Toyota har har på basis af deres Coach busudgave udviklet en brintdreven mobile lægeklinik i samarbejde med det Japanske Røde Kors Kumamoto Hospital.
Der er tale om verdens første mobile lægeklinik, som kører på brint. Køretøjet tager hospitalet i det sydlige Japan i brug til sommer.
Teknikken i den særlige Toyota Coach bus arbejder via en såkaldt brændselscelle, som benytter brint til at producere miljørigtig strøm til driften af køretøjet.
Teknik fra brintbilen Mirai
Minibussen, der måler over syv meter i længden og vejer næsten seks tons, har fået integreret teknologi og drivlinje fra Toyotas brintbil, Mirai, som også sælges i Danmark.
Mirai-teknikken betyder, at minibussen både er udstyret med en brændselscelle, en elmotor på 182 hestekræfter til at drive køretøjet samt tre brinttanke, der i alt kan rumme 7,2 kg brint. Spildproduktet er som bekendt kun vand.
Brint-lastbil til 7-Eleven
Allerede i 2018 udviklede Toyota en brintdrevet brændselscelle lastbil til 7-Eleven i Japan – også med Mirai teknik. To versioner har kørt varer ud til 7-Elevens butikken siden 2019.
Denne lastbil er 6,19 meter lang og har en nyttelast på tre tons. Rækkevidden opgives til 200 km. Der er tre brinttanke monteret på bilen. Også køle-opbygningen får energi fra brændstofcellerne.
Asien-rejsende kender Coach
Toyota Coach busudgaven har de fleste mennesker, der har rejst i Asien, kørt med. Den første udgave kom allerede i 1969, og den er blevet fornyet i 1982, 1993 og senest i 2016. Den sælges også som Hino Liesse.
Den produceres ud over i Japan også i Kina. Motorerne har vekslet mellem benzin- og dieseldrift – men der kom en udgave med 1,5-liter hybridteknik i 1997.
Indsatskøretøj til katastrofer
Når det gælder den nye brint-klinik vil hospitalet og Toyota teste, hvor fleksibel og effektiv den mobil klinik vil være både i katastrofesituationer, hvor det normale elnet oftest bryder sammen, og i helt almindelige hverdagssituationer, når almindelige sundhedsfaglige opgaver skal løses på mere fleksibel vis.
Flere steder i verden – og i særlig grad i Japan – har de senere år budt på et stigende antal tyfoner, kraftige skybrud, tsunamier og andre naturkatastrofer, hvilket ikke kun har medført strømafbrydelser i private hjem og på evakueringscentre – men som også har øget behovet for hurtig og fleksibel medicinsk assistance.
Strømforsyningsenhed
Samtidig er der installeret adskillige stikudtag både indvendig i kabinen og udvendig på køretøjet, så minibussen er i stand til at levere strøm til flere forskellige elektriske enheder.
Den brintdrevne, mobile lægeklinik er desuden udstyret med et eksternt jævnstrømsforsyningssystem, som leverer en strømforsyning med 9 kW effekt og en samlet kapacitet på ca. 90 kWh.
Det fuldautomatiske klimaanlæg er forbundet med et højeffektivt HEPA-filter, som filtrerer de vanskeligste partikler med en diameter helt ned til 0,3 mikrometer fra den luft, der kommer ind udefra, og sørger derfor for helt ren luft til personalet i kabinen og mindsker infektionsrisikoen.
Mobilt PCR-testscenter
Det er desuden planen at udforske muligheden for at udvide den brintdrevne, mobile lægeklinik med endnu flere funktioner og derigennem reducere stressniveauet hos både det medicinske personale og patienterne.
Udover at transportere patienter i nødssituationer har den brintdrevne lægeklinik potentiale til at sørge for strøm til bloddoner-busser, fungere som mobil klinik i tyndt befolkede områder og blive sat ind som mobilt PCR-testcenter under pandemier som den nuværende COVID-19 pandemi.
Brint-forskning i 30 år
Toyota begyndte udviklingen af brintteknologi for næsten 30 år siden og har i dag introduceret den forureningsfrie teknologi i alt fra biler, busser, lastbiler og skibe – og til altså nu også i en mobil lægeklinik.
Teknologien skal i samspil med andre forureningsfrie teknologier bidrage til, at Toyota senest i 2050 når sit mål om nul CO2 fra koncernens køretøjer og fabrikker.
–
Specifikationer for den brintdrevne, mobile lægeklinik:
Køretøj Længde/bredde/højde: 7.160 mm / 2.105 mm / 2.795 mm
Køreklar vægt: 5.670 kg
Maksimal hastighed: Ca. 100 km/t.
Rækkevidde: Ca. 210 km
Brændselscelle: 1
Maksimal effekt: 114 kW
Elmotor: 1
Maksimal effekt: 182 hk
Maksimalt drejningsmoment: 300 Nm
Højtryks brinttanke: 3
Brint kapacitet: 7,2 kg
Strømforsyning type og effekt: AC 100 V, 9 kW maks./DC (CHAdeMO), 9 kW maks.
Strømkapacitet: Ca. 90 kWh