Mercedes-Benz Actros ”Mirror Cam” med kameraløsning i stedet for sidespejle blev for nylig valgt til Truck of the Year 2020 – vi har prøvet den i Danmark.
De fleste lastbilchauffører kender det – at køre rundt i et helt ukendt område med snoede veje og dårlig sigtbarhed. Måske i mørke – og det skaber ofte usikkerhed.
Men det har Mercedes-Benz fundet en løsning på. Med den nye Actros lastbil med MirrorCam kameraløsning i stedet for spejle kombineret med adaptiv fartpilot med Predictive Powertrain Control (PPC).
Sætter selv farten ned
Vi har prøvet den nye Actros over flere omgange i udlandet, hvor vi blev meget imponerede over, at bilen selv sætter farten ned i god tid inden udfordringerne dukker op rundt om et hjørne. Samtidig ser man i de store skærme på A-stolperne, hvad der foregår ned langs hele køretøjet.
Det er en helt ny form for tryghed, som man oplever som chauffør. Og mange vil måske tro at bilen er forhekset, når den selv tilpasser sig den bedste hastighed, men PPC systemet arbejder sammen med navigation og radersystem, så der er en logisk forklaring.
Den bremser, styrer og accelererer af sig selv, når dens assistentsystemer er slået til. Med den fart, der passer til omgivelserne. Det giver også færre opbremsninger og accelerationer, og dermed også et lavere brændstofforbrug. Op mod fem procent lover Mercedes-Benz.
Prøvet bilen herhjemme
Vi har prøvet det nye system i Danmark, hvor bilen efteret længere Roadtrip hos alle Mercedes-Benz lastbilsforhandlere nu er fast bestanddel hos flere og flere vognmænd.
Udgangspunktet var Mercedes-Benz København i Greve, og vi foretog flere ture rundt i omegnen med flere rundkørsler og sving. Oplevelsen var god, for vi havde hele tiden godt udsyn ned langs køretøjets sider.
Når man skal mange ting på én gang – med en del trafik med hårde og bløde trafikanter omkring lastbilen, så er det også rart, at den ikke ”løber fra èn” mens man holder øje.
Man skal bare styre
Den sætter nemlig selv farten ned, så man som chauffør bare skal styre. Bremsen skal man også holde sig fra – med mindre, der i rundkørslen kommer tværgående trafik. Det ser systemet ikke – og så må man genstarte det for at fortsætte med PPC.
Efter opskriften for selvkørende biler opfylder den niveau 2, som er det maksimalt lovlige i dag. Niveau 5 er det maksimale.
Samlet kalder Mercedes assistentsystemet for Active Drive Assist – som omfatter ny aktiv adaptiv fartpilot, Active Lane Departure, aktiv Lane Departure Protect og Comfort Steering.
”Kikker” om hjørner
Med PPC går det altså helt af sig selv. Sammen med bilens Lane Departure system holder den også sporet, hvis der er vejstriber.
Så sætter lastbilen selv farten ned, fordi den også er koblet op på 3D-GPS-systemet fra Tom Tom med vejkort i stor opløsning. Dermed kan den så at sige – sammen med bilens radarsystem – ”kikke” om hjørner.
Vælges ”Inter City” bliver der hele tiden taget hånd om én som chauffør. Især i et område, hvor man ikke har været før, er det en stor hjælp – og endnu bedre, hvis det også er mørkt.
Arbejder to kilometer frem
Selv om man har sat farten til f.eks. 50 km/t, så sørger lastbilen for at farten sættes yderligere ned, hvor det er nødvendigt. PPC kan aktiveres ved hastigheder mellem 25- og 85 km/t.
Systemet arbejder cirka to kilometer frem og sørge for at indstille bilens fart, så den passer til vejforløbet, så kørslen bliver så glidende som muligt.
PPC overtrumfer så at sige bilens Adaptive Cruise Control system, som samtidig holder afstanden til de forankørende. Systemet tager også hensyn til hastighedsskilte. Farten i sving er begrænset til 35 km/t.
Bredere synsvinkel
Hele forløbet ses så på de store monitorer, som er placeret på A-stolperne i kabinen – for der er All Round Visibility – det vil sige en meget bredere synsvinkel, og kameraerne bliver ikke snavset til, som sidespejle har for vane, på grund af kamerahusets aerodynamiske udformning.
Små stiplede distancelinjer på monitoren angiver også præcis, hvor traileren slutter – og tre rækker stiplede linjer bagest på monitoren indikerer, hvor køretøjerne bag lastbilen helt præcist befinder sig.
At vide, hvor bagenden af traileren præcist befinder sig, er også en stor hjælp, når man f.eks. skal bakke til rampe.
Multimedie cockpit
Kabinen er ny i Actros – med et ny multimedie-cockpit med en primær skærm, hvor man bl.a. kan følge alle assistentsystemer, og en sekundær skærm, hvor man kan følge app’s. Man kan også indstille navigationen, indstille PPC og aflæse resterende køre- og hviletid.
Alt styres fra knapper på det nye og mindre rat (450 mm). Den venstre gruppe af knapper styrer det primære instrument mellem urene og den højre gruppe styrer det sekundære instrument.
Man kan som kunde vælge imellem flere typer displays. Parkeringsbremser er nu elektrisk – og to-delt. Én for standbremse og én for trailerstabilisering.
Dansk regionalbil
Mange sikkerhedsdetaljer er bevaret – bl.a. Active Brake Assist, som er et avanceret nødbremsesystem, der i den nye femte generation får lastbilen til at stoppe helt op ved forhindringer – via kamera og radar. Lastbilen byder også på trailerstabilitet og skiltegenkendelse.
Bilen, som vi kørte, var en 530 hk pusher trækker i 6×2 konfiguration – en typisk dansk regionalbil eller en bil, der kører på Norden. Også en typisk motorstørrelse, hvis man ikke kører med tungere gods.
MirrorCam er standard på den nye Actros, men hvis man hellere vil have de klassiske spejle, koster det i omegnen af 3.-4.000 kroner at bestille.
Bedre udsyn end med spejle
De fleste chauffører, der har prøvet MirrorCam, bliver dog hurtigt dus med kameraløsningen. Og kører man i regn, tåge og mørke, ser man meget mere end i spejle. Systemet justerer kameraerne selv, så man bevarer udsynet – uden blinde vinkler.
Der er allerede leveret en del MirrorCam trækkere herhjemme – og kunderne melder positivt tilbage, siger salgsdirektør for lastbiler, Klaus Klyver, fra Mercedes-Benz København.
Mange synes måske, at der gjort for lidt ud af design og drivline i Actros. Den ligner den nuværende model, der er lanceret i 2011, men bilen er opdateret på alle punkter – og bl.a. instrumenteringen med det særlige Multimedie-cockpit er ganske avanceret.
—
Faktabokse Mercedes-Benz Actros 5:
–
Active Drive Assist:
Samlet kalder Mercedes assistentsystemet for Active Drive Assist – som omfatter ny aktiv adaptiv fartpilot, Active Lane Departure, aktiv Lane Departure Protect og Comfort Steering.
–
Predictive Powertrain Control:
PPC kan aktiveres ved hastigheder mellem 25- og 85 km/t. Systemet arbejder cirka to kilometer frem og sørge for at indstille bilens fart, så den passer til vejforløbet, så kørslen bliver så glidende som muligt.
–
Active Brake Assist 5:
ABA5 er et avanceret nødbremsesystem, der i den nye femte generation får lastbilen til at stoppe helt op ved forhindringer via kamera og radar. Lastbilen byder også på trailerstabilitet og skiltegenkendelse.
–
Multimedie-cockpit:
Kabinen er ny i Actros – med et ny multimedie-cockpit med en primær skærm, hvor man bl.a. kan følge alle assistentsystemer – og en sekundær skærm, hvor man kan følge bl.a. app’s.
–
Mirror Cam:
I den nye Actros er spejlene blevet erstattet med kameraer, som sidder på lange kameraarme over dørene. Nu kan chaufføren altid kan se enden af lastbilen og siden af lastbilen. Alt ses på monitorerne på A-stolperne i kabinen – for der er All Round Visibility – det vil sige en meget bredere synsvinkel.
—
Teknik – Mercedes-Benz Actros V 2553 LS 6×2/2:
Motor: 6 cyl. OM471 R6,
Ydelse: 530 hk ved 1.600 omdr.
Moment: 2600 Nm ved 1.100 omdr.
Gearkasse: G281-12/ MB PowerShift 3
Foraksel: parabel.
Bagaksler: luft.
Totalvægt: 26 t
Akselafstand: 2650 mm.
Motorbremse: High Performance
Brændstoftank: 490 liter
Førerhus: Stream Space.
Dæk: 385/55 R22,5/315/70 R22,5