Peugeot Danmark har nu også præsenteret deres bestseller 208 på gule plader – bilen, som vandt titlen Car of the Year for 2020.

Vi har prøvet den i den typiske Van-version med den harmoniske 1,5 liter BlueHDI diesel i udstyrsmodellen Allure til knap 115.000 kroner plus moms.

Er man ikke til diesel, kan man dog få bilen både med benzinmotor og inden længe i eludgave.

Van ofte med diesel

Som gulpladebil vil det i første omgang være dieselmodeller, der er interessant, men mange, der kører i byerne, vil nok vælge benzin – ikke mindst fordi mange byer vil begrænse dieseltransport.

Dieselmotoren er ganske hurtig og med en høj gearing fin til længere stræk. Den trækker fra cirka 1.000 omdrejninger i alle gear – og f.eks. fra godt 60 km/t i sjette gear. I femte gear er der trækkraft fra ca. 50 km/t og i fjerde fra 40 km/t.

Den 6-trins gearkasse er letgående at arbejde med – i byen er fjerde gear ofte det foretrukne, fordi man har bedre trækkraft. Man kan også vælge imellem flere køreopsætninger.

God trækkraft

Selv med læs har bilens maskine ikke problemer med at trække afsted – og man kan køre med trailer på 1.200 kg.

Vi savnede handskerumslås, men der er tillige midterboks. Varerummet giver plads til 1.100 liter gods, men der er ret høj indvendig læssekant på 170 mm. Den udvendige læssekant er på 700 mm.

Bilen er meget sporty at køre i, om end præstationerne ikke er i GTI genre. 10,2 sekunder til 100 km/t er ikke vildt, men den er fast affjedret og er fin på en snoet landevej. Styretøjet er meget præcist.

Højt udstyrsniveau

På langturen er man glad for bilens fartpilot – og sikkerhedsmæssigt nødbremse op til 140 km/t – med fodgængergenkendelse. Adaptiv fartpilot kræver automatgear, som kun fås med benzinmotorer.

Bilen har esc stabilitetssystem, seks airbags, indklappelige el-sidespejle med varme, linjevogter, klimaanlæg, p-sensor bag, regn- og lyssensor, træthedsalarm, hill start assist og skiltegenkendelse.

Testbilen havde også stop/start funktion – samt nøglefri start og elektronisk håndbremse. Dertil 16 tommer alu-fælge.

Velformede sæder

Man sidder godt i de højdejusterbare sæder (med varme), der byder på fin støtte – i testbilen stofsæder med læderkant.

Vi kan også nævne panorama-glassoltag – som er ekstraudstyr (kunne dog ikke åbnes som i de gode gamle 205-modeller.) Instrumentpanel og dørsider havde også blankt kulfiber-design.

Instrumenteringen i den nye 208 er typisk Peugeot med i-cockpit og et lille rat, hvor man ser over rattet for at aflæse instrumenterne. Rattet af læder med flad bund er rart at holde om.

Smart design

Bilen har de større udgaver ”piano-kontakter”, som giver hurtig adgang til de forskellige funktioner – samt en touch skærm, men ikke udstyret med navigation. Her skal man så spejle sin telefon via Apple Car Play for at få telefonens navigation.

Den nye Peugeot 208 er lavere, bredere og længere end dens forgænger. Bagenden er karakteriseret af et sort tværgående bånd med baglygterne integreret i hver side. Dertil hækspoiler.

208 fås med en del ekstraudstyr, som bl.a. er indeholdt i særlige pakkeløsninger så som driver assistent pack og safety pack. Noget, som man skal tale med forhandleren om – for ikke alt fås til alle udgaver.


Peugeot 208 BlueHDI diesel Allure:
Motor: 4 cyl. diesel.
Slagvolumen: 1.499 ccm.
Ydelse: 102 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 188 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,4 sek.
Gear: 6 trins manuel.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag.
Gennemsnitsforbrug: 24,4 km/l (WLTP)
CO2 udslip: 109 g/km.
Totalvægt: 1.645 kg.
Køreklar vægt: 1.126 kg.
Trailervægt: 1.200 kg.
Dæk: Kléber Krisalp 195/55R15.
Pris: 114.990 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk