Elbiler er som bekendt afgiftsfri – et par måneder endnu. Så stiger priserne drypvist de næste fem år. Men er man momsregistreret virksomhed kan man spare noget af prisstigningen ved at købe bilen på gule plader – og bruge den i virksomheden som reklamesøjle.

Lidt endnu koster en elektrisk B-klasse (B 250e) hos Mercedes-Benz  cirka 320.000 kroner – men trækker man momsen og får den som Van, er prisen 256.000 kroner plus moms. Altså en besparelse på 64.000 kroner. Til gengæld må den ikke bruges privat – med mindre man køber dagsbeviser.

Højere priser fra januar
Første januar ændres afgiften, så bilen bliver cirka 55.-60.000 kroner dyrere – altså mellem 375.000- og 380.000 kroner. Der er dog tale om cirka-priser inklusive moms. I dag er en elektrisk B klasse den billigste B-klasse.

Som Van ville prisen ligge 44.000 kroner højere end i dag – altså omkring de 300.000 kroner.

B klasse Van sælger stabilt
B-klassen som Van generelt går ellers pænt med 111 gulpladeudgaver i årets første ni måneder – på linje med Opel Zafira Van og Ford Grand C-Max og med stigende salg i forhold til samme periode i 2014. MOdset A-klassens som Van, som har tabt terræn – med et fald fra 236- til 178 enheder fra de første ni måneder i 2014 til i år.

At visse fabrikker satser på el-varebiler kan ses på Nissan eNV 200 Van og alliancepartner Renaults Kangoo Electric Van. Den tidligere Vito solgtes også som E-Cell Van (og minibus) – men fabrikken klapper hestes til bedre tider – og man tilbyder p.t. ikke E-Cell udgave i den nye Vito. Men man forventer måske en øget interesse ad åre. Og så er man parat.

Test af B 250e
Vi har prøvet B-klassen i el-udgave – og den har mange positive sider ud over at være støjsvag. Den er hurtig fra start, fordi der er fuldt moment fra 0 km/t – og 100 km/t nås på 7,9 sekunder. Topfart er ca. 160 km/t.

Men kører man for rapt, så rækker strømmen ikke så langt. Men kan derfor med fordel vælge den økonomiske mode, men så mister den også lidt af pusten – men det betyder mindre i bykørsel.

Lover rækkevidde på 230 km
Fabrikken lover en rækkevidde op mod 230 km – og det er jo fint, men selv nåede jeg 114 km. Men her var der også både motorvej og rask landevejskørsel. Man skal tænke sig om, hvis man vil nå langt. Og det er et plus at få monteret sin egen ladestander ved firmaet. Har man adgang til 400 V/16 ampera er ladetiden 3,5 timer – ved 220 V er den ni timer.

Nu er der også både automatgear som standard – med skifteplader bag rattet – samt varme i sæderne, 2-zone klimaanlæg, el-indstillelige sæder, stor touchscreen med Comand Online , navigation og stemmestyring samt elstyrede sæder – og alt sammen kræver strøm.

Ekstraudstyr en masse
Der var monteret for cirka 100.000 kroner ekstraudstyr i bilen – bl.a. Range Plus pakke, der øger rækkevidden med 30 km ved næste opladning – men så var der også varme i forrude og ekstra isolering. Men også rader-understøttet genindvinding af bremseenergi. Et avanceret system, som sikrer genindvinding af bremseenergi og dermed øget rækkevidde.  

Systemet hjælper også chaufføren i at kontrollere afstand og fart. Data henter systemet fra bilens nødbremsesystem – og når bilen bremser ned for at holde afstand til bilen foran, samler den også energi.

Højt sikkerhedsniveau
Nævnes skal også regn- og lydsensor samt spejlpakken med bl.a. automatisk fjernlys og nedblænding. Dertil LED- samt bi-xenon lys. En særlig Electro Art pakke betyder særlige alufælge plus specialbelysning i blåt lys, sportslæderrat, læderindtræk og særlige emblemer.

Ekstraudstyrslisten er lang i denne testbil – og jeg kan også nævne kantsyet læder på instrumentbrættet, nøglefri start, bakkamera, parkeringshjælp og el-styret lændestøtte. Med alt dette udstyr kan det undre, at der ikke er handskerumslås.  Men det er normalt, at elbiler ikke kan trække en trailer.

Billigt ekstraudstyr
Kort fortalt er man hurtig dus med bilen, der er letkørt. Den er tungere end benzin- og dieselmodellerne, men det generer ikke. Man sidder godt i det sportsprægede sæder – og det er enkelt at betjene både kontakter og ure.

Man kan sige, at da der ikke er afgift på en elbil endnu – så kan man altså bestille bilen med sikkerhedsudstyr  – uden at der skal betales så meget for det som i en typisk gulplade 180’er som 180 CDI.

Fakta Mercedes-Benz B 150e Van:
Motor: elektrisk.
Ydeevne: 180 hk.
Moment: 340 Nm.
Rækkevidde: 230 km.
Målt rækkevidde: 114 km.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Dæk: Conti Winter Contact 225/50 R17.
Affjedring: uafhængig for og bag.
Totalvægt/køreklar vægt: 2.170/1.725 kg.
Påhængsvægt: 0 kg.
Frihøjde: 98 mm.
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Sikkerhed: Skivebremser/esc stabilitetssystem.
Pris Van 2015: Ca. 256.000 kr. plus moms.
Pris som personbil 2015: 319.900 kr.
Pris Van 2016: Ca. 300.000 kr.
Pris som personbil 2016: 375.000-380.000 kr.

Leave A Reply