Vi kørte i fjor i en række af DAF’s nye entreprenørkøretøjer i en stor grusgrav i Spanien. Nu er bilerne klar herhjemme.

DAF Trucks har succes i hele Europa med en total andenplads i det tunge segment – og det skulle gerne gentages på det danske marked.

Det skal et øget salg af de nye entreprenør-lastbiler, som DAF Trucks satser meget på fra i år, hjælpe med. Der er bl.a. tale om  nye aksel-konfigurationer.

En arbejdshest

Vi har kørt i en nyudviklet 8×4 udgave af XF-modellen med fabrikkens betegnelse FAW – i en test på Sjælland. Bilen var en udgave, som er en del af fabrikkens demoflåde.

Førerhuset var det næststørste hos DAF – Space Cab. Bilen var opbygget som ren arbejdshest, så der var brugt en del hård plast på instrumentbrættet for lettere rengøring.

Der var et avanceret ”Xtra Leather Air” sæde i læder, sædevarme og aktivt kulfilter. Dertil (ekstra) læderrat samt to armlæn. Alt i alt super komfort til selv længere ture. Man sidder godt bag rattet.

Kun en enkelt madras

Den øverste køje var kun tænkt som bagagebærer med net i fuld bredde. Der følger således ikke madras med.

Derimod er underkøjen forsynet med en ekstra komfortabel madras med en tykkelse på 150 mm med såkaldte pocketfjedre.

Vi skal også nævne det ekstramonterede køleskab og flere skabe. Der er to rum under køjen – den ene kan man få adgang til både indefra kabinen og udefra – det andet rum kun udefra.

Test i grusgrav

Som entreprenørbil havde den kofanger i galvaniseret stål – og der var luftaffjedret førerhusophæng. Der var LED lygter med særligt kraftigt lygteglas – og her kombineret tågelygte- og kurvelysfunktion.

Bilen havde ikke den største motor fra DAF, men derimod 480 hk udgaven. Den viste sig dog rigelig kraftig til at håndtere køretøjets 40 tons fordelt på forvogn og påhængsvogn.

Det gjaldt også i NCC’s grusgrav i Stærkende ved Roskilde, som vi venligst fik stillet til rådighed for en kort off road test og fotografering.

Intelligent fartpilot

Bagefter gik turen til Sydsjælland og retur. Det foregik dog alene på motorvejen, da bilen var forsynet med en større anhænger, som vi ikke ville udsætte lokale borgere langs de mindre landeveje for.

Bilen havde fartpilot, men havde ikke adaptiv fartpilot (ACC) – men der var intelligent fartpilot, som bruger GPS system til at forudse ændringer i vejforløb og topografi til at indstille gearene rigtigt og mest økonomisk. Bl.a. ECO-Roll funktion, hvor bilen kørte på friløb.

Motorbremse og intarder

Testbilen havde desuden både motorbremse og intarder, så vi ikke sled for meget på bremserne.
Et chaufførtræningssystem fortæller chaufføren, hvor økonomisk der køres.

Der var fartbegrænser til 85 km/t med ECO funktion slået til. Ellers 90 km/t. Samt Lane Departure Warning.

Smidig med 480 hk

8×4 testbilen havde 13-liters 480 hk MX-13 motor, som klarede bakkerne uden problemer – og lastbilen var endda letkørt med sin 12 trins ZF TraXon automatgearkasse. I hvert fald kom vi – bortset fra rundkørsler og sving – ikke ud af øverste 12. trin på gearkassen.

Mange mener dog, at DAF’s indstilling af teknikken er lige økonomisk nok, for bilen tøver med at geare ned på bakker.

Men det er nok årsagen til, at DAF høster så mange roser som producent af nogle af Europas mest økonomiske lastbiler.

3 km/l over 720 km

Bilen var ikke monteret med brændstof-måleudstyr, men testchaufføren fra DAF havde på den 720 kilometer etape fra fabrikken i Eindhoven og til Kolding kørt med et gennemsnit på 3 km/l.

Det er flot. Der er trods alt tale om en 8×4 lastbil med påhængsvogn i en 7-akslet kombination med to trækkende aksler og en medstyrende bagaksel.

Ny type tandem-bogie

Forakslen på 10 tons har fabrikken selv har udviklet og produceret. Den er lanceret i DAF’s nye program for bygge- og anlægssegmentet. Til forakslen på testbilen var der parabel affjedring med tre bladfjedre.

Selve lastbilen var en fire-akslet XF forvogn med tridem-aksel bestående af den helt nye SR1360T tandembogie med enkeltreduktion – 2 x 13 tons tandem med luftaffjedring med otte luftbælge plus skivebremser. Dertil tvangsstyret 7,5 tons bogieaksel.

Påhængsvognen var treakslet – og leveret af den hollandske producent GS Meppel. Containerne var fra ligeledes hollandske Python KTK. Kroghejs var fra Multilift – model Ultima 30S.63 Flex.

Lille vendediameter

Det nye 8×4 chassis har en teknisk totalvægt på 37 ton. Køretøjet er let at manøvrere takket være den tvangsstyrede bogieaksel. Vendediameter som solokøretøj er kun 7,8 meter, hvilket gør køretøjet velegnet til transport af tunge laster på bl.a. byggepladser.

Bogieakslen var med enkeltmontering. Akslen var medstyrende og løftbar for at lette manøvrering.

Indenfor entreprenørkørsel er en 7,5 tons bogieaksel velegnet til brug på lastbiler, som udfører mindre tungt arbejde så som containerkørsel og transport af byggematerialer.

Fordel for opbyggere

Desuden giver et stort hulmønster i chassisets bageste overhæng mulighed for hurtig montering af læssebagsmækker, kraner, tværvanger og underkørings-afskærmninger.

For at opnå de lavest mulige driftsomkostninger er intervallet for olieskift i tandemakslernes akselhus tre år eller 450.000 kilometer. Der er et års fabriksgaranti, dog to år for drivlinen.

DAF har derfor udviklet særlige tjenesteydelser såsom DAF MultiSupport reparations- og vedligeholdelseskontrakter til entreprenørudgaver.

Faktaboks DAF XF 480 8×4 FAW:
Motor: 6 cyl. MX-13.
Slagvolumen: 12,9 liter.
Ydelse: 483 hk v. 1.600 omdr.
Moment: 2.500 Nm v. 1.900-2.500 omdr.
Miljø: Euro 6.
Gearkasse: 12 trins TraXon aut.
Bagaksel-udvekslingsforhold: 2.83.
Retarder: MX motorbremse. ZF Intarder.
Akselafstand: 4,55 m.
Førerhus: Space Cab.
Affjedring for: Parabel. Krængningsstabilisatorer.
Foraksel: 10 tons.
Affjedring bag: Luft m. otte luftbælge.
Bagaksel: Tridem med dobbeltdrevne tandemaksler m. enkeltreduktion.
Akseltype: styret og medløbende med to luftbælge.
Differentiale: låsbart på tvær- og langsgående aksel.
Totalvægt vogntog: 40 tons.
Chassisvægt teknisk GVM: max. 44 tons.
Drivlinerelateret max total vogntogsvægt: 61 tons:
Dæk: 385/65 R 22,5 og 315/80 R 22,5 (Good Year KMAX S).
Fælge: Alcoa aluminium.
Fartpilot: ikke adaptiv, men med ECO-Roll funktion via GPS.
Hastighedsbegrænser: 85 (ECO) og 90 km/t.
Motorkraftudtag: Bagmonteret permanent indkoblet uden kobling.
El-system: 150A generator og 2×230 A batterier.
Tank og AdBlue tanke: 430 og 75 liter.
Garanti: 1 år (drivline 2 år.)
Kroghejs: Multilift Ultima 30S.63 Flex.
Påhængsvogn: GS Meppel (hollandsk).
Containere: Python KTK (hollandsk).

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk