Københavns Kommune har netop tabt en sag i Landsretten til en medlem af FDM, som havde fået bøde for at benytte en p-plads for elbiler til sin Plug-in-Hybrid bil.

Plug-In hybridbiler – også kaldet opladningshybridbiler – må gerne lade op og parkere på elbilparkeringspladser, fastslår Østre Landret. Sund fornuft, mener FDM’s juridiske afdeling, der har ført sagen.

Det drejer sig både om opladningshybridbiler, der har en elmotor sammen med en benzin- eller dieselmotor. De må alle gerne lade bilens batteri op på en elbil-parkeringsplads.

Plug-In-Hybrid også som Van’s
Der er ikke så mange Plug-In-Hybrid biler på markedet – men mange er på vej. Nævnes kan BMW i3 REX, BMW i8, Mercedes S 500 E, Mitsubishi Outlander PHED, Porsche Panamera E-Hybrid, Toyota Prius Plug-In-Hybrid, Volvo V60 og XC 90 Twin Engine, VW GTE-modeller.

Flere andre mærker har også vist Plug-In-Hybrid koncept biler – bl.a. Peugeot.
Som gulpladebil kan i dag både købes VW GTE og Volvo CX 90 Twin Engine som Van. Outlander fås som Van i dag, og som PHED har den stor succes i Sverige – men sælges p.t. ikke herhjemme.

Ikke defineret
I sin kendelse henviser Østre Landsret til, at oplysningstavlen på parkeringspladsen ganske vist angiver, at pladsen kun må benyttes af elbiler. Men da ordet elbil ikke er nærmere defineret i hverken færdselsloven eller vejafmærkningsbekendtgørelsen – og da både elbiler og opladningshybridbiler kan benytte parkeringspladsens opladningsstandere, mener landsretten, at parkeringsafgiften er pålagt med urette.  

”Vi er naturligvis tilfredse med afgørelsen, og at Østre Landret, modsat Københavns Kommune, har kunnet se både det fornuftige og det rimelige i, at også opladningshybrider må benytte parkeringspladserne,” siger afdelingschef i FDM, Per Alkestrup.

Glemmer grøn dagsorden
Kommunens holdning kan også undre, Københavns grønne dagsorden taget i betragtning, og hvordan man i øvrigt tilskynder flere til at vælge elbiler til. Derfor er man i FDM glade for, at man nu har fået rettens ord for, at kommunens hidtidige praksis er ulovlig.

At Københavns Kommune ikke har tilladt opladningshybrider at lade op på elbilparkeringspladserne, har betydet, at ejerne ikke har kunnet lade deres bil op og dermed køre på el.

To sager mere på bedding
Udover den aktuelle sag har FDM to lignende sager liggende, hvor ejere af opladningshybridbiler også har fået parkeringsafgifter for at lade deres biler op på elbilparkeringspladser i København.

FDM har dog en forventning om, at Center for Parkering i København nu ikke bare eftergiver afgifterne, men også tilbagebetaler tidligere opkrævede afgifter, og at man nu retter ind i forhold til kendelsen fra Østre Landsret.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk