Den svenske lastbilproducent Scania vil i forbindelse med lanceringen af deres nye lastbilserie i næste uge også introducere de første gardin-airbags til lastbiler.
Det skriver det svenske fagblad Transport & Logistik I dag.
Scanias løsning er målrettet én af de alvorligste følgeskader ved vælteulykker med lastbiler – når fører og passager kvæstes, når de rammer hovedet mod sideruden eller kommer i klemme i førerhuset, som ofte er med dødelig udgang.
Over dørene
Den svenske producent ser et potentiale i at mindske antallet af skadede eller dræbte i denne type ulykker.
Scanias nye lastbil-generation kan udrustes med sidemonterede gardin-airbags, som er integrerede i tagbeklædningen over dørene.
”Det er en unik løsning, som aldrig før har anvendt i forbindelse med lastbilproduktion,” skriver fagbladet.
S-sele basis-sikkerhed
Disse gardin-airbags giver en stærkt forbedret beskyttelse for de personer, som befinder sig i lastbilen i forbindelse med, at lastbilen vælter – som er én af de alvorligste typer af ulykker med lastbiler.
”Det er fortsat sikkerhedsselen, der er basis-sikkerhed for, at gardin-airbags skal fungere, så fører og passager ikke kastes rundt i kabinen – og rammer hinanden – eller ud af kabinen, siger Christofer Karlsson, ansvarlig for udvikling af skader og sikkerhedssystemer hos Scania.
Ifølge Christfer Karlsson betyder gardinairbag’en sammen med førerairbag’en og sikkerhedsselerne, at personerne i den nye Scania ved en vælteulykke har langt større chance for at slippe uskadt – i forhold til en lignende ulykke i en anden lastbil uden gardinairbags.
Færre vil blive kvæstet
Scania har udviklet både den aktive og passive sikkerhed i den nye lastbil-generation med en rækker funktioner, som beskytter de personer, der er i førerhuset.
Ved at tilbyde gardinairbags anser Scania, at andelen af chauffører, som omkommer ved vælteulykker, vil nedsættes kraftigt.
Undvigemanøvre
En normal grund til, at en lastbil vælter, er, at chaufføren tvinges til en undvigemanøvre eksempelvis i forbindelse med modkørende lastbiler eller for at undvige en forhindring på vejbanen.
Hvis lastbilen så havner udenfor vejen i et ofte blødt underlad, kan chaufføren ikke holde lastbilen længere – og den vælter, ofte endda ved høje hastigheder. Avancerede systemer med sensorer afgør hvornår eller hvis gardin-airbag’en og eventuelle andre airbags bliver udløst – hvilket jo sker på brøkdele af sekunder ved hjælp af krudtladninger.