(GRENOBLE/KØBENHAVN)

Distribution af varer er en udfordring i storbyer – for last- og varebiler kan ofte ikke nå frem med varer til aftalt tid, og det er dyrt for samfundet.

”Trafikken i tæt befolkede byer er tæt – og kun en velfungerende kollektiv trafik og små enheder af bl.a. elektriske transportmidler kan redde den offentlige infrastuktur.”

Det sagde Geneviève Fioraso, fransk minister for uddannelse og forskning, i forbindelse med lanceringen af den ny dele-bils ordning for elbiler i Grenoble forleden.

70 elkøretøjer
Toyota har i Grenoble søsat 35 trehjulede i-Road og 35 andre fire-hjulede el-køretøjer – kaldet Mons, fra datterselskabet Toyota Auto Body.

Det er Toyota, der hermed har sat sig for at gå forrest blandt bilfabrikkerne på miljøsiden. Man har  været foregangsvirksomhed siden 1997, da hybridbilen Prius blev lanceret som nichebil. I dag kører der 6,7 millioner af Toyotas hybridbiler i Verden. Og man fortsætter inden længe ved at sætte produktionen af fabrikkens brintbil FCV i produktion.

”Det handler om at nedsætte trafikintensiteten i byerne. Vi er ikke længere blot en bilproducent. Vores mål er at gøre samfundet bedre og bedre. At vi i Toyota har valgt at bruge Grenoble som et tre årigt forsøgssted handler meget om byens store satsninger på fremadrettede transportløsninger samt at gøre byen miljørigtig,” sagde formand die Toyota Motor Corporation, Takeshi Uchiyamada, da I-Road systemet blev holdt over dåben.

Grenoble et forbillede
Grenoble har de senere år bl.a. opgraderet tognettet, etableret en metro og skabt en ny letbane, der kører midt gennem byen – og man har satset på at etablere en lang række cykelstier i byen.  Byen er miljømæssigt udsat med sin placering ved bjergene, for byen kan ikke vokse. Derfor arbejder bystyret så meget med miljø-aktiviteter.

”For byen handler det som sideeffekt også at gøre mere plads til distributions-køretøjer, der jo bringer forsyninger til byens borgere. Det er et led i byens strategiplan at have hjælp til en bedre distribution, siger borgmesteren i Grenoble-Alpes Métropole distriktet, Christophe Ferrari.

I Grenoble tror man på elbiler som tilføjelse til de diesel- og hybridbiler, som delebilsordningen Cité Lib har arbejdet med i en årrække. Man takkede især ja, da det var en virksomhed som Toyota, der bød ind på opgaven.

Bilen skal droppes
Ideen hos Cité Lib er, at familier med i dag to eller tre biler kan droppe bilerne – og nøjes med et medlemskab hos Cité Lib.

”Mange indbyggere vil slet ikke have behov for en bil, for den holder alligevel parkeret 80 procent af tiden,” siger Cité Lib’s adm. direktør Martin Lasage, som forventer en omsætning i selskabet på 7,5 mio. kroner i år.

Vi fik mulighed for at køre en tur i i-Road i byens tætte trafik – faktisk i myldretiden – efter først at have bestået en prøve på en lille interimistisk bane midt i Grenoble.

Active Lean System
Det tre-hjulede køretøj krænger modsat f.eks en ”Smart” minibil i sving – i stil med en motorcykel, hvor føreren lægger sig ned til siden og følger motorcyklens bevægelser. Toyota kalder systemet Active Lean System.

Man skal især passe på trafikanterne på siden af én, fordi bagenden af køretøjer svinger ud. Selve i-Road har almindeligt rat samt bremse- og speederpedal og er meget let at betjene. Der er rigtige døre og vinduer. Bagsædet er beregnet til én mindre person eller bagage.

I-Road kan i Europa køre 45 km/t – mens det i et mindre omfattende testprogram i Japan kan køre 60 km/t. De 45 km/t betyder formentlig, at køretøjet kan bruges af både indehavere af kørekort til både bil og motorcykel. Det tager tre timer at lade i-Road op. Noget hurtigere med hurtig-ladesystemer.

Rækkevidde 50 km
Rækkevidden er cirka 50 km/t på en opladning – men da der er tale om delebilsystemer, vil der forhåbentlig altid være en nyopladet i-Road klar, men man kan ikke frigøre den fra laderen, hvis den har for lidt støm.

Ha:Mo kalder Toyota deres nye transportsystem – eller harmonisk mobilitet. På flere ladestationer er der også plads til, at andre elbils-mærker kan lades op. Der er flere ladesystemer, bl.a. Chademo, som i-Road benytter.

Prisen for at benytte en i-Road er højere end i toget – men rimelig. Første 15 minutter koster tre euro (22.50 kr.) – næste 15 minutter koster to euro (15 kr.), og de følgende 15 minutters peroder koster hver én euro (7.50 kr.)

Ventetid en halv time
Fra bestilling til afhentning må man forvente, det tager en halv time. Der er et særligt medlemskort, som også kan bruges i tog og busser.

Ha-Mo er fra begyndelsen koblet op på områdets delebil-system Cité Lib – som blev stiftet i 2006 med seks biler. Nu har man 300 biler på en lang række p-pladser, hvor deres 4.500 medlemmer kan bestille og hente deres biler. I 80 franske byer er reservationssystemet til delebiler det samme.

Med Ha-Mo kommer der 27 dedikerede pladser med ladestationer til – og formentlig 1.500 nye medlemmer. Et forsigtigt mål hos Cité Lib er at nedbringe de kørte kilometer i bil i byen med 40 pct. Uden for byen er der relæstationer, hvor man kan skifte fra bil til el-køretøj.

Ingen P-problemer
Alle ladestationer er tillige placeret ved metro- og togstationer. Så P-problemer behøver man ikke at have. Man kan på en AP se, hvor der er ledige køretøjer.

Det er jo ganske tunge selskaber i bilbranchen, der står bag nye delebils-projekter, som vi har været til premiere på de seneste uger – dels i Grenoble og dels i København.

Car2Go i København
I København har Daimler startet deres succesfulde projekt Car2Go op som den 28. by i Verden – og den første i Skandinavien – med 200 Smart køretøjer.

På verdensplan vil ordningen tælle en million medlemmer i år. Herhjemme er 1.200 personer blevet tilmeldt allerede inden starten fornylig.

Der er 28 byer i Verden, der har Car2Go, som har Europcar og Daimler som partnere, og flere byer har både Smart biler med diesel, benzin og el. København har p.t. kun benzinudgaver.

Men bilerne er med benzinmotor fordi, som CEO for Car2Go i Europa, Thomas Beermann siger: ”Der er for få ladestandere til at projektet kunne gennemføres med den elektriske Smart udgave i København.”

Der skal ifølge Beermann være 1,6- 1,8 ladestandere til rådighed pr. elbil – og de skal være på 22 kW.

Brug for kraftigere ladestandere
”Det vil sige, at der skal være 380 ladestandere i København med 22 kW. I København er der måske 30 ladestandere, hvor de fleste er på 11 kW,” siger Thomas Beermann.

Car2Go har valgt ren elbil løsning i San Diego i USA, i Stuttgart (Daimlers hjemby) samt i Amsterdam. Men her er infrastrukturen med ladestandere bedre. Af 11.500 Car2Go biler er kun 1.250 elektriske.

Derfor ser man med forundring på, at borgmester Morten Kabell vil ”straffe” Car2Go med 54.000 kroner for en P-licens på årsbasis, hvor nuværende delebiler betaler 200 kroner.
Pudsigt nok har handels- og udviklingsminister Mogens Jensen budt Car2Go velkommen til København. Lige nu har en løsning på problemet lange udsigter – kommunen har skudt afgørelsen til næste år.

I København samarbejder Daimler med parkeringsselskabet Q-Park, Invest samt telefonselskabet ”3”.

Fakta Car2Go i København:

Aktører: Daimler, Europcar, Telefonselskabet 3, Invest in Denmark.
Pladser: 2 personer.
Medlemskab (fra 1/11): 200 kroner.
Pris: 3,50 krone pr. minut, 135 kr. pr. time og maksimalt 500 kr. pr. dag – inklusive leje, forsikring, brændstof, service og parkering.
Booking: Car2Go arbejder med app, så medlemmer kan finde en ledig bil og booke den – helt spontant – og aflevere den, hvor man vil indenfor et bestemt område.
Benzinforbrug: 23,3 km/l.
CO2-udledning: 98 gram/km.
Bremser: ESP (esc) og ABS. Q           
Opstart: 17. september 2014.
Udbredelse: 28 byer i verden.
Medlemmer udgangen 2014: 1 mill.
Medlemmer i København inden opstart: 1.200.

Fakta: Toyota i Road Ha:Mo:

Aktører: Toyota, Cité Lib delebiler, el-selskabet EDF/Sodetrel, byen Grenoble og distriktet Grenoble-Alpes Métropole.
Pladser: 2 personer.
Medlemskab/ladekort: 25 Euro (154 kr.) resten af 2014.
Fra januar 2015: Betaling af ladetid (15-38 kr. i timen)
Priser: 3 Euro (22,50 kr.) for de første 15 min.
2 Euro (15 kr.) for næste 15 minutter
1 Euro (7,50 kr.) for de næste 15 min osv.
Rækkevidde: 40-50 km.
Ladetid: Max tre timer.
Batterier: Under sæder.
El-motorer: 2 x 19 kW (ved forhjulene).
CO2-udledning ved bilen: 0 gram pr. km.
CO2 udledning pr. km. udregnet fra kraftværk: ca. 40 gram (kilde: Nissan).
Opbygning: Stål, plast og kevlar.
Egenvægt: 300 kg.
Bremser: Fra motorcykel (ikke ABS).
Affjedring: Ved forhjul.
Ladestandere: 27.
Ladestation-ejer: Elselskabet EDF/Sodetrel.
Opstart: 1. oktober 2014.
 –

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk