Fremtiden bliver spændende, og vi vil en dag have selvkørende biler. På årets Tokyo Motor Show har Nissan så løftet sløret for deres selvkørende bil med navnet Nissan IMX for ”Intelligent Mobility” – og den innovative konceptbil giver et kig ind i fremtiden.

Renault-Nissan alliancen har i mange år været helt fremme i udviklingen af elbiler – med bl.a. Kangoo Z.E. fra Renault og eNV200 fra Nissan, når det handler om varebiler.

Som personbiler kan vi nævne Renault Zoe og Nissan Leaf.

Integreres i samfundet

Nissan Intelligent Mobility er Nissans vision om, hvad biler skal drives af, hvordan biler skal køre, og hvordan biler kan integreres i samfundet. Programmet har til formål at styrke forbindelsen mellem føreren og bilen, som giver dig en mere sikker, mere komfortabel og sjovere køreoplevelse, som Nissan udtrykker det.

“IMx-nul-emissions-crossoveren er en konceptbil, som viser fremtiden for Nissan Intelligent Mobility”, siger Daniele Schillaci, som er executive vice president for global marketing and sales, nul-emissions-biler og batterivirksomhed.

Med Nissan Intelligent Mobility arbejder Nissan med at ændre den måde, hvorpå mennesker og biler kommunikerer, og hvordan biler interagerer med samfundet i den nærmeste fremtid og længere ude i fremtiden.

ProPilot

Et centralt element i IMx-bilens funktioner er en fremtidig udgave af ProPILOT, som gør bilen helt selvkørende.

Når køreprogrammet ProPILOT er valgt, forsvinder rattet ind i instrumentpanelet, og alle sæderyglæn vippes bagud, så føreren får mere plads, og de øvrige personer i bilen kan slappe af og nyde køreturen.

Når køreprogrammet Manual er valgt, køres rattet frem igen, og sæderne indstilles til den originale position, så føreren kan tage kontrol over bilen igen. Princippet blev også vist på sidste års Genève biludstillling.

Elbils-platform

Konceptbilen har Nissans nye elbilsplatform, som er konstrueret til at levere maksimal effektivitet.

Bunden kan være helt flad, hvilket resulterer i en rummelig kabine og forbedret køredynamik. Det lave tyngdepunkt betyder, at undervognen leverer skarpe køreegenskaber, der vil sætte nye standarder i crossover-segmentet – hvor Nissan var de første med Qashqai modellen.

IMx drives af to højtydende elmotorer, der er placeret forrest og bagest i bilen, hvilket muliggør firehjulstræk.

Den samlede ydelse på 320 kW og drejningsmomentet på 700 Nm leveres af et batteri med høj kapacitet, som er nydesignet og nykonstrueret til at have større energitæthed. Det nye batteri giver en rækkevidde på over 600 km på en enkelt opladning.

Parkerer selv

Når bilen f.eks. har transporteret sin bruger til lufthavnen, kan IMx selv parkere et sted, hvor bilen kan kobles op til det lokale elnet og fungere som et ”virtuelt” kraftværk ved at returnere strøm til elnettet – en udvidelse af bilens bil-til-hjem- og bil-til-bygning-funktioner.

Når brugeren vender hjem, kan IMx hente vedkommende ved terminalen og køre hjem. Hele processen gennemføres effektivt, hvilket til dels skyldes den højere batterikapacitet og de opkoblede bilteknologier inkl. Seamless Autonomous Mobility.

Bilens store OLED-instrumentpanel viser et billede af de udvendige omgivelser i baggrunden.

Japansk filosofi

Et separat display i et mønster som åreringe i et træ er placeret under instrumentpanelet og fortsætter på dørbeklædningerne, hvilket giver personerne i bilen en fornemmelse af omgivelserne på samme måde som en shoji – en traditionel japansk papirafskærmning.

Det diagonale katanagare-mønster på sæderne er omhyggeligt ætset ind i indtrækket med en laserskærer. Nakkestøtten, som har et kumiki-mønster, et japansk fastlåsende træpuslespil, har en polstring af et silikonemateriale, mens rammen er fremstillet af en 3D-printer.

Ved hjælp af kunstig intelligens kan føreren betjene instrumentpanelet ved at bevæge øjnene og gestikulere med hænderne.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk