(BARCELONA)

Den nye elektriske udgave af Nissan NV 200 varebilen, eNV 200, har bortset fra størrelsen intet med dieseludgaven at gøre. Dieseludgaven er knap så veludstyret – bl.a. fordi el-udgaven kræver flere instrumenter og informationer til brugeren.

eNV 200 er imponerende og som født til by-distribution. Elbiler har fuldt moment fra 0 km/t – så den går fra diesel-varebilene uden problemer. En fordel, når man skal overhale, skal skifte bane eller skal ud fra en sidegade.

Sidst vi kørte bilen, testede vi med fuld nyttelast på 770 kg. (fabriksopgivelse) – endda med start på en stejl bakke på 24 pct. i testområdet. Nu var det i byen – med 240 kg. – men den havde f.eks. ikke problemer med at komme op fra et garageanlæg.

40 billigere at benytte
For erhvervslivet vil det mest interessante være, at den er 40 pct. billigere at køre i end en diesel ifølge Nissans tests. Eller 15-18 kroner på 100 kilometer. Så total-omkostningerne (Total Cost of Ownership) er lave, hvilket de fleste fokuserer mest på. Der er langt færre sliddele i en elbil end i en forbrændingsmotor.

”Vi har brugt teknik fra personbilen Leaf, som med 110.000 eksemplarer har rundet samlet over syv millioner kilometer, og den har ikke givet anledning til problemer. Vi har spurgt alle Leaf kunder for eksempel – og 97 pct. af dem vil anbefale bilen til andre,” sagde produktionschefen på eNV 200, Mathieu Lenglin, ved præsentationen af bilen.

Dertil kommer så tests i marken hos flådekunder – så som det japanske postvæsen, FedEx, Coca-Cola og British Gas. Sidstnævnte testede 25 biler – og da testforløbet stoppede, bestilte de straks selv 100 e-NV 200 biler. Måske ikke meget for et firma med 13.000 køretøjer i flåden – men en begyndelse.

E-mode sparer strøm
Under kørslen kan man også tilkoble e-mode til og spare strøm. Energien samles også op (regenereres), når speederen slippes – og så spares på bremserne. En B-knap sikrer kraftigere bremsning, så man næsten helt kan glemme bremsepedalen.

Det vil formentlig være varebilsudgaven, der vil blive produceret mest – fordi bilen er en uniq distributionsbil i og omkring byerne. Ikke mindst fordi en hurtig-opladning til 80 pct. kapacitet tager det samme som en frokostpause: en halv time.

Op til 170 km er rækkevidden – men kører man topfart på 120 km/t for længe, bliver rækkevidden tæt på halveret. Også koldt klima trækker ned. Til den danske vinter kan vi berolige med, at bilen har forvarmer – og om sommeren forkøling.

Luksus-minibus Evalia
Vi prøvede også Minibus-udgaven til fem personer kaldet Evalia, som uden afgift bestemt vil blive populær hos mange. Nissan satser også på taximarkedet – og starter op med Barcelona og bagefter London og senere New York.

En combiudgave også med fem pladser plus varerum bagest (med blændede bageste sideruder) fås også.

Men en elvarebil kan man lægge faste ruter til – i en person-elbil skal man stadig tænke sig om, inden man drager af sted. Man skal i hvert fald kende hurtig-ladestationernes placering. I dag er der mange tusind ladestationer i Europa – og nye kommer til hver dag.

Test London-Glasgow
British Gas kørte i deres testforløb fra London til Glasgow – og det passede med hurtigladere undervejs sammen med helt normale pauser til frokost og kaffestop. Her var turen også planlagt.

Elmotoren sikrer den fuldstændig lydløse og komfortable transport – og kan overbevise kunden i bilen, at elbiler er fine. 26 decibel er støjen målt til – og det er som blade, der blæser i vinden.

eNV 200 kører takket været batterivægten godt på selv snoede veje. Her skal også nævnes den øgede sporvidde på i alt 12 cm ved forakslen, som delvist er hentet fra Leaf. Det kan ses ved de bredere skærme. Der er også forstærkninger i A-søjlen og i loftet. 30 pct. af bilens komponenter er unikke for e-NV 200.

Batteripakke som Leaf
eNV 20 har stort set samme forseglede batteripakke som personbiler NIssan Leaf – med 48 gange fire celler – gemt under varebilens gulv, så varerummet fortsat er på 4,2 kubikmeter som i dieseludgaven. Med plads til to Euro-paller. Der er en skydedør – men man kan få bilen med to skydedøre. Nævnes skal også den lave læssehøjde på 52 cm.

Interiøret er delvist hentet fra Leaf – bl.a. dens touch-screen – og så er automatgear jo standard. Så kommer dens støjsvaghed – og at der ikke er forurening ved bilen – i bymiljøet. Der er forurening ved elværket fordi det ikke er muligt kun at få strøm fra vindmøller.

”Vores målinger siger 40 g CO2 emission i snit pr. kilometer – beregnet fra elværket, hvor de fleste dieselbiler i reglen ligger på mindst det dobbelte. Men det tal forbedres efterhånden som flere vindmølleparker skyder op. Dertil kommer solenergi – det blomster-engros lager, som testen foregår fra i Barcelona (Mercabarna) har solceller på hele taget, og det har været nok til at lade alle vores testbiler op,” sagde Gareth Dean, kommunikationschef for elbiler hos Nissan Europe.

Kan ikke trække en trailer
Et minus for en del kunder vil måske være, at bilen ikke kan trække en trailer – og så vil de måske vælge dieselbilen alligevel. Men med byernes tiltagende miljøkrav med miljøzoner er bilen jo svaret på kundernes kvaler og dyre adgangsafgifter.

Udstyret omfatter bl.a. – alt efter udstyrsudgave – LED-lys for og bag, regnsensor, Bluetooth, USB tilkobling, bakkamera, side-airbags nøglefri betjening (hvor nøglen kan starte varmer eller køling), sædevarme og opvarmet rat, evt. læderrat, esp sikkerhedssystem, Hill Start Assist (starthjælp på bakker), kopholdere og en flad bund til optimal køling.

Kabinen i NV 200 er lidt smal i forhold til mange andre mindre varebiler – og der er ikke plads til tre sæder som i mange af konkurrenternes modeller. Aflæggepladsen er tiltrækkelig – men ikke imponerende. Men el-transport i byerne er givet løsningen i de kommende mange år – med de mange restriktioner til kørsel i byerne – og dem kommer der flere af.

Ganske vist ved vi ikke, hvad brint vil føre med sig – her er problemet bl.a. antallet af brint-ladestationer. Der er kun et par stykker herhjemme. Men Toyota er lige ved at lancere sin første brintbil på visse markeder – og de plejer at vide, hvad de gør. En brintvarebil ville være fint, da den er endnu renere end en elbil, der ikke kun kører på vindmøllestrøm. Affaldsproduktet fra brint er nemlig vand.

Billig elbil uden afgift
Tilbage til eNV 200 Van: Prisen er 199.900 kroner plus moms for billigste udgave med Comfort udstyr, Comfort Plus koster 205.810 kr., Comfort Plus inklusive Nissan Connect 212.530 kr. – og Premium 219.310 kr. – alle priser plus moms.

Det vil sige sølle 20.000 kroner plus moms for at få den top-udstyrede model bl.a. med side-airbags, navigation og læderrat.

Hvidpladeprisen er endnu mere interessant – her koster topmodellen Premium under 285.000 kroner – 9.000 kroner mere end indstignings-modellen Comfort Plus. Ja – det hjælper, når der ikke skal betales afgifter på el-biler.

Fakta: Nissan eNV 200:

Batteri: Litium ion.
Batteri: 80 kW.
Nominel kapacitet: 24 kWh.
Battericeller: 48×4 (267,5 kg.)
Ladetid 16/32 A (6,6 kW): 8/4 timer.
Husholdning/10 A: Ca. 12 timer.
Kviklader/CHAdeMO (50 kW): 80 pct. på 30 min.
Ydelse: 190 hk (som Leaf).
Moment: 280 Nm fra 0 km/t. (som Leaf).
Topfart: 123 km/t.
Acc. 1-00 km/t: 14 sek.
Fælgstørrelse: 15 tommer.
Rækkevidde: Max. 170 km.
Vendediameter: 11,3 m.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Servostyring: Elektrisk.
Varerum: 4,2 kubikmeter.
Europaller: 2.
Trailervægt: 0 kg (som Leaf).
Lasteevne (DK): 645 kilo.
Nyttelast/fabrik: 770 kg.
Priser Van: 199.900 kr. – 219.310 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk