Der er langt imellem store benzindrevne SUV-biler med en 2,5 tons trailervægt – især, når der er tale om en plug-in-hybrid (PHEV), som med øget beskatning er ved at være dømt ude.

Men en sådan bil har Mazda præsenteret med deres fem meter lange CX80 model, som vi har prøvet i topudstyrsudgaven Homura Plus.

Her er der ikke mange muligheder for ekstraudstyr – alt er nærmest standard.

Van fra opbygger

Priserne på CX80 på hvide plader ligger imellem cirka 600.- og 700.000 kroner – for testbilen knap 670.000 kroner.

Der er ikke officielle Van-priser, men opbyggere vil nok kunne klare opgaven til en udsalgspris på cirka 450.000 kroner.

Statsstøtte – lidt endnu

Selvfølgelig kan bilen nok ikke hamle op med en tilsvarende elbil til måske 400.000 kroner – og cirka 300.000 kroner som Van – hvor man kun kan trække momsen.

PHEV løsningen sikrer p.t. en lidt lavere pris end biler med ren benzinmotor – fordi staten lidt endnu giver tilskud.

Ikke diesel i Danmark

Men for en entreprenør eller håndværksmestre, der har brug for at køre med trailer, er vores testbil en bedre løsning end en elbil.

For en stor elbil, der måske lovligt kan køre med trailer, opnår en meget lille rækkevidde.

En diesel – og dem er Mazda gode til at bygge – vil klare det bedre, men CX80 diesel sælges desværre ikke herhjemme.

4×4 standard

Oven i det hele får man så firehjulstræk, der sikrer en stabil kørsel med lastet trailer. 4×4 er også en ekstra sikkerhed i vintervejr og ved kørsel med løst underlag.

Bilens 360 graders kamera sørger også for at have fokus på trækkrogen ved tilkobling – og det letter jo arbejdet.

2.000 liter i varerum

Som arbejdshest skal vi også nævne elektrisk bagklap– og her er der så en læssehøjde på hele 750 mm. Som Van vil CX80 kunne rumme cirka 2.000 liter gods i varerummet.

Vi savnede dog en handskerumslås, man der er dog også aflæggerum under gulvet bagi og LED-belysning i bagagerummet.

Bilen er letkørt med sit 8-trins automatgear, men det kræver tilvænning af sætte vælgeren i ”P” ved parkering. Og den skal i P før man kan køre igen.

Masser af kræfter

Med strøm på PHEV-bilen yder den store japaner 327 hk – og hele 500 Nm mellem 1.520- o 4.300 omdrejninger.

Rækkevidden er officielt 61 km på ren el – men regn med 40 km her om vinteren – og derefter kører bilen rent hybrid. Så er ydelsen 192 hk og 261 Nm mellem 4.400- og 5.200 omdr.

Med strøm opgives WLTP forbruget til 62,5 km/l, som er mere end vanskeligt at opnås. Når strømmen er brugt, må man forvente højt forbrug på nok 12-13 km/l.

2,5 timer at lade

Det tager 2,5 timer at lade bilen fra 0- til 100 pct – med to faser og med 3,7 kW.

Bilens benzinmotor er på 2,5 liter, og elektromotoren yder 175 hk og 355 volt.

Lition-ion batteriet kapacitet er på 17,8 kWh. Topfarten opgives til 195 km/t – og bilen når 100 km/t på 6,5 sekunder.

Fin rejsebil

Mazda CX80 er en meget komfortabel bil med fede, velformede lædersæder – som sikrer en behagelig rejse over lange afstande.

Man kan vælge imellem køre-måderne el, EVO, sport, normal og off road. Fra start kan man vælge ikke at køre på el, men køre på benzinmotoren og vente med el til man når bygrænsen.

Som EU kræver, advares man med biplyde, når man overtræder hastighedsbegrænsningen, men lyden kan slå fra.

Let at betjene

Det er fint, at instrumenteringen er let at betjene – for alt er ikke gemt inde i den 12,3 tommer store touchscreen. De fleste betjeninger udenfor skærmen – faktisk i knapper under skærmen.

Man kan kun arbejde direkte med bilens skærm, når man ikke kører. Ellers skal man anvende en drejeknap i midterkonsollen.

Den er måske lidt fast affjedret, men til gengæld krænger den så mindre. Bilen er selvfølgelig ikke så lydløs som en ren elbil – og man mærker skiftebevægelserne i gearkassen.

Højt sikkerhedsniveau

Men det er en bil, som virkelig er topudstyret – og tilmed er meget sikker. Faktisk har EuroNCAP udnævnt den til den sikreste store SUV i sin klasse.

Mazda har da også været rundt på alle hylder, da de byggede bilen.

Når det gælder sikkerhed, kan vi nævne udstyr som intelligent adaptiv fartpilot, fuld LED lygter, 10 airbags, head-up-display, bakkamera, hill start, p-assistent for og bag, advarsel ved krydsende biler både for og bag ved manøvrering – samt blindvinkelalarm.

Masser af udstyr

Udstyrslisten er betragteligt – og vi kan bl.a. nævne navigation, vippe/skyde el-glastag, trådløs oplader af mobiltelefonen, elstole med varme og ventilation, ratvarme og sorte 20-tommer alufælge.

Dertil tagræling, elektrisk håndbremse, nøglefri start, BOSE musikanlæg, el-justerbart rat, sort loftsbeklædning samt lys i midterboks og handskerum.

Faktaboks Mazda CX80:
Motor: 4 cyl. plug-in-hybrid.
Slagvolumen: 2.488 ccm.
Gear: 8 trins aut.
Træk: 4×4.
Forbrug: 62,5 km/l WLTP.
Batterikapacitet: 17,8 kWh.
CO2 udslip: 35 g/km.
Benzinmotor: 192 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 261 Nm v. 4.400- 5.200 omdr.
Elmotor: 175 hk/355 V.
Moment: 270 Nm.
Systemydelse: 327 hk.
Moment: 500 Nm v. 1.500-4.300 omdr.
AC opladning 7,2 kW/2 faser: 2,5 timer.
Rækkevidde ren el: 61 km.
Rækkevidde ren benzin: 12-13 km.
Topfart: 195 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,8 sek.
Akselafstand: 3.120 mm.
Frihøjde: 16,5 mm.
Vendediameter (mure): 6,2 m.
Totalvægt: 2.889 kg.
Egenvægt: 2.165 kg.
Trailervægt m. bremser: 2,5 tons.
Varerum: ca. 2.000 liter.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Dæk: Bridgestone Blizzak 6 – 235/50 R20.
Pris fra hvide plader: 595.000 kr.
Pris testbil hvide plader: ca. 670.000 kr.
Pris Van ca. 450.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk