Toyota er flere gange udnævnt til hybridbilernes mester – med god brændstoføkonomi og smidighed under kørslen.

Nu er Toyota gennem årene også kendt for deres sportslige biler, så hvorfor ikke kombinere de to ellers modsat rettede biltyper.

Resultatet er blevet en særlig GR Sport udgave af den nye Corolla Touring Sports udgave med 2-liter benzinmotor og hybridteknologi på samlet 184 hk. GR er forkortelsen for Gazoo Racing – hentet fra Toyotas sportsafdeling.

God brændstoføkonomi

Nu er vores Corolla testbil ikke en forklædt sportsvogn, men det er lykkedes at få en ganske hurtig og smidig stationcar, der også klarer 18,9 km/l i snit (WLTP tal). Samtidig sikrer bilens hybridsystem, at man kører på el en stor del af tiden – i hvert fald i bytrafik.

På landevejen er der masser af moment at gøre godt med, og den er ganske hurtig ved acceleration og ved en rap overhaling. Her kan man afhjælpe det trinløse CVT-automatgear, for hvis man vil hurtigere frem, kan man bruge skiftepladerne bag rattet og imitere et gearskift.

Hvis man ikke bruger dem – men kun automatikken – så kan man fortsat mærke elastikeffekten og hyletonen ved høje omdrejninger. Men det er slet ikke så udtalt som tidligere. En hybridbil er dog mest behagelig, når man kører afdæmpet.

Samler strøm op

Teknikken er en 153 hk benzinmotor kombineret med 109 hk fra hybridteknikken – så kombineret giver de 184 hk. Drejningsmomentet forbedres af elmotoren – benzinmotoren yder 190 Nm – hybriddelen 202 Nm.

Man kan vælge imellem tre køremodus – eco, normal og sport. Det er sjovt at prøve sport, men snart bliver man klogere og vælge eco.

Hybridteknikken sørger for at samle strøm op under kørslen – bl.a. ved opbremsning – så i bytrafik kører man næsten hele tiden i el-drift. Så der er langt mellem besøgene på tankstationen, når man holder sig i byområder og på små landeveje.

Man sidder godt i de sportslige GR sæder – med elektrisk indstillelig lændestøtte – men fodpladen i bunden er lidt skæv og det giver derfor ikke en helt lige siddestilling.

Bilen havde 18 tommer fælge med 225/40 dæk, så den står godt fast på vejen – om end den 5-dørs udgave nok er mere sporty.

Køreegenskaberne er dog fine – og noget mere sporty med standardmodellen. Bilen ser også smart ud med de større fælge, men det koster på komforten.

Kun 750 kg. trailervægt

Som arbejdshest har den en åbenlys svaghed ved kun at måtte trække en trailer (med bremser) på 750 kg – uden bremser endda på 450 kg.

Vælger man den mindre 1,2 liters benzinudgave, så må den trække 1.300 kg. Diesel har Toyota fravalgt på sine personbiler af miljømæssige årsager.

Testbilen har dog et stort varerum på ca. 1.600 liter plus aflæggeplads under varerumsgulvet. Læssehøjden har vi målt til 660 mm. Der er to fastgørelseskroge i varerummet.

Satsning som Van

Toyota satser ellers en del på den nye Corolla som Van fordi den nye Yaris, som var populær på gule plader som f.eks. servicebil, i nyeste udgave ikke kunne opfylde målene. En løsning skulle ndg være på vej, fortæller den danske importør.

Det er i første udgave i basisudgave med H1 hybridteknik, der satses på Corolla som Van. Der er først lige kommet priser på Van-modellen – og vores H3-topmodel i denne test (kan også fås som H4 uden GR trim) koster eksklusiv moms 252.904 kroner.

På hvide plader koster testbilen et stykke over 400.000 kroner. Og det er en helt standard udstyret bil, vi taler om – uden ekstraudstyr.

Højt udstyrsniveau

Til gengæld er standardudstyret ganske imponerende. Ikke mindst, når vi taler om sikkerhed her kaldet Toyota Safety Sense 2.

Bilen har bl.a. adaptiv fartpilot fra 0- til 180 km/t, nødbremse med fodgænger- og cyklist-genkendelse, tågelygter, linjevogter, skiltegenkendelse, bakkamera samt regn- og lyssensor. Dertil automatisk nedblænding og eCall nødopkald.

Bilen havde desuden sikkerhedsudstyr som syv airbags, sæder mod piskesmæld-skader, esc-elektronisk stabilitetssystem – som hedder VSC på Toyota sprog.

LED lygter for og bag

Standard er også LED for- og baglygter, LED signatur kørelys, opvarmning af vinduesviskere, tågeforlygter, hill holder, varme i rat og sæder samt 10 tommer head-up display på forruden, og 8-tommer touchscreen. Foran chaufføren er der et syv-tommer informationsdisplay i farver med 3D effekt.

Men der er ikke fabriksmonteret navigation. Nu må man nøjes med Apple Car Play og mirror-link fra mobiltelefonen.

Handskerumslås er der heller ikke – men der er også en midterboks, hvor man også findes usb-stik.

Frækt GR design

Generelt skal vi pege på det righoldige udstyr, som omfatter DAB+ radio, elektronisk p-bremse, nøglefri start, elektrisk bagklap, 2-zone klimaanlæg samt flaske- og kopholdere.

GR apteringen omfatter stofsæder med læderkanter og røde syninger, de sorte 18 tommer alufælge, skørt- og spoilersæt samt GR Sport læderrat med varme samt diverse GR-logoer.

Men der er nu ganske meget hård sport plast i instrumentbrættet.

God garantidækning

Vi skal fremhæve den 3 års fabriksgaranti og den fem års garanti på hybridkomponenter plus 10 års tryghedsgaranti på hybridbatteriet.

Toyota har valgt igen at bruge Corolla-navnet til deres mellemklassebil i Europa – i stedet for Auris.

Toyota lancerede den første hybridbil i 1997 (Prius) og har derfor masser af hybrid-erfaring.

Faktaboks Toyota Corolla Touring Sports H3 Premium:
Motor: 4 cylindre, 16V.
Slagvolumen: 2 liter.
Samlet ydelse: 184 hk.
Ydelse motor/elmotor: 153 hk v. 6.000 omdr./109 hk.
Moment motor/elmotor: 190 Nm v. 4.400 omdr./202 Nm.
Brændstofforbrug WLTP: 20,4 km/l.
CO2 udledning: 112 g/km.
Miljønorm: Euro 6d-temp.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,1 sek.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Uafhængig m. dobbelte triangler.
Dæk: Falken 225/40 R18.
Bremser: Vent. skiver/skiver.
Sikkerhed: Esc, ABS, antispin, hill start assist, trailer-assist.
Toyota Safety Sense: Adaptiv fartpilot, nødbremse med fodgænger-genkendelse, linjevogter, automatisk nedblænding og skiltegenkendelse.
Akselafstand: 2.700 mm.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.955/1.635kg.
Trailervægt m. bremser: 750 kg.
Læssehøjde: 660 mm.
Garanti fabrik: 3 år.
Garanti på hybridkomponenter: 5 år.
Hybrid-tryghed: 10 år (ubegrænset km).
Pris testbil: 252.904 kr. plus moms (VAN).
Pris testbil: 413.990 kr. (personbil).

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk