Intet racerløb uden last- og varebiler – sådan var det også på Copenhagen Historic Grand Prix her i weekenden.

Selvfølgelig er det racerbiler og motorløb, der har trukket tusinder af tilskuere til årets Copenhagen Historic Grand Prix i denne weekend på Bellahøj.

Men som altid har de fleste kørere og sponsorer deres varebiler og ofte lastbiler til at fragte racerbilerne til banen.

Mange bilforhandlere udstiller også både ”rigtige” varebiler – og biler, der også kan sælges som gulpladebiler.

Van-premierer

Faktisk har det været flere Van’s, som har fået præmiere på Bellahøj. Her kan vi nævne Ford Fiesta, Land-Rover Discovery, Opel Crossland-X, Honda Civic ”R”, Kia Optima stationcar plug-in hybrid, Volvo XC60 og Toyotas nyeste hybridbiler – CH/R og Yaris.

De nyeste Ifor Williams trailere var også med – udstilling af Glad Trading. I øvrigt ved siden af Land-Rover standen. Her var det på en forhindringsbane muligt at prøve den nye Discovery model.

Der var også andre udfordringer til publikum – der var således en dækskifte-konkurrence hos Toyota, og det var ikke på en almindelig Yaris, men på Toyotas Le Mans racerbil.

Rigtige erhvervsbiler

Der var også udstillet erhvervsbiler – bl.a. viste Ejner Hessel Mercedes-Benz Sprinter og Vito, Renault importøren havde deres Trafic Formula Edition, der var Ford Transit Automatic, Hyundai H1, Isuzu D-Max, VW Crafter – og sågar den nye Next Generation Scania V8.

Honda udstillede sammen med bilforhandler Bjarne Pape det meste af model-paletten, hvor de fleste kan ombygges til Van – bortset fra sportsvognen NSX, som Formel 1 køreren Jacques Villeneuve kørte med på banen – ikke til løbet, men i ”Race for Riget”, hvor folk kan betale for at køre to omgange med en racerkører. Her var Tom Kristensen nok øverst på ønskesedlen for de fleste.

Nu skrev vi om de mange varebiler, men lastbiler er der også mange af til løbet – med service og lounge trailere. Det gjaldt bl.a. vognmand og racerkører Benny Rasmussen, Gilleleje, der har en velindrettet trailer til sit ”Erik Høyer Racing” team.

Hanomag Henschel

Teamet var nabo til løbets nok mest omtalte team, Cortina Racing, hvor prins Joachim er den mest prominente kører. Foran deres telt møder man konstant en horde af fotografer, der ikke er her for at fotografere racerbiler.

Nu var det jo et Grand Prix for klassiske racerbiler, selv om nyere biler også var på programmet for at lokke flere tilskuere til Bellahøj.

Mange udstillere havde dog også valgt at tage klassiske varebiler med i respekt for løbets titel. Vi mødte en Hanomag Henschel, en Mercedes-Benz 170, en VW T2 som Food-truck, en gammel Toyota Land-Cruiser fra Falck samt nærmest alle årgange af Ford Transit, Mercedes-Benz Sprinter og trillingerne Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper.

Gaffeltrucks

Så var der også et væld af små traktorer og andre kørende redskaber, som bl.a. arrangøren Nellemann havde med – og så var et jo rart at løbsejer Jac Nellemann netop havde købt Svenningsens Maskinforretning på Amager.

Var det ikke grej nok, var der også produkter fra NP Trucks til det tunge arbejde.

Roskilde firmaet havde også stillet udstyr til rådighed til banebyggerne, og som tak havde NH Trucks fået en lille stand – med alt fra Logitrans løftevogne til Crown- og TMC gaffeltrucks.

Dynastiets biler

Nellemann dynastiet importører i øvrigt både Kia, Isuzu og Aston Martin – og har flere detailforretninger med bl.a. Fiat og Volvo. Kia var stærkt repræsenteret med lægebil og andre Crew Cars samt Safety Car – sidstnævnte i øvrigt den nye Stinger sports-sedan, som var lånt på Kia europæiske hovedkontor ved Frankfurt. Aston Martin var med til Race for Riget – og Nellemann i Roskilde viste nye Volvo-biler.

Løbet på Bellehøj blev heldigvis afholdt i relativt pænt vejr – afbrudt af et par korte regnbyger. Er det regnvejrsdage, ”koster” det 20.000 besøgende om dagen. Nu var der fuldt hus begge dage med lange køer ved billetlugerne.

Grand Prix’et er sand racing-festival med både race, gamle biler, mad- og ølboder, modelracerbaner – og sjove gamle varebiler.

 

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk