(VALANCIENNES)

Navnene på de tre biler er genbrug. Resten er nyt. Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace har været undervejs i fem år, og øverste PSA chef og CEO Carlos Tavares fortalte ved verdenspremieren på de to PSA-produkter, at samarbejdet med verdens største bilkoncern, Toyota, havde været meget frugtbart.

”Vi ser her det bedste fra to verdener. Vi har forenet færdighederne fra de to koncerner. På visse punkter har vi været bedst – på andre punkter Toyota. Men intet blev gennemført, før begge koncerner var enige,” sagde Carlos Tavares, øverste chef for PSA koncernen ved verdenspræmieren på de nye biler.

Under udviklingen af de nye trillinger er der blevet set på alt – gennem lange digitale testforsøg i laboratorier og i naturen. Faktisk kan digitale forsøg klare 99 procent af alle tests.

Varebiler kræver mere
”Vores mål med vores nye produkt er at forøge markedsandelen fra 10- til 16 procent i 2017. I Europa ligger vi med vores varebiler nummer ét – men vi kan gøre det bedre. Også i resten af verden,” sagde Carlos Tavares, der understregede, at det på mange måder var mere krævende at udvikle varebiler end personbiler.

Han indrømmer, at de nærmeste konkurrenter er VW Transporter og Mercedes-Benz Vito, og han forsikrer, at den nye varevogn vil være konkurrencedygtig på alle parametre. Som man kan se på busudgaverne er kvalitetsniveauet hæves betydeligt – og bl.a. har opnået fem stjerner i EuroNCAP crashtesten.

De nye varebiler har fået samme platform – EMP2 –  som personbilerne Peugeot 308 og Citroën Grand Picasso, dog tillempet varebilsbehov. Med den nye platform kan man lettere vælge imellem for- og baghjulstræk og firehjulstræk (fra firmaet Dangel). Biler med alternative drivmidler kan også lade sig gøre – men er endnu ikke planlagt.

130 kg. vægtbesparelse
Det giver en vægtbesparelse på samlet op mod 130 kg – og er med til at give et 20 pct. lavere CO2 udslip – og bedre brændstoføkonomi – plus en nyttelast på plus 17 procent – eller 1.400 kg. og en trailervægt på 2,5 tons.

Udover selve platformen er der også skåret af vægten, når det gælder den nye uafhængige bagaksel og den mere kompakte foraksel.

Efter sommerferien
Indtil salget begynder i Frankrig i juni og i de fleste andre europæiske lande efter sommerferien har der været tæt samarbejde – men derefter er konkurrencen givet frit – og dysten om kæbernes gunst flytter ud i forhandlerleddet.

”Vi har udviklet vores nye varebil til tre længder og en højde – og med en højde på 1,90 meter passer den i alle normale parkeringskældre. Bredden er 2,2 meter – og de tre længder er 4,6-, 4,95- og 5,3 meter – og det er muligt at få fra fem- til 6,6 kubikmeter varerum – inklusive en udvidelse på 1.16 meter ind i kabinen via en lem i adskillelsen kaldet Smart Cargo System, så man kan transportere emner på 3,3 meter,” sagde David MacQueen, der er én af PSA’s chefingeniører – og én af hovedkræfterne i udviklingen af den nye varebil.

Kun én højde
Han understregede, at man med vilje havde fravalgt to højder på bilen – fordi der er for få kunder til den høje udgave i dag. Men med 6,6 kubikmeter varerum er man tæt på mindste udgave af de større Jumper/Jumper varebiler, der fås fra otte kubikmeter varerum.

Til den nye varebil kan man vælge den ultrakorte udgave på 4,6 meter og 2,9 meter i akselafstand – tæt på de største varebiler i klassen under, men stadig med den gode komfort fra en stor varebil.  Ved den første opfattelse af bilen og korte test af førerpladsen, må man sige, at det er et godt resultat med god komfort – en egentlig test af bilen bliver først tilbudt i juni måned.

Standardudstyret på sikkerhedssiden er kun fartpilot og fartbegrænser – men til gengæld kan man tilkøbe meget sikkerhedsudstyr. Omfanget matcher ingen andre i branchen.

Bird-view kamera
Der er således bird-view kamera, så man på en skærm kan se, hvad der sker rundt om bilen – og desuden kan nævnes linjevogter, skiltegenkendelse, head-up display, nødbremsesystem og advarsel mod trafikanter i den blinde vinkel (BLIS).

Nævnes skal også infotainment-systemer med navigation fra Tom-Tom som tilvalg. Eftermarkedet omfatter mulighed for flådestyring – og man arbejder på et system, at værkstedet kan følge bilen og så indkalde den til service, når det er nødvendigt. Serviceintervallerne er 40.000 km eller to år.

Varerummet rummer op til tre europaller, som kan lastes med gaffeltruck. Bagdørene åbner op mod 250 grader, så de kommer op mod siden af bilen – og med en bredde på sidedøren på 93 cm, kan man også bruge truck her. Ved at føre sin fod ind under baghjørnet af visse modeller af bilen, kan sidedøren åbne automatisk.

Højden på sidedøren er oplyst til 118 cm og bagdøren til 130 cm. Bredden bag er 126 cm – den samme som afstanden mellem hjulkasserne. Læssekanten er 57 cm uden last. Vendediameter er 11,3- til 12,4 meter.

Motorydelser
Motorerne er alle Euro6 udgaver til Europa med SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction), der benytter AdBlue tilsætning. Der er en 22,4 liter tank – nok til 15.000 km. Ydelserne er 115 hk og et forbrug på 19,6 km/l i snit og CO2 udledning på 133 g/km. Samme motor fås også med 95 hk.

Man kan også vælge de kraftigere 2-liter dieselmotorer på 122-, 150- og 180 hk. Der kan vælges mellem manuel og automatisk gearkasse.

Selve produktionen foregår på PSA’s Sevelnord fabrik ved Valenciennes i Nordfrankrig – bygget i 1993. Fabrikken er blevet moderniseret for 1,1 mia. kr, så den er mere fleksibel – også i forhold til logistik og levering af dele fra underleverandører. De 2.400 medarbejdere – heraf 14 pct. administrativt personale –  har trænet 150.000 timer i tre år på ændringerne.

Bilerne vil også kunne fås i ladudgaver, som dobbeltkabine, i busudgaver og med mange opbygninger. Fabrikken har samarbejdet med opbygger-branchen siden begyndelsen af projektet.Producenten af 4×4 systemer, Dangel, har arbejdet sammen med PSA i 35 år.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk