Mercedes-Benz brugte København til at demonstrere et nyt koncept for fremtidens transport, hvor samme enhed både kan være til person- og godstransport.

I 2030 vil der være 700 byer med over en million indbyggere, og alle vil fortsat have få deres netindkøb leveret med det samme. Det vil, hvis der ikke sker noget meget hurtigt, skabe total kaos i trafikken, for der skal ud over last- og varebiler være plads til busser, biler og bløde trafikanter.

Mercedes har en løsning. At kombinere selvkørende, elektriske varebiler og minibusser med samme platform – her kaldet skateboards – bestående af en underdel med al teknikken og så to overbygninger, som på få minutter kan udskiftes.

En enkelt forklaring

Det tog fire timer for det tyske bilkoncern at demonstrere denne helt nye ”Vision Urbanetic” for fremtidens transportløsning for både gods og personer.

Det foregik i Bella Center i København i går eftermiddags – med fem forskellige workshops – men én af disse workshops forklarede ganske enkelt, hvad det hele drejer sig om.

Med København som eksempel viste ingeniørerne, hvordan de nye køretøjer kørte med gods om natten og med personer om dagen, men var der et arrangement på Refshaleøen om aftenen og natten, skiftede man fra godsopbygning med plads til 10 Europaller til personopbygning med plads til 12.

Fra fragt til passagerer

Så blev gæsterne fragtet til øen fra havnefærge-stoppesteder, tog- og metrostationer og tilbage igen, når arrangementet var slut. Herefter skiftedes igen til fragtenhed – indtil morgenstunden, hvor der skulle køre passagerer til arbejde.

”På den måde minimerer man trafikkaos både om dagen og om aftenen – og de selvkørende enheder minimerer uheld og kan levere gods og værktøj – uden støj – om natten. Eventuelt kan gods-overbygningen sættes af, så indholdet er klar til håndværkerne, når de møder på arbejde tidligt om morgenen. Og platformen kan fortsætte til andre opgaver,” fortalte chef for Mercedes-Benz Vans, Volker Mornhinweg, til det internationale pressekorps.

Ses snart i lufthavne

Selvkørende enheder i byen ser vi ikke på denne måde de første mange år, men Van-chefen understregede, at man i begyndelsen vil se konceptet blive udfoldet f.eks. i lufthavne, hvor der både er behov for at transportere gods og passagerer.

Længden på den nye enhed svarer til længden på en Mercedes-Benz Vito, og den kan rumme lige så meget gods og lige så mange passagerer som en Mercedes-Benz Sprinter i henholdsvis Van- som busudgave.

Der blev fokuseret på disse to opbygninger, men hos Mercedes-Benz har man arbejdet med utallige opbygninger.

Et tons nyttelast

En traditionel varebil bygges op til at opfylde et bestemt formål af en opbyggervirksomhed, men her kan mange opbygninger samles i én platform. Og nyttelasten er cirka ét tons fordelt på to dæk, og det kan jo også være kølebokse eller standard reoler.

Alt sammen virker selvfølgelig med moderne Fleet Management systemer, hvor der er kontakt mellem den kørende enhed og logistikvirksomhederne/kunderne.

Enheden kan også opbygges som pakketrans, hvor kunden henter sin pakke i en luge i enheden – ved kantstenen – ved at indtaste en opgivet kode.

Fordel for alle

Faktum er, at det økonomisk er en fordel for alle – for byen på grund af bedre miljø, for transportvirksomheden for bedre Uptime, for modtageren af gods for hurtigere og sikrere leverancer – og for passagererne at komme enklere frem.

Minibusudgaven har glastag og informationer i kanten af taget med eventuelle stoppesteder, oplysninger omkring sightseeing – og eventuelt spil til at fordrive tiden, når man ikke skal køre. Man kan sidde forrest og nyde udsigten gennem de store glasarealer – og også sidde bagest og være helt privat.

Besked på sin app

Alt er muligt, og når man har bestilt sit gods ellers sin bus, tager man ikke fejl af køretøjet, for man får på sin app et nummer, som står på køretøjet. Så tager man det rigtige køretøj.

Mobilen bruger man også til at åbne døren – eventuelt med QR kode. I kølergrill’en lyser skilte med ”stop” ”starter” eller ”vent.” Så kan andre trafikanter se, hvad køretøjet skal. En lysstribe på siden af det viser også, at den forbipasserende er ”opdaget.” Lysstriberne er alle lyseblå.

Der er selvfølgelig en masse spørgsmål, der ikke er løst – f.eks. i forbindelse med forsikring, lovbestemmelser og infrastruktur (man forventer at 5G vil skulle anvendes).

Kan udføres af mange

Der er måske langt igen, før vi kommer til at opleve konceptet i bytrafikken, men nok ikke så mange år, før vi ser det med opgaver i lufthavne, hvor der først skal teste Daimler-koncernen holistiske fremtid – som jo også omfatter selvkørende, elektrisk transport, hvor delebilstanken spiller med.

Det er ikke mange år siden, at Mercedes-Benz alene producerede biler og varebiler og lastbiler og busser.

I fremtiden er de til meget mere – måske kan koncernen selv komme til at stå for alle transportopgaverne. Det kunne også være et kurér- eller logistikfirma – eller taxi-selskab.

Via Van systemet

Allerede i dag har Mercedes-Benz en flåde af el-transport minibusser i Via Van systemerne – i både Amsterdam, London og senest i Berlin. I Berlin i samarbejde med trafikselskabet Berlin Verkehrs Gesellschaft.

Det tyske designfirma Rinspeed har tidligere vist et projekt, hvor man også havde en basisplatform og en udskiftelig gods- og personopbygning. Så der er mange, der har fået ideen.