Scania er tilbage i førertrøjen i 2015 med 26,6 procent markedsandel i vægtklassen over 16 tons – svarende til 1.153 lastbiler.

En position, som Scania også har opnået samme år i Finland, Norge og Sverige.
Et flot præstation efter et skuffende 2014 – og året før en helt ny Scania forventes at se dagens lys – det vil formentlig ske senere på året.

Ikke mindst de økonomiske 410- og 450 hk modeller har vognmændene i Danmark taget til sig. Dertil kommer mærkets høje kvalitetsniveau og stærke servicenetværk.

Markedet øget med 32 pct.
Markedet i Danmark voksede i 2015 med 32 procent i forhold til 2014. Starten af året var præget af optimisme, hvilket fik mange kunder til at gennemføre tiltrængte udskiftninger i vognparken. 2015 blev således det første normale salgsår, efter krisen indtrådte i 2007/2008.

”Vi er virkelig glade for at være markedsleder, men det er ikke en prioritet for Scania at være størst på det årlige salg. For os er det vigtigt at sikre en solid bilpark på de danske veje. Umiddelbart skulle man tro, at dette er to sider af samme sag, men bilparken styrkes ved salg af lastbiler, der anvendes flittigt i f.eks.syv år til forskel for en eksporttrækker, der forlader landet omgående eller efter to-tre år. 32 procent af den danske lastbilpark over 16 ton er Scania, og vi har haft den største vognpark, så længe man kan finde bestandsdata på Bilstatistik – og det er over 10 år, siger Scanias danske salgsdirektør Anton Freiesleben.

41 pct. gas-køretøjer
Scania også markedsleder på gasdrevne lastbiler og busser. Scania har længe arbejdet målrettet med reduktion af CO2-udslip, hvilket også kan aflæses i bestands-statistikken. Scania er nemlig også markedsleder med 41 procent af den gasdrevne lastbil- og busbestand i det tunge segment.

”Vi forventer en stigning i salget af vores lastbiler og busser med motorer til alternativer brændstoffer i fremtiden. Interessen er stor – og er en nødvendighed for at nå CO2-reduktionsmålene inden for transportsektoren. Scania har desuden lanceret en  hybrid-lastbil til levering fra september 2016. De første 6 danske Scania Hybrid-busser kom allerede på gaden i Odense i 2015, slutter Anton Freiesleben.

Bedre økonomi
I talrige andre europæiske lande ses solid fremgang, hvilket ikke mindst skyldes det lave brændstofforbrug, som siden Streamline-introduktion i 2013 er mindsket med op til 10 procent via talrige forbedringer som f.eks. intelligent fartpilot, der aflæser topografien 3 km frem og herefter automatisk styrer gaspedalen – samt intelligent Eco-roll system, der kun lægger i frigear, når det faktisk kan betale sig.

Leave A Reply