Peugeot lancerer i disse dage deres største varebil Boxer i en ren el-udgave med op til 224 kilometer rækkevidde (WLTP-gennemsnit).

Det sker på transportmessen ”Bæredygtige varebiler,” som opbygger-virksomheden Danlad i østfynske Ejby afholder over to dage – i går og i dag.

Udover konferencer er der vanen tro udstilling af grønne køretøjer – og her overrasker Peugeot importøren med en elektrisk udgave af deres største varebil, Boxer.

Op til 610.000 kroner

Det er ikke en billig fornøjelse – e Boxer koster mellem 490.000- og 610.000 kroner eksklusive moms, hvor en diesel-Boxer koster fra 275.000 kroner.

Til gengæld er det billigere at køre el-varebil end diesel-ditto – ikke mindst i grønne afgifter, hvor der spares 90 pct. I forbrug er der 50 pct. besparelse i forhold til diesel – i forhold til vedligeholdelse er der 25 pct. besparelse.

Ny e-Boxer måske i 2023

Søstermodellen Jumper vil ikke kunne fås i eludgave – og e-Boxer er helt klart en midlertidig elmodel, for ifølge varebilschef Sten Schwaner fra Peugeot Danmark, kan vi forvente en helt ny Boxer, som er udviklet bl.a. som elbil fra bunden, i 2023 eller 2024.

Men så længe kan kunderne ikke vente – for især kommuner er allerede ude med krav om grønne køretøjer, hvis man som firma skal gøre sig forhåbninger om en underleverandør-aftale.

En udvikling, der går igen i hele Europa – så vente to-tre år i bilbranchen. Det går ikke.

Ombygges i Tyrkiet

Peugeot har valgt at sende den italiensk producerede varebil fra Sevel Syd fabrikken i Val di Sangro til virksomheden BD Oto i Tyrkiet, hvor dieselmotoren udskiftes med en dieselmotor og en eller to batteripakker.

Når man kikker nærmere på bilen, kan man se, at der er tale om en hurtig ombygning. Selv et instrument som dieselmåler er bevaret i instrumentgruppen – dog uden viser – og informationer om ladetilstand og rækkevidde findes i et lille display i bakspejlet.

Lille kørekort trods 4 tons

Bilen køres på lille kørekort – selv om den vejer fire tons. Men en EU-forordning betyder, at mervægten for el-komponenterne kompenseres – faktisk er målet 4.250 kg. Lasteevnen er fra 1.215- til 1.890 kg.

Gearskiftet fra dieselmodeller er udskiftet med tre trykknapper – frem, tilbage og neutral.

Ikke med trailer

e-Boxer er ikke tænkt som en bil til tunge ting – ligesom den ikke kan køre med trailer (hvor den mindre e-Expert må trækker 1.000 kg.). Det er også mest nærtrafik, som den er tænkt til – altså by-distribution.

Teknisk er der tale om er 120 hk elmotor mod 136 i Expert. Batteripakkerne er på 37- og 70 kW. Drejningsmomentet er konstant 260 Nm.

Den lille pakkeløsning til L1 og L2 længder og den store til L3 og L4 længder. Batterierne er placeret under gulvet – så varerummet er som i dieseludgaven.

80 pct. på en time

Bilen kan hurtiglades med 50 kW lader til 80 pct. på en time. Fuld opladning (fra tom) er seks timer for lille batteripakke og det dobbelte for den store batteripakke – via 7,4 kW i Wall Box.

Med lille batteriløsning er rækkevidden begrænset til 117 km – næsten som de nærmeste konkurrenter. Men stor pakke ligger Boxer lige nu med én af de bedste rækkevidder. Topfart er op til 130 km/t.

Man skal dog vare sig for at køre motorvej for meget – her går det hurtigt med at dræne batterierne – bl.a. grundet den store vindmodstand.

To demobiler

I trafikken er der ikke egentlig B-pedal, hvor bilen bremser op ved slip af speeder, men der er kraftig rekuperation, hvor opbremsningen er mere moderat. Topfarten er dog kun 110 med de tunge biler 90 km/t.

Importøren har fået to demobiler herhjem – ligesom fabrikken sender 100 biler til flådetest hos kunder i Europa. Man kan bestille bilen nu – men den kan først leveres om seks måneder.

Det er cirka samtidig med, at den lille e-Partner er klar herhjemme. Den kommer dog også som Citroën ë-Berlingo og Opel Combo E. (Og senere Toyota Proace City Electric).
Garantien for eldelen i E-Bxer er otte år eller 160.000 km.

Lille marked – endnu

”Vi forestiller os, at mange større virksomheder, der benytter større varebiler, vil investere i en elbil i testøjemed – også for at medarbejderne kan lære elbiler at kende. Kundegruppen er også kommuner selv – og firmaer med en grøn profil. Men markedet for elvarebiler er fortsat lille,” siger Sten Schwaner.

Peugeot har 20 pct. markedsandel af elvarebiler – og 50 pct. andel, når man tager Citroën og Opel brands med. Der er solgt over 300 elvarebiler fra de tre mærker i alt.

“Lige nu er der leveringstid på elvarebilerne – en-to måneder for e-Expert med lille batteripakke – og seks-syv måneder for den store batteripakke,” siger Sten Schwaner.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk