Der har været ventet længe på nyheden om den nye fælles varebil og minibus fra PSA, Peugeot-Citroën, og Toyota Motor Europe længe – men nu løfter de to bilkoncerner så sløret for bilerne, der i op til 9-personers minibusudgaver fra PSA hedder Peugeot Traveller og Citroën Specetourer, mens Toyota fastholder navnet Proace.

Navnene Expert og Jumpy vil måske udgå – med mindre disse navne er forbeholdt de kommende varebilsudgaver.

Bilerne vises samtidig på de tre mærkers stande på biludstillingen i Genève i marts 2016. Samarbejdet er aftalt at vare ud over 2020. De to koncerner arbejder i forvejen sammen om mikrobilerne  Aygo, 108 og C1.

Samarbejde siden 2012
PSA og Toyota indgik et formaliseret samarbejde om at bygge en fælles varebil og minibus i 2012. Samtidig blev det meldt ud, at samarbejdet med Fiat på denne type varebiler (Scudo) ville stoppe. Fiat har siden meddelt, at den kommende Scudo vil blive bygget i samarbejde med Renault.

I de sidste tre år er der så blevet arbejdet hårdt på at udvikle de nye fransk-japanske biler, der har hver deres design-DNA i fronten, mens eller er ret så ens. Det gælder naturligvis platformen, men også motorer, gearkasser samt udstyr og flere designelementer.

I Danmark næste sommer
Det tætte samarbejde og fælles udvikling og investering vil gøre produktionen så økonomisk rentabel som mulig. Bilerne bygges fortsat på PSA’s Sevelnord fabrik i Valenciennes i Nordfrankrig. Dansk premiere ventes næste sommer.

De nuværende modeller sælger svingende herhjemme – men Toyota i klar førerposition, som bl.a. hænger sammen med tre årsfabriksgaranti, det gode omdømme og store succes med forgængeren Hiace – og et stærkt erhvervskoncept i alle årene hos Toyotas forhandlere – men også de to franske mærker har i dag skærpet indsatsen for erhvervskunderne.

I årets første 10 måneder blev der herhjemme solgt 554 Proace, 244 Expert og 201 Jumpy – samt 95 Scudo.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk