Mercedes-Benz har opdateret deres relativt upåagtede B-klasse, så den har samme DNA som de fleste i familien – vi har prøvet den 136 hk benzinudgave.

Egentlig er det jo nok dieseludgaven af den nye B-klasse, som ville være et naturligt valgt til en Van-udgave – men mange vælger nu benzinmotorer grundet den store miljøkritik af dieselmotorer.

Urimeligt måske, for nye tyske målinger viser, at en moderne diesel forurener mindre med hensyn til CO2 end en moderne benziner. 144 gram pr. km. er resultatet for den lille turbo-benziner her.

Færre Van’s end A-klasse

I hvert fald er det den nye B-klasse med 136 hk benzinmotor, som vi har haft mulighed for at kikke nærmere på. Salgstallene for i år viser 32 solgte Van-udgaver af bilen indtil udgangen af august måned – og med samme platform som lillebror A-klasse, vælger flere det mindre og billigere alternativ som Van. Det er blevet til 55 A-klasse Van i samme periode.

B-klassen må køre med lidt større trailer – knap 1.600 kg mod 1.400 kg – og der er med 1.540 liter varerum også næsten 350 liter mere plads at gøre godt med. Det skyldes den mere stejle hæk, som gør bilen mere praktisk. Alene det burde være nok til at gå fra A til B.

Læssehøjden er 630 mm udvendigt. Der er ingen negativ læssekant. Desuden er der aflæggerum under varerumsgulvet – og der er et par fastgørelseskroge i gulvet. Der er 12 volts stik i varerummet – og bagklappen betjenes elektrisk. Vi skal også nævne handskerumslås og en midterboks – kombineret med armlæn.

Fransk-tysk bekendtskab

Vi har prøvet den mindste B-klasse med 1,3 liter turbo-maskine til 225.000 kroner plus moms med 136 hk og 200 Nm.

En motor, som er udviklet i samarbejde med Renault, men tilpasset til Mercedes – en ganske smidig maskine, som klarer 15,6 km/l. Men ved kraftig acceleration er motoren lidt rå i lyden.

Det er ingen racerbil – den er 9,4 sekunder om at nå til 100 km/t – topfart omkring de 200 km/t. Man er glad for 7-trins dobbeltkoblings automatgearet, der skifter helt blødt. Der er skifteplader bag rattet, så man også kan skifte manuelt.

Tal med din Mercedes

Mercedes har indført det såkaldte MBUX, Mercedes-Benz User Experience, i deres nyeste bilmodeller – først i A-klassen – og senere i varebilen Sprinter og nu i B klassen.

Her kan man råbe “Hey Mercedes” og en venlig kvindestemme spørger, hvad hun kan gøre for én – også kaldet intelligent stemmekontrol og mulighed for automatisk softwareopdatering. Her kan man bede om at få skiftet radiostation uden at man skal fjerne blikket fra vejbanen.

Man kan også bede om andre ting – måske spisesteder og tankstationer. Men det kræver tilvænning at lære systemet at kende.

MBUX betyder bl.a., at bilen har to store skærme – én foran føreren på 10,25 tommer og en informationsskærm på syv tommer med navigation midt på instrumentpanelet.

LED lys giver sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt er der nu LED-lygter på B klassen, som sikrer et fantastisk lys på vejbanen. Til gengæld skal man (desværre) betale for at adaptiv fartpilot og Blind Spot advarsel (så man advares mod trafikanter i bilens blinde vinkel).

Endelig skal vi nævne bilens Active Brake Assist, der hjælper med at få trådt ordentligt på bremsen i alvorlige situationer. Linjevogter er også standard.

På udstyrssiden skal vi fremhæve multijusterbart førersæde, 2-zone klimaanlægget, sportssæderne i kunstlæder med hvide syninger, parkeringsassistent, parkerings-sensorer, indklappelige sidespejle – og multifunktionsrat i læder, som vi synes har lidt for mange knapper.

Høj kørestilling

De 17 tommer alu-fælge var forsynet med Michelin Premacy 3 i størrelsen 205/55 R17. For at fuldende det sporty billede af bilen var der hækspoiler.

Køreegenskaberne er også gode, som om den høje SUV-bil, som B-klassen er, giver lidt mere krængning i hurtige sving.

Til gengæld sidder man behageligt højt bag rattet.

Mercedes-Benz B-klasse 1,3 turbo 136 hk:
Motor: 4 cyl. turbo.
Slagvolumen: 1.332 ccm.
Ydelse: 136 hk v. 5.500 omdr.
Drejningsmoment: 200 Nm v. 1.460 omdr.
Topfart: Ca. 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,4 sek.
Træk: Forhjulstræk.
Gear: 7G-DCT 7 trins dobb.-koblings aut. gear.
Forbrug: 15,6 km/l.
CO2 udslip: 144 g/km.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc, ABS.
Uafhængig affjedring for og bag.
Dæk: Michelin Premacy 3 205/55 R17.
Læssehøjde: 630 mm.
Varerum: ca. 1.540 liter.
Pris ekskl. moms: 224.993 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk