89 busser over 12 tons i 2012. Et salgstal, der betyder, at Scania er tilbage på 1. pladsen for busser med mere end 30 passagerer.

Med et totalmarked på 334 busser giver det en markedsandel på 27 pct. Sidste års vinder Irisbus blev nummer to med 21 pct. andel, mens Volvo blev treer med 19 pct.

– I 2012 gik det danske busmarked frem med knap fem pct. i forhold til 2011. Bag tallene gemmer der sig dog et fald på markedet for turistbusser, mens leveringerne af by- og regionalbusser gik lidt bedre end året før, siger Scanias markedschef for bus, Anita Palm Laursen.

Totalløsninger
Hos Scania har man oplevet en klar stigning i efterspørgslen på totalløsninger, hvor man som leverandør påtager sig det fulde ansvar for bussernes drift.

– Det gælder især på det meget vigtige marked for by- og regionalbusser, hvor busoperatørerne efterspørger totalløsninger, hvor de ikke skal bekymre sig om den tekniske drift. En del af forklaringen på Scanias succes på det danske marked er vores brede udbud af serviceydelser, hvor vi ud over driftssikre og brændstoføkonomiske busser også leverer finansiering, service og reparation til fast pris, udbedring af skader, pålidelig og hurtig reservedelsforsyning, siger Anita Palm Laursen.

Medvirkende til Scanias fremgang er registrering af et stort antal Scania OmniLink bybusser. I 2011 og 2012 har Scania leveret mere end 120 stk. 2- og 3-akslede OmniLink med kapacitet fra 65 til 120 passagerer til den kollektive trafik i Storkøbenhavn.

Opbakning på servicesiden
– OmniLink’en er klart vores mest populære produkt. Busoperatørerne værdsætter  den store driftssikkerhed, det lave brændstofforbrug samt Scanias dedikerede opbakning på servicesiden, siger Anita Palm Laursen.

For 2013 forventer hun dog et nyt barsk år på grund af forholdsvis få nye udbud i den kollektive trafik.

Normale tilstande i 2014 eller 2015
– De seneste to år har totalmarkedet for busser over 12 tons totalvægt kun ligget på godt 300 enheder pr. år. Det er ikke imponerende i forhold til de ca. 400 enheder, som har været gennemsnittet over de seneste ti år, siger Anita Palm Laursen.

Hun forventer tidligst ”normale tilstande” på det danske busmarked i 2014 eller måske først i 2015, når en række planlagte store udbud vil øge efterspørgslen på nye og mere miljøvenlige busser.

Fakta: Bussalg 2012

Scania: 89 (27 pct.)
Irisbus: 70 (21 pct.)
Volvo: 63 (19 pct.)
VDL Bus: 39 (12 pct.)
Mercedes: 25 (7 pct.)
Solaris: 18 (5 pct.)
Setra: 14 (4 pct.)
MAN: 7 (2 pct.)
Øvrige: 9 (3 pct.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk