Varebiler står sjældent først, når en bilkoncern lancerer nye teknologier. Senest med nødbremsesystemer, der mod merpris fås til bl.a. Ford Transit og trillingerne Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace.

Verdens mest solgte elbil Leaf blev lanceret i 2011 i Europa med et 24 kW batteri, som gav rækkevidde på en opladning på cirka 170 km. Nu er der kommet en Leaf med 30 kW batteri, der skulle bringe rækkevidden op på 250 km.

Igen altså en forbedring, der kommer først til personbilen – idet eNV200 stadig ruller rundt med 24 kW batteriet, selv om det er et erhvervskøretøj, der har noget større kørselsbehov.

Nok ikke før i 2018
Men et større batteri til eNV200 er ikke lige på trapperne – og muligvis kommer varebilen først med, når Leaf efter planen får et endnu større batteri næste år.

”Vi forventer, at Leaf måske i 2017 får et 40 kW batteri – og kort efter endda et batteri på 60 kW. Mit bud er, at eNV200 først får større batteri i anden ombæring, altså på 60 kW. Og så bliver rækkevidden for alvor stor,” siger Benny Kornum – indehaver af Autonorden, Nissan på Amager, der har været eksperter i elbiler fra første færd. Autonorden har solgt Nissan siden begyndelsen af 80’erne.

El-Qashqai som forsøg
Faktisk forsøgte firmaet at ombygge en Qashqai i 2009, men der var tekniske problemer, og Nissan Europe ville ikke hjælpe. Det var nok fordi at man var tæt på lanceringen af Leaf.

Nissan forsker utroligt mere i nye batterier – og bl.a. VW Group, Mercedes-Benz og BMW arbejder intens på eldrevne biler og plug-in hybridbiler. Så udviklingen går hurtigt.

VOTY.dk har prøvet Leaf med det store 30 kW batteri – og det er en helt anden behagelig fornemmelse at køre en elbil med så lang rækkevidde. Vi kørte dog ikke 250 km på en opladning, men nærmere os knap 200 km – men en stor forbedring er det.

Leaf som Van
Vi fik bilen lynopladet i Nissans quick-charger, og gik fra 17 pct.- til 97 pct. opladning på kun 40 minutter. Det er enkelt at betjene quick-chargeren.

Leaf er solgt i et par eksemplarer på gule plader til virksomheder – altså uden moms – men det hænger sammen med bedre parkeringstilladelser, når man skal parkere langt fra firmaet.

Uden moms koster Leaf cirka 160.000 kroner plus moms i den prøvede Tekna udgave, hvor hvidpladeprisen er på 310.000 kroner. Rimeligt med det righoldige udstyr, som tæller klimaanlæg, navigation og lædersæder. Bilen fås dog ikke med varmepumpe – men i stedet for har den varme  i sædet og i rattet.

Sikkerhedsmæssigt har den endnu ikke fået automatisk nødbremse, og rattet kan kun indstilles i længden.

Ikke elbil-salg til private
Elbil-salget er endnu ikke – som mange politikere tror –  kommet i gang til private herhjemme – det er virksomheder og kommuner, der først og fremmest køber bilerne. Avis Biludlejning og Sixt har købt mange elbiler, som de lejer og leaser til kunderne – og det er nok en god idé at begynde med udlejning eller leasing – så man se, om elbiler er noget for én.

I hvert fald er det væsentligt at få monteret en Wallbox i f.eks. carporten, så man ikke skal trække et mormor-kabel ud hver gang – eller man skal opsøge en ladestander, og så hente bilen dagen efter.

At køre en elbil er en stor behagelighed. Den er hurtigere end de fleste biler ved det røde lys, og man er glad for en så lydløs bil. Når det er koldt, kan man tænde bilens varmeapparat hjemmefra. Største problemer er angsten for at gå i stå¨- samt værdiforringelsen. Det første løser det nye 30 kW batteri – og leaser man bilen, slipper man for at tænke på værdiforringelse.

Fakta – Nissan Leaf 30 kW:

Batteri: Lition-ion 30 kWh.
Rækkevidde officiel: 270 km.
Vores resultat: Ca. 200 km.
Ladetid: 2,3 kWh pr. time ved 10 A.
Ladetid hjemme: Ca. 13 timer.
Ladetid quickcharge: 17-97 pct: 45 minutter.
Ydelse: 109 hk.
Moment: 254 Nm
Topfart: 144 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,9 sek/rust 12 år.
Batterigaranti: 8 år/160.000 km.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk