den internationale biludstilling i Tokyo i Japan åbner om få dage er Toyota klar med en bemærkelsesværdig verdenspremiere. Verdens største bilproducent viser nemlig for første gang sin første serieproducerede brintbil frem. Brintbilen kommer på markedet allerede i 2015.

Den er næsten fem meter lang – lidt længere end den store Toyota Avensis – og ligner egentlig en helt normal bil. Men helt normal er den bestemt ikke, for der er nemlig tale om Toyotas nye brintbil Toyota FCV Concept, der i stedet for benzintank er udstyret med hydrogentank, brændselsceller og en elmotor.

Kun finjusteringer mangler
FCV Concept står for Fuel Cell Vehicle konceptbil med brændselsceller – altså en konceptudgave. Men der mangler kun mindre finjusteringer før produktionen kan begyndes.

Toyotas nye brintbil er ligeså bred og lidt højere end Toyota Avensis, og så har Toyota FCV Concept i øvrigt længere afstand mellem akslerne. Det lægger op til ekstra god plads inden døre.

Rækkevidden på en ”tankfuld” brint bliver over 500 km, og det vil højst tage tre minutter at tanke brintbilen op – svarende til tidsforbruget på at tanke en benzin- eller dieselbil.

Fra luft til vand
Designet på bilen fremhæver to særlige kendetegn ved brintbiler – nemlig omdannelsen af luft til rent vand, når bilens system producerer el, samt den kraftfulde acceleration som følge af elmotoren.

Fronten byder på markante luftindtag, mens linjerne på siden symboliserer strømmende vand. Til at fuldende visionen er tankdækslet designet som ringe, der breder sig i vand. Det særlige tema fortsætter om bag på bilen, hvis bagende er designet med tydelige paralleller til en katamarans agterstavn og kølvandet derefter.

Toyotas nye brintbil fungerer nærmest som en elbil. Brændselscellerne i bilen omdanner den flydende brint til vand, og overskudsenergien ved denne proces driver så elmotoren, der yder 136 hk.

Første hybridbil i 1997
Verdens største bilproducent Toyota fokuserer generelt meget på miljørigtige teknologier og har været førende inden for hybridteknologi siden 1997, hvor verdens første masseproducerede hybridbil Prius blev introduceret.

Hybridteknologien gør det muligt for biler at køre på en kombination af el og benzin og derved spare på benzin og mindske udledningen af CO2, farlige kvælstoffer og sundhedsskadelige partikler.

I Japan fås Toyota flere biler med hybridteknik end i Europa. Bl.a. afløseren for Previa, der var storsællert herhjemme som gulpladebil. I Danmark kører både Pruis, Yaris og Auris med hybriddrift på såvel hvide som gule nummerplader.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk