Verdens hurtigste traktor blev Volvo kaldt i 60’erne – og senere kom betegnelsen ”Voldsom Volvo” på alles læber efter Wigge & Rasmussens TV-serie.

Den nye XC 90 Van fra Volvo kan blive en stærk arbejdshest – og med 2,7 tons på krogen også et godt valg til bl.a. entreprenører. Og den er stadig voldsom – men den lever også op til omtalen som verdens nok sikreste bil. Læg dertil et godt miljø og ekstrem køreglæde.

Den tidligere XC 90 blev bygget i 636.000 eksemplarer, hvor Danmark aftog 2.300 – halvdelen af dem som varebiler. En ny beskatning i 2007 stoppede gulpladesalget af store SUV-biler som XC 90, men de senere år er salget kommet i gang igen.

Forud for sin tid
Selv om den tidligere XC 90 kom i 2002, har den lige fået topkarakterer ved en amerikansk crashtest – så den var forud for sin tid.

I 2002 var det Ford, der ejede Volvo, men det svenske selskab blev for fem år siden solgt til kinesiske Geely – og det er herfra, de mange penge til den nye XC 90 er bevilget. Men også til de næste nye Volvoer. Om fire år er den nye XC 90 den ældste Volvo på programmet.

Vi har prøvet den nye og meget spændende XC 90, som nok er den bilmodel, der har været omgæret med strørst hemmelighed – og med flere prototyper under vejs, så som coupé og koncept, der hver for sig indeholdt det, der blev til den nye XC 90.

Fire udgaver
XC 90 er meget komfortabel og kører virkelig godt – men det er stadig en SUV og ingen racerbil. Der er fire udgaver: Kinetic, Momentum, Inscription og R-Design.

Bilens platform er ny – og skal danne bagrundlag for de næste nye Volvo biler, men kun stykket mellem forhjul og A-st olpe vil gå igen. Platformen hedder SPA, ”Scalable Platform Architecture.”

Kinetic ventes ikke at blive solgt meget – den har forhjulstræk og kun plads til fem som personbil – og koster også kun lige under en halv million som Van, men når man nu har tegnebogen fremme i denne pris kategori, vil de fleste vælge de andre udgaver, som alle har firehjulstræk og plads til syv i personbilen.

Touchscreen i centrum
Hele kørslen planlægges dog inden via den store otte- eller 12,3 tommer touchscreen midt på instrumentbrættet, og man kan som på en iPad bladre på siderne for at finde frem til de emner, man vil fordybe sig i – om som man bør gøre inden turen begynder.

Der er så mange muligheder – inklusive indstilling af bilen og valg af f.eks. sikkerhedsudstyr – at man som nybagt ejer må bruge et par timer til at lære bilen at kende.

Men det kan man jo bede forhandleren om at hjælpe med – især når man nu har betalt op mod 1,8 mio. kroner for køretøjet på hvide nummerplader – for de første specielle 1927 biler – efter året for Volvo grundlæggelse .

Dyreste Van 800.000 kr.
Dyreste model på prissedlen koster 1,6 mio. kr., men så det halve på gule nummerplader – plus moms.

Teknisk kan man vælge den dyre løsning med luftaffjedring eller med fast affjedring med dobbelte triangler og en avanceret uafhængig bagaksel i kulfiber med en fjeder på tværs. Motormæssigt har Volvo valgt 4-cylindrede motorer på to liter af egen avl.

Benzinmotoren  er en 2-liter turbo på 320 hk med et moment på  400 Nm ved 2.200- til 5.400 omdrejninger. Den når 100 km/t på 6,5sekunder og kører 230 km/t. Snit og den udler 179 g CO2 pr. km. Den har en otte-trins automatgearkasse.

Plug-In Hybrid: 59 gram CO2
En diesel har 2-liters turbomotor på 225 hk, der har et moment på 470 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger. Den når 100 km/t på 7,8 sekund og har en topfart på 220 km/t. Den kører 17,5 km/l og udleder 149 g CO2 pr km. Også den har en otte trins automat-gearkasse.

Toppen er en T8 Twin engine med 2-liters turbomotor med Plug-In hybrid teknik, der yder 400 hk. Den har et moment på 640 Nm, som når 100 km/t på 5,9 sek. Topfarten er 230 km/t. Bilen kører 40 km/l og udleder 59 g CO2 pr. km. Også den har otte trins automatgear.

40 km kan den køre på ren el-drift. Batterierne sidder i bilens midterkonsol mellem sæderne og tager ikke plads op i f.eks. bagagerumet.

Top sikkerhedsniveau
Hvis der er opfundet et sikkerhedssystem, sidder det formentlig i XC 90. Volvos særlige kommission for trafikulykker har 4.600 uheld i sin database, som benyttes når nye biler  skal udvikles.

XC 90 har bl.a. City Safety nødbremsesystemet, hvor bilen bremser selv op til 50 km/t, men har også aktiv afstandsregulering ved høj fart. Nødbremsesystemet virker også i mørke og kan ”se” både fodgængere og cyklister 20 meter frem. Volvo arbejder også på et system, hvor bilerne kan tale sammen  – så den første bil advarer mod f.eks. isslag.

Systemet Pilot-assist er en kombination af afstandsregulering (aktiv Cruise Kontrol) og linievogter (Lane Departure Warning) op til 50 km/t, så man kan køre uden stort set at holde på rattet – og det virker også ved vejarbejder. Er uheldet ude, og man f.eks. kører i grøften, så er der udviklet nye sæder, der absorberer landingdsskader – og derved minimerer skader på ryggen.

Head-Up på forruden
Under kørslen kommer vigtige informationer Head-Up på forruden – bl.a. fart og hastighedsgrænser. På skærmen er der også surround view, så man kan se rundt om bilen – og bilen parkerer også af sig selv. Kører man galt, ringer bilen også selv til en nødtjeneste.

Ikke alt udstyr er standard – men udstyrspakkerne er , bilens pris taget i betragtning, ganske rimelige.

XC 90 er – som den gamle model – ikke mindst målrettet USA, hvor man også åbner fabrik i 2018. I moderselskabets hjemland Kina har Volvo to fabrikken. Produktionsapparatet på den gamle XC 90 er netop sendt til Kina, som nu skal bygge den til lokalmarkedet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk