Mercedes-Benz Trucks er inden længe klar til at levere de første elektrisk drevne Actros lastbiler til danske kunder.

De første produktionsmodeller ruller af samlebåndet på Daimlers gigantiske lastbilsfabrik i Wörth am Rhein nær Karlsruhe. Her er man ved at etablere en helt ny montagelinje til eActros.

Og det er ganske vist – selv om nyttelasten er på linje med en dieseludgave i samme størrelse, så er rækkevidden oplyst til 400 kilometer.

Begyndte i 2016

Allerede i 2016 viste fabrikken det første koncept-køretøj for publikum på den store IAA transportmesse i München i efteråret.

Og på IAA messen to år efter kørte VOTY’s udsendte en tur i én af de første modeller på landevejen rundt omkring lufthavnen i Frankfurt, hvor der var indkaldt til pressemøde.

Corona-krisen var forsinket lastbilen – men i de seneste tre år har 10 eActros, som den kaldes, kørt i flådeforsøg på skift hos kunder – både i Tyskland og i andre lande. En halv million testkilometer er det blevet til.

Kunderne i centrum

For fabrikken var det kunderne, der var i centrum for udviklingen – og det er fra dem, der er høstet uvurderlig erfaring.

I forhold til de 10 prototyper, er der rettet en del på de færdige lastbiler, når det kommer til rækkevidde, sikkerhed og drivkraft.

Den nye eActros har to integrerede elektromotorer samt to-trins gearkasse. Der er tale om en række batteripakker på hver 105 kWh – og maksimal kapacitet er 420 kWh og dermed de nævnte 400 kilometer i rækkevidde.

Hurtig opladning

eActros kan lades med op til 160 kW via en jævnstrøms-hurtiglader med 400 A – og det vil tage godt en time at lade fra 20- til 80 pct.

Og det anser fabrikken er et godt udgangspunkt for lastbilens anvendelighed i det daglige transportarbejde – som primært er målrettet distribution og regionaltransport.

Den nye og grønne lastbil har overtaget en del fra den øvrige Actros serie – så som MirrorCam kameraløsning i stedet for sidespejle. Dertil nødbremseassistent Active Brake Assist i femte generation med fodgænger-genkendelse samt højresvings-assistent.

Hjælper med infrastruktur

Mercedes-Benz Trucks vil tilbyde kunder råd og vejledning med hensyn til udnyttelse af det nye køretøj, optimering af omkostninger – samt eftermarkedet – altså service.

Men også spørgsmål om lade-infrastruktur vil fabrikken hjælpe med.

Den nye eActros vil kommer på markedet i flere lande samtidig – nemlig Tyskland, Østrig, Schweiz, Italien, Spanien, Frankrig, Holland, Belgien, Storbritannien, Danmark, Norge og Sverige. Flere markeder følger efter.

Betydeligt tilskud

Marketing og eMobility launch manager hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark, Mikael Voigt, udtaler til ”Transportnyhederne,” at der med det netop indgåede infrastrukturforlig i Folketinget er sikret et betydeligt tilskud til anskaffelse af grønne lastbiler allerede i 2022.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk