Det bliver borgere i Esbjerg, som først kommer til at stifte bekendtskab med den nye elektriske eEconic skraldebil fra Mercedes-Benz.

Her indsætter renovationsfirmaet Maríus Pedersen den nye eEconic skraldebil til indsamling af affald fra det vestjyske.

Den første eEconic er bare den første af mange af de nye elektriske lastbiler til renovationskørsel herhjemme.

Også købt af Urbaser

Også virksomheden Urbaser har bestilt en lang række af de praktiske eEconic lavgulvs-lastbiler, der er som skabt til opgaven med at tømme renovation.

I forvejen er Econic-modellen den mest benyttede renovations-model gennem mange år,

Udefra ser den nye Mercedes-Benz eEconic ud som enhver anden Econic. Men under overfladen gemmer der sig den sidste nye batteri- og drivlineteknologi, der fuldstændig bryder med den traditionelle teknologi på tunge lastbiler.

Tre batteripakker

De blev tidligere valgt med en diesel- eller gasmotor forrest, en gearkasse i midten og kardanaksel til drivakslen bagest.

eEconic er til gengæld udrustet med batteripakker under chassiset, der leverer strøm til to elektriske motorer, der er monteret direkte på drivakslen. Batterierne leverer også strøm til komprimator aggregatet.

Den leverede 3-akslede eEconic 300 er udstyret med tre batteripakker med en installeret kapacitet på 336 kWh og en brugbar kapacitet på 291 kWh.

Tidligt ude

”Marius Pedersen A/S var sammen med Esbjerg Kommune tidligt ude med ønsket om at påbegynde elektrificeringen af renovationsflåden,” siger eMobility- og PR-manager Mikael Voigt fra den nye danske Mercedes-Benz lastbilimportør, Hessel Trucks.

Han peger på, at Econic-modellen i mange år har været førende på markedet for renovationskørsel takket være sit ergonomiske og komfortable “Direct Vision”-førerhus med 192 cm ståhøjde, 83 cm gulvhøjde og to-trins indstigning og udstigning gennem en ”busdør” af glas i højre side.

Op mod 150 km rækkevidde

”Driftsdata fra en forserie-bil, som Mercedes-Benz har haft kørende ved renovationskørsel i Frankfurt, har vist, at eEconic’ens batteripakker og fuldelektriske drivline mere end lever op til de krav, som stilles til dansk renovationskørsel,” siger Mikael Voigt.

Testkørsler med det tyske driftsmønster viste, at bilen kunne tilbagelægge ca. 150 km om dagen uden opladning.

Det skyldes bl.a. at testbilen under opbremsning sender op til en tredjedel af den energi, som anvendes til fremdrift, retur til batterierne.

Mere økonomisk

”Hver kørt kilometer er ikke alene 100 pct. emissionsfri, men det er også væsentlig mere økonomisk at køre på el,” siger Mikael Voigt.

Ud et lavt energiforbrug samt gode miljø- og klimaegenskaber udmærker eEconic sig på en række andre  områder – såsom køreegenskaber og trafiksikkerhed.

Placeringen af de tre store batteripakker på tværs under chassiset giver et lavere tyngdepunkt end på en tilsvarende, traditionel lastbil.

God rampevinkel

En akselafstand på 4.000 millimeter i kombination med samme frigang under batterierne som på en Econic med traditionel drivline gør, at eEconic’ens rampevinkler ikke giver problemer ved kørsel over vejbump og ujævnheder.

eEconic er som standard udrustet med sideafskærmning i begge sider. Ved første øjekast ligner de almindelige cyklistværn, men sideafskærmningen består af kraftige aluminiumsprofiler, der er konstrueret til at beskytte batterierne ved en sidekollision fra en personbil, der kører 30 km/t.

Bliver sideafskærmningen presset længere ind, sørger følere med pyrotekniske sikringer foran batteripakkerne øjeblikkeligt for at frakobler bilens højvoltssystem.

Mange sikkerhedssystemer

eEconic rummer mange af fabrikkens sikkerhedssystemer, der skal hjælpe chaufføren med at undgå trafikfarlige situationer under kørslen.

Ud over det direkte udsyn gennem den lavt placerede forrude og sideruder gælder det bl.a. Blind Spot kamerasystem, der viser præcise billeder af omgivelserne på en ergonomisk placeret skærm.

På den måde har chaufføren overblik over alt, hvad der har betydning for trafiksikkerheden, når der bakkes og manøvreres under snævre forhold.

Advarer mod bløde trafikanter

Active Sideguard Assist, som er placeret foran trækakslen i højre side, registrerer bløde trafikanter på siden af lastbilen, og advarer chaufføren i førerhuset ved hjælp af lys- og lydsignaler, hvis lastbilen drejes i retning mod de bløde trafikanter.

Dertil kommer fartpilot med afstandsregulering, der altid kontrollerer afstanden til den forankørende og tilpasser hastigheden, så bremseafstanden overholdes.

Active Brake Assist 5-systemet hjælper chaufføren med alt fra visuelle og akustiske advarsler til fuld nødbremsning ved risiko for kollisioner med bløde trafikanter eller forankørende biler.

Actros-instrumentering

I førerhuset er der el-opvarmet forrude, der holder forruden dug- og isfri på en mere effektiv og energirigtig måde end ved hjælp af varm luft fra et varmeapparat – og samtidig har eEconic fået samme digitale instrumentering som i de større Mercedes-Benz Actros-modeller.

Med leveringen af verdens første serieproducerede eEconic i Danmark tager Hessel Trucks hul på en ny fremtid for bæredygtig renovationskørsel.

Man har allerede solgt et betydeligt antal eEconic i Danmark til levering i den kommende tid, og man har desuden leveret både lette og mellemtunge, fuldelektriske distributionsbiler på det danske marked.

Også el til langture

”Fra næste år er vi desuden klar til at elektrificere den tunge regionale og internationale langturskørsel,” siger Mikael Voigt.

Han fortæller, at man hos Mercedes-Benz kan udnytte synergierne mellem de forskellige segmenter og skabe elektrificerede og effektive løsninger til alle kørselsbehov.

”Vi yder en grundig rådgivning og analyse af driftsforhold og de optimale løsninger i forbindelse med hver eneste kundecase. Det gælder både for selve køretøjerne, de tilhørende lade-løsninger og de nye logistiksystemer, som de fuldelektriske køretøjer skal indgå i,” siger Mikael Voigt.


Faktaboks eEconic til Marius Pedersen:
Type: Mercedes-Benz eEconic 300, 6×2/4 med tvangsstyret efterløbsaksel
Max. længde x bredde x højde 8.300 x 2.500 x 2.900 mm
Akselafstand 4.000 mmm
Egenvægt, totalvægt, nyttelast uden opbygning 9.200 kg, 27.000 kg, 17.800 kg
Førerhus DirectVision low-entry-førerhus med plant gulv
Akseltryk (fuld luftaffjedring) 8.000/11.500/7.500 [8,0] kg
Motoreffekt (peak/kontinuerligt) 400/330 kW
ePTO High Power (max./kontinuerligt) ~52/~30 kW ved 50 pct SOC
Tophastighed 89 km/t
Gearkasse To-trins planetgear (+ 2 bakgear)
Batterier 3 stk. Litium-ion batteripakker
Aktionsradius Op til 100/150* km
Installeret batterikapacitet 336 kWh** med tre batteripakker
Max. ladeeffekt Max. 160 kW
Opladningstid Ca. 75 min.*** (fra 20 til 80 %)
Opbygning NTM 18,5 m3, to-kammer komprimatoraggregat, leveret af Stiholt Hydraulic A/S i Aalborg
Kraftudtag Elektrisk kraftudtag med strømforsyning fra lastbilens batterier, leveret af Banke ApS i Sønderborg

Henvisninger:

* Den angivne aktionsradius er foreløbig og er beregnet på grundlag af et internt simuleringsværktøj under forudsætning af optimale betingelser, bl.a. med 3 nye batteripakker efter forkonditionering i delvist læsset tilstand i forbindelse med renovationskørsel i byområder (VECTO Municipal Cycle op til 100 km) eller ved blandet renovationskørsel (en kombination af VECTO Municipal Cycle, VECTO Regional Delivery og VECTO Urban Delivery Cycle op til 150 km) ved en udetemperatur på 20 °C. Aktionsradius afhænger bl.a. i høj grad af køreadfærd, anvendelsesprofil og opbygningstype.
** Nominel kapacitet for et nyt batteri baseret på internt definerede rammebetingelser. Denne kan variere afhængigt af anvendelsessituationen og forhold i omgivelserne.
*** eEconic kan oplades med op til 160 kW: Baseret på internt beregnede erfaringsværdier har de tre batteripakker brug for lidt over en time på at oplade fra 20 til 80 % under optimale betingelser, bl.a. ved en omgivelsestemperatur på 20 °C ved en almindelig DC-hurtigladestander med 400 A ladestrøm.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk