(HAMBURG)

Fossilfri transport gennem byen er et af de højeste ønsker hos Københavns overborgmester Frank Jensen – ja nærmest et fremtidigt krav til de transportvirksomheder, som vil arbejde for kommunen. Nu kan VW ihvertfald snart opfylde borgmesterens ønske, selv om salget i Danmark først begynder næste år eller i 2020.

Produktionen på kraftværker er dog i dag blandet med forskellige opvarmningsemner  så som kul, træpiller og vind, men lokal forurening omkring elbilen er der ikke. Her er CO2 udledningen 0 g/km.

Regner man også udledningen fra produktionen med er CO2 udledningen nærmere 60 g/km (tal oplyst af Nissan i forbindelse med lanceringen af deres elektriske eNV200 for år tilbage.)

Identisk med MAN eTGE

Nu har Volkswagen så præsenteret deres elektriske udgave af den nye VW Crafter kaldet eCrafter –  iøvrigt teknisk identisk med søstermodellen MAN eTGE.  Begge har premiere på IAA transportmessen i Hannover om godt en uge.

Transportvirksomheder, der vil indynde sig hos Frank Jensen –  og mange af hans europæiske kolleger – skal ifølge fabrikken blot betale ekstra 127.500 kroner for bilen i forhold til den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 290.000 kroner med 8-trins automatgear.

Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter nok kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.

Max 173 km rækkevidde

I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer, men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej – om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

Vi prøvede den forhjulstrukne eCrafter forleden i ganske tær trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt. Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Det 1-trins automatgear er behageligt – og virker ikke så anstrengt som et CVT gear.

Det er pakke- og kurérkørsel, der især er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil. Det er så op til Frank Jensen og andre politikere.

Teknik fra eGolf

Bilen yder 136 hk og har et moment på 290 Nm. Batterieffekten er 35,8 kW. Al teknik er hentet hos koncernens eGolf.

Elmotor, gearkasse og og differentialet udgør et kompakt modul. Andre tekniske elementer i drivlinen er blandt andre motorstyreenheden og den såkaldte elektronikstyring. Sidstnævnte styrer højspændings-energiflow’et mellem elmotoren og batteriet.

Den jævnstrøm, der er akkumuleret i litium-ion batteriet, omformes i den forbindelse til vekselstrøm af elektronikstyringen. En jævnstrøm/vekselstrøm omformer genererer 12-volts spændingen til ledningsnettet.

Godt en time til fuld opladning

Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max opladning ekstra 20-23 minutter. Hjemme med mormorstik op til 17 timer. Har man en ladeboks i firmaet, tager det fem timer og 20 minutter. Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel.

Bilen kommer i to udgaver på 3,5- eller med 4,25 tons med nyttelast på henholdsvis knap én eller 1,75 tons. Varerummet er på 10,7 kubikmeter. Ved testkørslen i Hamburg var der både testbiler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel. Litium-ion batterierne under gulvet stjæler lidt af læssehøjden.

Samler strøm op

Søstermodellen eTGE fra MAN var ved vores test i Berlin for nylig opsat anderledes end eCrafter – førstnævnte har en kraftig regenerering af bremseeffekten, så man faktisk kan køre den på speederen. Sådan syntes vi ikke, at  eCrafter var sat op – selv om det virker underligt. Begge samler dog strøm op ved f.eks. opbremsning.

På instrumentpanelet kan man løbende følge med i, hvor meget rækkevidde, der er tilbage, og det er en stor fordel. Bilen er helt støjfri (vi mærkede heller ikke dæk- og vindstøj). I øvrigt kan man ikke starte bilen, før man har lukket døren og spændt sikkerhedsselen.

eCrafter har bl.a. varmepumpe som standard – en stor fordel for komforten i bilen om vinteren, og så tærer man heller ikke på samme måde på batterierne. Hvis man kobler klimaanlægget til, kan man på bilens touchscreen følge strømforbruget.

Højt udstyrsniveau

Udstyrsniveauet er ganske højt – bl.a. med LED lygter for og bag samt LED signatur-kørelys. Der er bird-view sensorer omkring bilen, så man lettere undgår skader – og tillige bakkamera. Dertil f.eks. klimaanlæg, varme i sæder og forrude samt navigationssystem og hot-spot system.

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne AEB city-nødbremsesystem, sidevindsassistent og multikollisionsbremse.

eCrafter (og eTGE) produceres på fabrikken i Polen sammen med deres dieseldrevne søstermodeller. Elkomponenterne monteres efterfølgende på moderfabrikken i Hannover. Drivlinen kommer fra VW’s fabrik i Kassel. Batterierne skulle komme fra Braunschweig. Der ydes iøvrigt otte års garanti på bilen eller 160.000 km’s kørsel. Strømforbruget er 21,52 kWh pr. 100 km

Test hos 25 flådekunder

25 flådekunder i fire lande har testet eCrafter inden præsentationen i siden september i fjor. 33 pct. af dem udnyttede eldriften temmelig dårligt – med dårligt sammensat distribution, 47 pct. meget godt – med optimal distribution i byer med ”last mile” – og 20 pct. udnyttede eldriften rimeligt – som et gennemsnit af de to andre grupper.

I gennemsnit kørte testfirmaerne 70 km om dagen eller i ni timer med mellem 50- og 100 stop på ruterne. Gennemsnitslasten var 875 kg. Kun 10 pct. havde brug for trailer. Kørsel med pakker og varevarer samt reservedele var de mest udtalte kundegrupper.

Udover disse flådetests har Volkswagen gennemført interview med 1.460 små og mellemstore virksomheder samt 150 større virksomheder, som har indgået som en væsentlig del af udviklingsfasen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk