Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Fremtidens lastbil – også med diesel

(SÖDERTÄLJE)

Det handler efterhånden kun om el og brint, når man taler om drivmidler til fremtidens transportløsninger.

Men hos Scania, der er en del af Volkswagen Groups lastbilsdivision Traton, er man logisk tænkende – for el og brint er slet ikke klar til helt alene at løfte opgaven fra forbrændingsmotoren.

Derfor præsenterer svenskerne nu en opdateret 13 liters dieselmotor – efter at man kom med en ny V8-genration i fjor. Næste skridt bliver så i 2027-2028, hvor kravet er en Euro 7 motor.

I Danmark i efteråret

Vi har været i Sverige for at køre den nye generation af 13-liters dieselmotorer, der viser at forbrændingsmotoren også har en fremtid.

Den nye 13-liters maskine er allerede er klar til danske kunder i efteråret 2022. Sideløbende med satsning på elektriske køretøjer.

Men da der p.t. er lang leveringstid på nye lastbiler, vil man – når man bestiller sin 13 liters Scania i dag – først kunne få den leveret med den nye Super-serie omkring midt i oktober 2022. Til den tid er de nuværende drivliner udsolgt.

Også til andre Traton produkter

Den nye drivline, som omfatter motor, gearkasse og bagtøj, skal også bruges af andre mærker i Traton divisionen – således MAN og amerikanske Navistar – men ikke til gruppens sydamerikanske køretøjer.

Vi var ved fabrikken i Södertälje syd for Stockholm for at prøve de nye motorer, som sikrer op mod otte procents bedre brændstoføkonomi – hvor de 5,2 pct. kommer fra motoren alene, én procent fra gearkassen og 1,8 pct. fra bagakslen samt andre delkomponenter så som lavere omdrejninger og vægtbesparelser.

Det svarer i alt til 3.000 færre liter diesel om året, hvis man kører 130.000 km.

Scania-Vabis Super 1961

Super-motorserien er opkaldt efter en række af fortidens lastbiler – begyndende med Scania-Vabis L75 S modellen fra året 1961. S stod for Super Charged – det vil sige turbo.

Vi kørte i de nye lastbiler fra morgen til aften – på landevej og på motorvej, i by og på fabrikkens kuperede testbane. Og vi blev meget overraskede, hvad Scania har fået ud af opdateringerne, som handler om en helt ændret drivline, som man har arbejdet på i et par år.

For den første er der bedre trækkraft ved lavere omdrejningstal –og motoren går hurtigere i Ecoroll mode.

Ny motorbremse god for Danmark

En ny motorbremse CRB yder 350 kW – den betyder, at man nu kan tilvælge ACC (adaptiv fartpilot) der automatisk holder afstanden til den forankørende. Før var det nødvendigt at tilvælge retarder, hvis man ønskede ACC.

CRB vil i knapt så kuperede områder – bl.a. i Danmark – kunne erstatte den dyrere retarder og fortsat kunne nedsætte farten ned ad bakker – og samtidig spare 100 kg vægt, som retarderen er tungere.

Der er også et helt ændret og lavere lydbillede, men også en dybere lyd, der kunne minde om V8-lyden. Så der vil være mange chauffører, som kan glæde sig til den nye teknik.

10 pct. CO2 besparelse

Miljømæssigt kan man med de nye motorer sparer 10 pct. CO2 i forhold til lanceringen af den nye Scania lastbilsgeneration i 2016.

Motorerne har enkelt topstykke med to overliggende knastaksler og Twin SCR indsprøjtning – samt nyt system til indsprøjtning af AdBlue i to tempi. I de fleste tilfælde har opdateringen betyder flere hk – således er 450 hk blevet til 460 hk, 520 hk blevet til 560 hk – mens 500 hk udgaven fortsat hedder 500 hk, men har dog fået hævet drejningsmomentet med 100 Nm således er der er helt oppe på 2650 Nm.

Alt sammen giver det lastbilen bedre præstationer, bedre økonomi, 30 pct. øget teknisk livslængde og forbedret serviceinterval.

Ny gearkasse og bagaksel

Dertil kommer en ny G25 gearkasse til supplement til den G33 gearkasse, som Scania introducerede i 2020 – samt en ny bagaksel med enkeltreduktion – R756.

Der er ni udvekslinger at vælge imellem til bagakslen – fra 1,95:1 til 4,11:1. Her er der sparet alene 27 kg. Og så kan man hurtigere skifte til bakgear.

Den er fin til vogntogsvægte op til 53 tons – f.eks. eksportbiler – så danske lastbiler med 7-aksel kombinationer og høje vægte bør i stedet være udstyret med Scanias klassiske R885 bagaksel.

Kameraer i stedet for sidespejle

Foruden de tekniske nyheder, betyder de nye lastbiler introduktion til kameraløsninger (digitale sidespejle) i stedet for traditionelle sidespejle – som kendes fra flere andre lastbilsproducenter – så som Mercedes-Benz, MAN og DAF.

Kameraerne sidder under sideruderne, så man ikke risikerer at køre dem af. De har antiblænde-funktion samt varme i linserne.

Desuden er der introduceret nye tanke, som udnytter pladsen i rammen bedre.

Største Scania-nyhed i fem år

Den nye Super-serie er faktisk den største produktlancering siden introduktionen af den nye lastbilgeneration i 2016 – og udover den nye drivline, introducerer Scania også produktopdateringer og services – bl.a. ProCare systemer, der fås herhjemme næste sommer.

Det, som Scania nu introducerer, er ikke kun en ny motorplatform, men et stort initiativ for at styrke Scanias brancheførende position inden for bæredygtig transport i resten af dette årti, hvor alle stadig vil være afhængige af forbrændingsmotorer i det daglige liv.

På grønne brændstoffer

Det er derfor, at Scanias nye motorplatform er så vigtig, da den vil bidrage til væsentlige reduktioner af CO2-emissionerne i resten af dette årti.

Alle motorer kan potentielt køre på bæredygtigt HVO-brændstof, og to af dem kan bestilles i versioner til kørsel på FAME biodiesel. Yderligere motorversioner vil følge for markeder uden for Europa og til kørsel på biogas.

Scania ProCare

De nye drivliner vil også omfatte en ny service, Scania ProCare, til kunder, der efterspørger 100 procent planlagt oppetid.

Hos Scania har man sat sine mål højere end måske nogen anden producent. Ikke fordi man tror, det bliver let, men fordi man ikke ser nogen anden mulighed end faktisk at nå de mål for at bremse udledningen af drivhusgasser, der blev fastsat ved Paris-aftalen i 2016.


Fakta Scania Super:
Motor: Type DC 13 (12,7 liter). 6 cyl. DOHC.
Ydelse: 420-, 460-, 500- og 560 hk (v. 1.800 omdr).
Moment (Nm): 2300/900-1.280 omdr. 2.500 v. 900-1.290 omdr.2.650 v. 900-1.320 omdr./2.800 v. 900-1.400 omdr.
Kompression: 23:1.
Indsprøjtning: Common Rail.
Emissionssystem: Scania Twin-SCR.
AdBlue: Indsprøjtning i to tempi.
Kørsel på HVO: Alle modeller.
Kørsel på bio-diesel: 460- og 500 hk.
Motorbremse: 200 kW/2.400 omdr.
CRB: 343 kW/2.400 – 354 kW/2.400 omdr.
Opticruise gearkasser: G25 og G33.
Teknisk livslængde: Øget med 30 pct.
Virkningsgrad: 50 pct.
Investering: 15 mia. d.kr.

Fakta Scania Super 2:

• Scanias nye drivline har bæredygtighed med op til 8 pct. brændstofbesparelse i fokus
• Investering på mere end 15 mia. danske kroner for at sikre Scanias førende markedsposition
• Markante opdateringer på chassis, aksler og tanke for øget modularitet
• Introduktion af Scania ProCare for 100 pct. planlagt oppetid for virksomhedens uundværlige lastbiler
• Digitale sidespejle for øget sikkerhed
• Yderligere fokus på Scanias science-based climate targets som virksomhedens ledestjerne gennem energieffektivitet, vedvarende brændstoffer og elektrificering