En nye Peugeot Partner Van er først i Danmark i januar, men personbilsudgaven Rifter fås som gulpladebil om et par måneder.

Peugeot Danmark vil derfor ikke nøjes at sælge Rifter – personbilsudgaven af Partner-afløseren – på hvide plader. Den vil også blive tilbudt som Van. Endda flere måneder før varebilen, der stadig hedder Partner.

Egentlig skulle personbilsudgaverne og varebilsudgaverne af de nye trillinger fra PSA, Peugeot Rifter/Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo have været markedsført samtidig her over sommeren – men projektet (kaldet K9) er blevet forsinket.

Hurtigere i ny model

Nu dukker person- og varebiler op med tre-fire måneders mellemrum – personbiler lanceres fra september/oktober og varebiler fra januar med udsving fra marked til marked.

”Vi tror en del kunder gerne vil have den nye modelserie hurtigt – og det kan de få, hvis de vælger Rifter som Van. Vi tror også, at en del gerne vil have topmodellen af Rifter kaldet GT-Line, som ikke tilbydes i varebilsudgaven,” siger Sten Svaner, varebilschef hos Peugeot Danmark.

I forvejen har PSA valgt Peugeot til at være den mest sporty opsatte af de tre personbilsmodeller, og det kan vi kun bekræfter efter test af bilen i Monaco for nylig. Vi har nu kørt Citroën Berlingo som personbil, og den er noget blødere opsat og mere komfortabel – som Citroën er kendt for. Også Opel Combo er blødere end Rifter.

Samme opsætning

Når det gælder varebilsudgaverne oplyser PSA’s udviklingsfolk, at man har valgt at have en undervogn, der ikke adskiller sig så meget de tre modeller imellem, da der jo er tale om varebiler, der skal transportere gods. Men Peugeot Partner vil fortsat være ene om Peugeots kendte i-cockpit.

Forskellen mellem opsætning af affjedringen i personbilerne og varebilerne er delvis fintuningen af ophæng og støddæmpere. Men alle biler er konstrueret med PSA’s kendte EMP2 undervogn i fronten – mens der en genbrug af bagtøjet – kaldet B9.

Varerummet er nærmest identisk med forgængerens – men vi skal dog understrege, at den lange L2 udgave selvfølgelig er mere rummelig end L1.

Bestil Van fra oktober

”Selv om vores Partner-varebiler først ankommer i januar, som kan bilerne allerede bestilles formentlig i oktober, når priserne foreligger. Den nye Partner bliver en anelse dyrere end forgængeren, der i dag begynder ved 95.000 kroner plus moms. Man skal huske, at udstyret er langt mere omfattende – bl.a. sikkerhedsudstyret inklusive nødbremse, som bliver standard undtagen på basismodellen,” siger Sten Svaner.

Trillingerne fås også med 360 graders bird-view kamera plus bakkamera – så det vil nok vække glæde i byggebranchen, som nu lettere kan undgå buler på byggepladsen.

Luksus i Norden

Hos PSA er man vant til, at det er i Nordeuropa og især Norden, at kunderne ønsker de topudstyrede modeller, og det tror man også vil være tilfældet med K9-projektet. En undtagelse er navigation, hvor det i fremtiden vil være en mirror link opkobling fra mobiltelefonen, der samtidig kan oplades trådløst via induktionsplade.

Både for Citroën og Peugeot gælder det, at varebilerne fortsat mest vil blive solgt med dieselmotor, men den nyeste 1,2 liters benzinmotor (3 cylindre) vil opnå op mod 15 procent af Van-salget – dels fordi dieselspøgelses stadig huserer bl.a. hos by-politikere og dels fordi den nye benzinmotor er mere økonomisk end den gamle 1,6 diesel.

Også firehjulstræk

Bilerne vil også kunne fås fra fabrikken med firehjulstræk fra underleverandøren Dangel i Frankrig, men Peugeot Danmark venter til man kan købe alle bilmodeller gennem én kanal hos PSA – og ikke via Dangel.

Varebilerne er lidt mere spartansk indrettede end personbilerne – naturligvis alt efter udstyrsniveau. Men man kan f.eks. vælge et niveau, hvor der både er alufælge og køl i handskerummet.

Man kan fortsat få bilerne med to eller tre sæder i kabinen, aflæggeplads under passagersædet i midten, skrivepult med drejefunktion, med otte-trins automatgear i modellen med 1,5 liters 130 hk dieselmotor, men det kommer også som mulighed i den kommende 130 hk benzinmotor.

Nyttelast 1.000 kg.

For kunderne er det rart at vide, at der er 1.000 kg. nyttelast – men også mulighed for vægtindikator for overlæs, elektronisk parkeringsbremse, mulighed for dobbeltkabine, LED lys i varerum, head-up display med hastighedsangivelse og skiltegenkendelse, trailerstabilitet, otte tommer skærm og en særlig høj Work-udgave med større hjul og Ultra Grip system.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk