Volkswagen har bygget deres Transporter varebil og minibus i 70 år i år – og senest er det version T6.1, der er til salg.

Langt de fleste er solgt som gulplade-kassevogne. Her er der til og med april i år solgt 755 enheder – og hertil kommer så en enkelt ombygget Multivan minibus på gule plader.

VOTY.dk har prøvet Multivan endda i en 4×4 udgave med betegnelsen 4Motion. Måske ikke bilen, man kører rundt i en egentlig off road situation, men mere en bil, som kan klare den lette terrænkørsel på en markvej, på stranden eller snebelagte veje.

Mekanisk differentialespær

Der er mekanisk differentialespær på bageste aksel og hill descend kontrol, så man ikke skrider ud på vej ned ad bakken. Der er også igangsætningsassistent.

Og så er der antispinsystem, elektronisk stabilitetssystem og ABS bremser. Dækmonteringen var Good-Year Ultragrip på 18 tommer alufælge.

Som varebil vil man få en umanérlig luksusbetonet bil med lækre kaptajnsstole, tykt multifunktions-læderrat og et varerum med tykke tæpper. Måske noget for en kludekræmmer eller andre med varer, der ikke sviner.

Luksus-transport

Vi lånte en normal Multivan, der dog med priser på den anden side af 600.000 kroner ikke er enhver beskåret. Men lidt ekstraudstyr og kraftigste 199 hk maskine er man let på en million kroner.

Vores testbil var dog en 150 hk udgave Comfortline med DSG automatgear – faktisk en ganske hurtig udgave af T6-programmet. Gearskiftet er meget smidigt og skifter blødt. Man kan også vælge at skifte gear manuelt.

Ombygget som Van vil prisen være på cirka 450.000 kroner plus moms – som personbil koster den 813.400 kroner.

Kundegrupper

Bilen er populær som både taxi, til udlejning, hotelbus eller bilen i firmaet, der har brug for at hente kunder i bl.a. lufthavne. Private købere er der nok ikke så mange af.

Der er plads til syv personer – og det kan en meget billigere Touran udgave også klare – selv om der jo er mere plads i en Transporter.

Der kan også købes en normal Transporter med plads til ni passagerer – som nok er mere gængs som taxi og udlejningsbil.

Elektriske skydedøre

Bilen, som vi prøvede, havde bl.a. elektriske drevne skydedøre til enklere ind- og udstigning. I midterste sæderække kan stolene drejes, så man kan sidde med front mod passagererne på bageste række.

Let af møblere rundt

Alle sæder kan skydes frem og tilbage på skinner. Mellem sæderne er der et lille bord, som kan skydes frem og tilbage i en skinne. Indgangen lettes ved belyste trinbrætter.

Bagest er der seks fastgørelses-kroge samt dækken over bagagerummet.

Der er 2-zone klimaanlæg i bilen samt et oliefyr til at forvarme den – og klimatilpasning til bagsædepassagererne. Fortil er der varme i sæderne – med stofbetræk. Der var bl.a. to USB stik. Dog med den nyeste form for stik, som kun passer til de nyeste mobiltelefoner.

Digitalt cockpit

Der er store rum i fordørene og kopholdere samt handskerum med lås.

Komfortmæssigt er der tillige digitalt cockpit med 8-tommer touchscreen i høj opløsning med navigation.

Der er armlæn på forsæderne – der kan indstilles i højde samt for lændestøtte. Ryggen indstilles trinløst med rulle. Nævnes skal også det to-vejs justerbare rat, så man får en god kørestilling.

Sidevinds-assistent

På vejen har man selvfølgelig en ganske høj bil, som krænger noget i sving med frisk kørsel. Men en Transporter inspirerer ikke til sporty kørsel – selv om bilen er rigelig hurtig.

Her kan vi nævne sidevindsassistent til at klare blæsten og trailerassist, hvis man kører med trailer.
Sikkerhedsmæssigt er der linjevogter, nødbremse og adaptiv fartpilot – noget der er kommet i 6.1 udgaven takket været det nye elektromekaniske styretøj.

Dertil Rear Trafic Alert, som bremser bilen automatisk, når der kommer tværkørende trafik, når man bakker ud fra en p.plads. Vi skal også nævne skiltegenkendelse.

Helt ny front

Udvendigt kan T6.1 serien kendes på ny front med LED lys (ekstra) og signatur-kørelys. Dertil tågelys for og bag. Der er parkeringshjælp og p-alarm.

I forhold til forgængeren T6 er der tale om et stort facelift – især med de mange assistentsystemer, der er hentet fra den større Crafter model. Næste udgave bliver T7 – og den bliver formentlig udviklet sammen med Ford, så f.eks. platformen bliver identisk – men med hver sin DNA.

Sideløbende præsenterer Volkswagen indenfor nogle år en ren elektrisk ID Buzz og ID Buzz Cargo udgave. I mellemtiden kan man få T6’eren i eludgave – bygget sammen med det tyske tuningsfirma ABT.

Faktaboks VW Transporter T6.1 Multivan:
Motor: 1.968 ccm TDI.
Ydelse: 150 hk v. 3.250-3.750 omdr.
Moment: 340 Nm v. 1.500-3.000 omdr.
Topfart: 181 km/t.
Forbrug: 16,9 km/l WLTP
CO2: 155 g/km.
Gear: DSG aut.
Træk: Forhjulstræk.
Styretøj: elektromekanisk servo.
Trailervægt: 2.500 kg.
Dæk: Good-Year Ultragrip 255/45 R18.
Pris testbil: 813.395 kroner.
Pris som Van: Ca. 450.000 kroner plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk