Det vakte kæmpe opsigt, da Ford og Volkswagen – som nogle af Europas største konkurrenter – proklamerede deres fremtidige samarbejde om varebiler – men nu nærmer tiden sig for præsentationen af de nye bilmodeller.

Volkswagen har nemlig netop vist de første skitser på kommende varebiler – bl.a. en ny Amarok, som skal bygges af Ford i Sydafrika sideløbende med Ford Ranger pick-up, og det vil sige lidt mindre end den nuværende Amarok, som i forvejen var 1-tons pick-up klassens største.

Med den nye designskitse understregede den administrerende direktør og CEO Carsten Intra, Volkswagen Nutzfahrzeuge, på det årlige digitale koncern-pressemøde en klar ambition.

En ægte Volkswagen

”Det bliver ikke bare en fremragende pickup. Det bliver også en ægte Volkswagen – med tydelige kendetegn både teknisk og designmæssigt,” sagde Intra.

Volkswagen har tidligere lagt en pick-up i hænderne på en konkurrent – nemlig Toyota med deres Volkswagen Taro, der var en kopi af den daværende Hilux fra Toyota (Taro blev bygget i Hannover mellem 1989 og 1997.)

Ny Ford Courier fra VW

Samarbejdet med Ford om tre bilprojekter følger dog tidsplanen og styrker fabrikkens offensiv over for erhvervskunder.

VW skal så fra næste år bygge en ny, lille varebil til Ford – formentlig til afløsning af Courier og måske Connect – på fabrikken i Poznan i Polen.

En ny Transporter (kaldet T7) vil også blive med fælles grundlag – og blive bygget af Ford Otosan i Tyrkiet side om side med Ford Transit.

VW bygger selv Multivan og ID.Buzz

Volkswagen vil dog selv bygge deres populære minibus Multivan – og det gælder også den rent elektriske VW transporter kaldet ID.Buzz, som også kommer på markedet i USA.

Det sagde Carsten Intra på pressekonferencen.

Men ID.Buzz bliver ikke Ford til dels. Men VW’s platforme til elbiler vil Ford dog også få glæde af på sigt.

Ny Multivan om få uger

Faktisk vil Volkswagen allerede præsentere den ny Multivan minibus om få uger – også som plug-in hybrid. Den udbygger udbuddet i MPV-segmentet, da den nuværende Transporter T6.1 indtil videre vil være i modelprogrammet som robust varebil og firehjulstrækker.

”Det er et paradigmeskifte for vores Transporter-serie. Vi har videreudviklet et populært grundkoncept uden at gå på kompromis: Multivan får komfort og dimensioner som en personbil plus plads og alsidighed som en MPV,” sagde Intra.

Inden længe præsenterer Volkswagen deres Caddy i en plug-in hybrid udgave. Caddy skulle dog ikke komme i eludgave, selvom størrelsen passer til ”Last Mile” distribution. Herhjemme tilbydes i stedet for de nye ID.3 og ID.4 som Van udgaver.

Helt ændret udbud af varebiler

Men Volkswagen Nutzfahrzeuge melder ud, at udvalget af varebiler vil blive helt ændret over de nærmeste par år.

På teknologisiden vil der også ske store ting – Volkswagen varebils-afdeling i Hannover vil nemlig begynde at teste selvkørende varebiler.

Samtidig boostes investeringerne i teknologi og produktionsfaciliteter gevaldigt. Koncernledelsen har nu også integreret målsætningerne for bæredygtighed som en fast del af strategien.

GRIP+ strategi fra VW

På pressekonferencen bekræftede Carsten Intra virksomhedsstrategien GRIP2025+. Som led i den strategi har virksomheden med hovedsæde i Hannover nået vigtige milepæle i det forgangne år.

Markederne har bl.a. taget meget positivt imod den nye Caddy siden verdenspremieren i fjor og salgsstarten.

Sammen om Argo Al

Volkswagens varebilssektion overtager i samarbejde med amerikanske Argo AI førerrollen i Volkswagen-koncernen, når det gælder udviklingen af autonom kørsel.

Argo Al ejes 40 pct. af Ford, 40 pct. af Volkswagen og 20 pct.af firmaets grundlæggere og medarbejdere.

”Vores biler er det logiske sted at starte med vores autonome systemer. Vi regner med, at vi fra 2025 vil se teknologier til selvkørende køretøjer fra Volkswagen Nutzfahrzeuge i drift”, forklarede Carsten Intra.

Nye mobilitets-tjenester

Volkswagen Nutzfahrzeuge arbejder ligeledes på højtryk med at udvikle nye mobilitetstjenester (MaaS: Mobility as a Service und TaaS: Transport as a Service).

Et eksempel på MaaS-virksomheder er Ridepooling-udbyderen MOIA, som er etableret i Hamburg og Hannover. Som et eksempel på fremtidige TaaS-tjenester præsenterede Intra startupvirksomheden Cito, som lancerer sin tjeneste i sommeren 2021.

Cito er en B2B digital kommunikationsplatform til kurertjenester. Startkapitalen kommer blandt andet fra den såkaldte Innovationsfonds II, som forvaltes af koncern-tillidsmandsrådet.

Nyt forretningsområde

”Det er en ægte startup – hurtig, agil og fyldt med iværksættergejst,” sagde Intra.

På grund af den store betydning, som mobilitetstjenester har – og potentialet med autonom kørsel – samles disse aktiviteter i et nyt forretningsområde under Volkswagen Nutzfahrzeuge.

Til forretningsområdet ”MaaS/TaaS/AD” hører i dag foruden MOIA og Cito frem for alt investeringerne i Argo AI og alle aktiviteter vedrørende udviklingen af autonom kørsel.

Egne økonomiske nøgletal

I fremtiden vil det nye forretningsområde, som det også gælder for det hidtidige forretningsområde ”Car Business”, rapportere med egne økonomiske nøgletal.

”Dette nye forretningsområde, som samtidig er tredje søjle i vores strategi, vil på mellemlangt sigt blive en vigtig del af vores omsætning og resultater,” forklarede Carsten Intra.

Fremtiden

For det kommende år forudser ledelsen for Volkswagen Nutzfahrzeuge, at der skal udleveres over 400.000 køretøjer til kunder. Dermed er der udsigt til at antallet af udleveringer vil ligge markant højere end i 2020.

På grund af investeringerne i transformationen, ombygningen af fabrikkerne og lanceringen af komplet eldrevne modeller bliver driftsresultatet for forretningsområdet ”Car Business” formentlig også negativt i 2021.

En vækstplan

Volkswagen Nutzfahrzeuge’s GRIP-strategi er en vækstplan. På mellemlangt sigt vil forretningen vokse markant igen og blive rentabel, hvad angår udleveringer, omsætning og resultat.

“På denne rejse tager vi de to år med negativt resultat for ”Car Business” med i købet. Vores målsætning er at sætte et afgørende præg på det næste årtis mobilitet med Volkswagen Nutzfahrzeuge,” sagde Intra.

Reducere miljøbelastningen

På den anden side arbejder teamet dedikeret på at reducere miljøbelastningen i produktionen.

Hertil tæller blandt andet et lavere forbrug af energi, vand eller opløsningsmidler samt reducering af affald og CO2-emissioner.

Frem til 2025 vil varebilsafdelingen hos Volkswagen reducere disse med i alt 50 pct. i forhold til 2010, og på fabrikken i Hannover har man allerede opnået en reducering på 39 pct.

Driftsresultat for 2020

De nødvendige økonomiske midler til transformationen af Volkswagen Nutzfahrzeuge kan allerede aflæses i udviklingsomkostningerne og de samlede investeringer i 2020, som økonomidirektør Holger Kintscher forklarede på mødet.

Udviklingsomkostningerne, frem for alt til ID.BUZZ og autonom kørsel, steg i 2020 med ca. 100 millioner euro (750 mio. kr.) til i alt ca. en milliard euro. (7,5 mia. kr.) De samlede investeringer steg i samme periode med 31 pct.

”Disse investeringer sikrer vores fremtid og ny vækst fra 2022,” fortalte Kintscher.

Corona-krisen: Omsætning er faldet 18 pct.

Coronapandemien betød en tilbagegang på 24,4 pct. i antallet af udleveringer i forhold til 2019, og omsætningen er faldet med 18 pct. til 9,4 milliarder euro (70,5 mia. kr.) – i 2019 11,5 milliarder euro (86,3 mia. kr.).

Da Volkswagen Nutzfahrzeuge endnu ikke kunne nå målsætningen for CO2-emissioner i 2020, skulle der betales en styringsafgift på 340 millioner euro (2,6 mia. kr.) . Samlet set betød det et driftsresultat på minus 454 millioner euro (3,4 mia. kr.) – året før 510 millioner euro (3,8 mia. kr.)

Resultatforbedringer på 4,5 mia. kr.

Holger Kintscher fremhævede succesen med det interne resultatforbedrings-program GRIP-Performance. Dette program er fast forankret i virksomhedsstrategien og forener høj omkostningsdisciplin og indtægtsoptimering.

Alene i 2020 opnåede man resultatforbedringer på ca. 600 millioner euro (4,5 mia. kr.). Programmet fortsættes konsekvent.

Den store fordel er i henhold til økonomidirektøren det bæredygtige grundlag for programmet, så virksomheden også i fremtiden vil kunne nyde godt af tiltagene.

Luksus elbiler i Hannover

Ifølge Carsten Intra vil udnyttelsesgraden på fabrikkerne være sikret indtil slutningen af årtiet. Med beslutningen om at producere elbiler i premiumklassen for andre af koncernens mærker på fabrikken i Hannover fra 2024, er lokalaftalen med tillidsrepræsentationen også fortsat gældende.

”For 65 år siden rullede de første rugbrød ud fra produktionen, og nu udbygges fabrikken til en af koncernens mest moderne produktionsfaciliteter. På denne transformationsrejse har vi motiverede medarbejdere med ombord, der medvirker engageret i denne omstilling”, fortalte Intra.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk