Indtil nu har Opels mellemklassevarebil Vivaro været produceret af Renault – efter PSA’s overtagelse af Opel, er det nu Peugeot-Citroën, der står for produktionen – på fabrikken i Valenciennes i Frankrig. Bilen produceres også i Luton i England.

Vivaro er derfor med til at skabe en ny 4-bande så at sige – sammen med Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace. De bygges alle på PSA’s EMP2 platform.

Med Opel DNA

Bilerne er teknisk stort set helt identiske, men der kan være små detaljer, der er forskellige – primært for at bevare de enkelte modellers DNA. For udviklingsfolkene hos PSA er dygtige til at differentiere bilerne, så de ligner resten af familien.

Den nye Vivaro har fået en front, så man ikke er i tvivl om, at der her kommer en Opel. Det gælder også instrumentbræt og rat.

Lodret siddestilling

Vi har tidligere prøvet Vivaro’en i Tyskland – og her var adskillelsen ændret med en hældning på otte grader (ekstraudstyr), der giver en mere komfortabel siddestilling.

Det havde den danske testbil, som vi har prøvet, ikke – så på en langtur på Sjælland bliver man lidt træt i ryggen og lænden af at sidde så lodret. Et plus er dog fodpladen i gulvet, så man kan bevare en lige kørestilling.

Men der var 3-trins varme i både førersæde og det dobbelte passagersæde. Vi skal fremhæve, at førersædet (med armlæn) kunne indstilles i højden samt at sæderyggen kunne indstilles trinløst (med rulle.)

Oplysning om forbrug

Når det gælder instrumenteringen havde bilen informationscenter mellem hovedurene med oplysning om gennemsnitsfart, forbrug fra start – og resterende kilometer til tom tank.

Testbilen havde kun en lille skæm, men bilen kan fås med 7-tommer touchscreen med navigation og 3D kort.

Til gengæld havde den læderrat, skiltegenkendelse, el-klapbare sidespejle og USB-stik.

Passagersæde uden aflæggeplads

Man kan bestille bilen med en luge mellem kabine og varerum for at fragte længere genstande, men den luge havde testbilen herhjemme ikke. Den havde fast væg plus en rude, der ekstra koster 1.353 kr.

Passagersædet var fast, og det kunne ikke vippes for eksempelvis aflæggeplads under sædet. Der var heller ikke en plade til at vippe ud fra midtersædets ryglæn, som ses i mange typer varebiler – så man kan få en skriveplade.

To passagerer

Passagersædet havde plads til to passagerer, som dog sidder lidt trangt – og lodret.

Der er dog god aflæggeplads i kabinen – bl.a. med et stort handskerum (dog uden lås), men det havde været rart med ru overflade på alle aflæggeflader – f.eks. i gummi. Der er et par kopholdere samt plads til mindre flasker i dørene.

2.500 kg. trailervægt

Vi skal pege på et par klare fordele med den nye udgave – især 500 kg mere trailervægt end den udgåede model – eller i alt 2.500 kg. (kun topmodel). Nyttelasten i L3 modellen, som vi prøvede, er 1.370 kg.

Vivaro i den nye udgave virker mere kompakt at se på, men den fås i tre størrelser og kan blive større i varerummet end den nuværende Vivaro. Testbilen havde fuld beklædning og trods det var de otte fastgørelseskroge i gulvet bevaret. Bagdørene kan åbne 180 grader.

PSA motorer

Motorerne er derimod de samme i alle mærkerne – og i den her testede Vivaro topudgaven med 177 hk kombineret med 8-trins automatgear inklusive skifteplader bag rattet. Bilen er ganske hurtig og når 100 km/t på 8,5 sekunder. Gearet skifter blødt og behageligt.

Affjedringen  har en let blød opsætning – men Vivaro har ganske fine køreegenskaber og en skarp styring.

Bilen var i den længste L3 udgave og i mellemste Enjoy udgave – og i V2 vægt-opsætning.

Husk sikkerhedspakke

Bilen havde ekstra 17 tommer aluminiumsfælge med 60 profil vinterdæk (til 5.499 kr. plus moms). Nævnes skal også punktformet kørelys og sidelister (pudsigt nok lakerede).

Testbilen havde ekstra en sikkerhedspakke – som man bør købe –  til 8.436 kr. plus moms med bl.a. nødbremsesystem (AEBS), træthedsovervågning, linjevogter og aktiv fartpilot (semi adaptiv fartpilot). 5.799 kr. koster bilens Wabasto bilvarmer, mens Xenon forlygterne koster 3.883 kr. plus moms.

Kommer snart i el-udgave

Bilen kan også bestilles med IntelliGrip (adaptivt antispinsystem) og med firehjulstræk fra underleverandøren Dangel. Senere i år kommer bilen i el-udgave.

Indtil nu har Vivaro været søstermodel til Renault Trafic – samt til Fiat Talento efter at samarbejdet med PSA stoppede for Fiats mellemklasse varebil (Fiat Scudo).

Men efter at GM solgte sine europæiske aktiviteter til PSA, kommer alle Opels produkter efterhånden under PSA paraplyen. PSA betyder bare Peugeot A/S.

Tekniske data Opel Vivaro L3 V2 Enjoy 177 hk:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.997 ccm.
Ydelse: 177 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 400 Nm v. 2.000 omdr.
Miljø: Euro 6d TEMP.
Gear: 8 trins aut.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Forbrugssnit WLTP: 13,3 km/l.
CO2 udledning: 196 g/km.
AdBlue tank: 22,4 liter.
Totalvægt: 3.100 kg.
Egenvægt: 1.719 kg.
Nyttelast: 1.240 kg.
Køreklar vægt: 1.860 kg.
Trailervægt: 2.500 kg.
Vogntogsvægt: 4.900 kg.
Taglast: 170 kg.
Akselafstand: 3.275 mm.
Frihøjde: 150 mm.
Vendediameter kantsten: 12,4 m.
Varerum: 2.862 x 1.636 x 1.397 mm.
Hjulkasser: 1.258 mm.
Varerumsvolumen: 6,1 kubikmeter.
Antal paller muligt: 3.
Mål sidedør: 1.241 x 935 mm.
Mål bagdør: 1.282 x 1.220 mm.
Garanti fabrik: 2 år/40.000 km.
Pris ekskl. moms: 219.990 kr.
Pris med ekstraudstyr: 250.955 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk