Opel vil frem til 2020 lancere 29 nye bilmodeller – alene næste år bl.a. en ny Insignia og to Crossover-SUV biler – udviklet i samarbejde med PSA – Peugeot-Citroën.
Bilerne hedder Crossland og Grandland, hvor Crossland bygges af Opel (en større model) , mens Grandland bygges af PSA (en mindre B klasse model a la Peugeot 2008) – og det kommer der både nye Opel- og PSA modeller ud af.
”Vi arbejder på, at alle de Opel-modeller, der kan ombygges til VAN, vil blive godkendt som Van – med fabrikkens godkendelse. Det gælder også vores bestseller Astra og den nye Mokka-X model, ” siger Thomas Bruun, adm. direktør for Opel Danmark.
Endelig godkendt
Opel Danmark har efter flere års tovtrækkeri med Opel fabrikkerne netop nu fået godkendt den seneste Corsa-model godkendt som gulplademodel af fabrikken.
Opel forhandlerne har dog solgt mange Corsa Van – men det krævede dog at hver eneste bil skulle synes. Det er faktisk blevet til 1.400 enheder i alt og 176 i år til dato – eller en 10 pct. markedsandel. Nu kan bilen typegodkendes – og så slipper forhandlerne for at syne bilerne.
Prisen på en Corsa Van er fra 72.000 kr. plus moms. Billigste diesel – godt 101.000 kr. plus moms. En rap OPC turbo benziner med 207 hk koster lidt mere: 182.000 kr. plus moms. Det er 81.416 kr. billigere end bilen på hvide nummerplader.
Ny crashtest i Thisted
Godkendelsen er bl.a. kommet igennem gennem ny crashtest hos Dahl Engineering i Thisted, som også testede forgængeren. Ombygninger står Autologik i Ringsted og Vamdrup for.
Klar er også den nye Zafira Flexivan, der kendes på ny front og ny instrumentering – til priser fra godt 203.000 kr. plus moms. Største 170 hk diesel koster 237.500 kr. plus moms med Enjoy udstyr – med bedre specificerede udgave med Innovation udstyr er 25.000 kr. ekstra – med bl.a. LED lygter, klima og 17 tommer alufælge.
Bl.a. Zafira har et righoldigt standardudstyr – men nødbremsesystem er ekstraudstyr i alle udgaver, og sælges i en sikkerhedspakke til ca. 25.000 kr. – i Van modeller til den halve pris.
Mokka X Van på trapperne
En Mokka X-Van, som i lighed med den nye Zafira Flexivan netop er ved at blive lanceret herhjemme, er ikke prissat endnu – men med en begyndelsespris på hvide plader på godt 200.000 kr. – så vil en Van-pris ligger på cirka det halve plus moms.
Til gengæld indstilles produktionen af den tidligere så populære Van-model af mini-MPV modellen Meriva – det sker i foråret.
Alle Opel med Enjoy udstyr og højere vil bl.a. få Opels OnStar kommunikationsudstyr som standard. Det styres via bilens 7-tommer skærm.
OnStar netop lanceret
OnStar har fået debut i Europa på 2016-udgaver i år – og 2017 modeller herhjemme, hvor 1.000 enheder allerede er solgt. Med OnStar sørger folk i et callcenter i England for at hjælpe med f.eks. uheld – eller hvis bilen er stjålet.
Så kan den spores via bilens GPS system – og callcentret kan spærre bilen, så den ikke kan startes. Det kan også holde øje med servicetider – eller bare hjælpe én med at finde bilen på en tætpakket P-plads ved Ikea.
Systemet er gratis det første år – og koster så ca. 750 kr. om året . men er ikke dyrere end f.eks. sportify-tjenester.
Flere rene Opel-forhandlere
Opel i Danmark har siden 2013 haft stor succes herhjemme og i resten af Europa – og samlet er målet otte pct. markedsandel, som herhjemme vil svare til en tredjeplads. Man går målrettet mod VW – og det skal de mange nye bilmodeller hjælpe med.
Den øgede succes har fået en del Opel-bilforhandlere til at blive rene Opel forhandlere, som det var normalt tidligere. Målet er, at forhandlerne fint kan have flere mærker – men ikke i samme bygning.
”Vi har arbejdet på denne politik i flere år, og det har vi gjort fordi vi i dag har en modelrække, som er steget i salgstal – ikke mindst den nye Astra. Der er 32 Opel forhandlere herhjemme med 48 udsalgssteder – vi har et mål, der hedder 50 procent rene Opel forretninger. Vi presser ikke forhandlerne – det foregår i en positiv dialog – fordi vi har en forretningsmodel, der holder,” siger Thomas Bruun.
Årets bil-titler hjælper meget
Opel personbiler har i dag en markedsandel i Danmark på 6,2 pct. Varebiler ligger på 4,4 pct.
Ikke mindst tildelingen af Car of the Year- og Årets Bil i Danmark titlerne til den nye Astra har betydet øget interesse for Opel.
Opel viste i år deres elbil e-Ampera – men den skal ikke sælges herhjemme før tidligst i 2018. I Europa er Norge den første land, der får den – i den kommende sommer.
Men man satser fra GM’s side, at den amerikansk byggede bil først sælges i lande, der har en positiv politik overfor bl.a. elbiler.