Nu kommer Renault’s billig-mærke Dacia (igen) til Danmark. Den var her i 80’erne som kopi af Renault 12 og blev kortvarigt parallel-importeret i 2008, men nu er det Renault Danmark, der selv tager bilmærket hjem – en naturlig ting, da Renault ejer Dacia

”Vi er netop blevet enige med fabrikken om priserne, som for varebil-udgaven af den lange MPV-model Lodgy begynder ved 84.000 kr. plus moms. Bilen er på størrelse med vores Grand Scenic. Til sommer kommer så familiebilen Sandero, som er lidt større end Clio – og senere kommer så firehjulstrækkeren Duster og MPV modellen Logan MCV, siger pressechef Søren Hyltoft, Renault Danmark.

Dokker Van senere
Derimod er man ikke blevet enige med fabrikken om priser på den nye Dokker Van, som ifølge Søren Hyltoft dog kommer senere.

I det hele taget har man ventet med introduktionen af Dacia indtil bilerne som minimum havde elektronisk stabilitetskontrol – esc.

Alle bilmodellerne fra Dacia vil blive tilbudt som varebiler – med andre ord vil en Sandero diesel kunne fås fra cirka 60.000 kr. plus moms. Endda en bil, som er større end Renault Clio.

Pris som en brugt bil
”En Dacia skal koste det samme som en tilsvarende brugt, eller en bil i størrelsen under. Det betyder, at en Dacia Sandero, som vi kun introducerer med dieselmotorer, skal koste det samme som en tilsvarende minibil med diesel, siger Henrik Bang, der ikke mener, at Dacia så at sige vil kannibaliserer på Renault.

”Dacia, der ejes 100 procent af Renault, og som har været en kæmpesucces i hele Europa, har vi længe ønsket til Danmark. Men vi har ventet på, at bilen kunne leveres med økonomiske motorer og det optimale sikkerhedsudstyr. Det kan bilerne nu samtidig med, at vi har været i stand til at forhandle nogle meget attraktive priser hjem”, siger direktør i Renault Danmark, Henrik Bang.

Renault motorer
Alle Dacia biler bygger på Renault teknologi, og har blandt andet samme motorer som findes i Renaults biler. De fleste biler bygges i Rumænien – Dokker modellen bygges dog i Marokko.

Dacia Lodgy fås foruden Van som fem eller syv personer bil, og prisen som personbil begynder ved 129.990 kroner for basisversionen med plads til fem personer – og til knap 150.000 kroner fås den med 7 sæder. Det er halv pris af en tilsvarende MPV.

Netop sikkerheden har været meget omtalt, da Dacia Lodgy fik tre stjerner i den seneste EuroNCAP test og dermed fik en del kritik.

“Vi anbefaler ikke folk at købe en ny bil, der har mindst 4 eller 5 EuroNCAP stjerner – også selvom en brugt også har tre stjerner. Man ville  jo aldrig nå længere sikkerhedsmæssigt, hvis det var ligegyldigt”, siger teknisk redaktør på FDM’s medlemsblad Motor, Søren Rasmussen til VOTY.dk.

3 års fabriksgaranti
”Dacia Lodgy er interessant for de bilkøbere, der er i markedet efter en brugt bil. Og sammenligner man Dacias sikkerhed med de brugte biler i samme kategori og til samme pris som brugt, er bilkøberne bedre stillet ved at købe en Dacia. Ikke alene er crash-sikkerheden den samme som i en brugt tilsvarende bil. Læg dertil sikkerheden ved at have en helt ny bil, der i øvrigt har tre års fabriksgaranti, siger Henrik Bang.

Han peger på, at Dacia Lodgy ikke er den eneste bil på markedet med tre stjerner.

To forskellige kundegrupper
”Nogle af de bedst sælgende biler på det danske marked, Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107 er jo også netop blevet testet til tre stjerner og det er jo væsentligt mindre biler”, siger direktør Henrik Bang, der har lagt en klar strategi for Dacia i Danmark.

”Vi er overbeviste om, at der er tale om to helt forskellige kundegrupper, derfor er der intet problem i, at Dacia udelukkende blive solgt gennem de autoriserede Renault forhandlere. De, der køber en Dacia er typisk familier, der ville kigge efter en brugt bil, men som pludselig kan få en ny til samme pris.

Renault biler på licens
Bilmærke Dacia, der er rumænsk i sin oprindelse, blev grundlagt i 1966. Første model kom to år efter – Dacia 1100 – i øvrigt en bil skabt på licens fra en Renault 8. I 1969 kom 1300 som kopi af Renault 12.

I 1999 købte Renault 51 pct. af aktierne i selskabet, der dette år blev privatiseret, og i dag ejer Renault 99.4 procent af Dacia.

Dacia har de seneste år været en stor succes i Vesteuropa, hvor salget er på mere end 380.000 biler.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk