Toyota Danmark er positive overfor ideen at præsentere  hybridudgaven af den nye Auris Touring Sports – eller stationcar – som  gulpladebil, fordi flere og flere virksomheder ønsker at signalere deres grønne profil.

Det sagde adm. dir. Kristian Krapper fra den danske Toyota organisation til VOTY.dk’s udsendte ved præsentationen af Auris Touring Sports på Mallorca i går og i dag.

Yaris hybrid er en stor succes
Den mindre Yaris hybrid er blevet en succes herhjemme – også på gule nummerplader – men den større Auris er med en ladlængde på over to meter og et varerum på godt 1.600 liter en af klassens rummeligste.

Under varerumsgulvet gemmer der sig iøvrigt fem aflæsse-rum.

Pressetalsmand Fabio Capano fra Toyota Motor Europe kunne ved den internationale pressepræsentation fortælle, at Verso-modellen, populær som gulpladebilen Sportsvan i Danmark, ikke kommer i hybridudgave på grund af den nærmest lige store Prius Plus st,car.

Oplagt som gulpladebil
Derfor er Auris Touring Sports det oplagte valg til en ny gulpladebil – især da Prius Plus med hybridteknik p.t. især sælges til eksempelvis taxiflåder på grund af den højere pris med fuld afgift.

En Auris Toring Sports koster på hvide plader 312.000 – mens en gulpladeudgave nok vil kunne sælges til cirka 170.000 kroner plus moms. Merprisen i forhold til den 5-dørs udgave er 15.000 kroner på hvide nummerplader og godt det halve som Van.

Der er dog begrænset trailervægt på 345 kg, så er det en bil med trailervægt kunne man vælge en 2-liters diesel, der klarer 1,5 tons på krogen.

Testet på Mallorca
VOTY.dk  var på plads på den spanske ferieø Mallorca og kørte i de to nævnte udgaver med den store dieselmotor og bilen med hybridmotor.

Auris Touring Sports er den første mellemklassebil (C-segmentet), der tilbyder både benzin, diesel og hybrid. Toyota Motor Europa forventer, at 75 af køberne bliver virksomheder og offentlige myndigheder.

2-liter dieseludgaven er momentstærk og ganske hurtig, men hybridudgaven med sin trinløse CVT gearskift er bedst til mere adstadig kørsel, da gearskiftet virker meget elastik-agtig ved hurtige accelerationer.

Hybrid hurtig i afsættet
Ellers er den benzin/el-drevne bil ganske hurtig i afsættet – og når således 100 km/t på godt 11 sekunder, men er især hurtig i el-fasen.

De første ca. 40 kilometer kører den på strøm, med mindre man kommer op i høj fart. Bilen kører i gennemsnit (fabrikstal) 27,8 km/l og 85 gram CO2 pr. km. Halvårlig ejerafgift er 290 kr. mod f.eks. 1.380 kr. i dieselmodellerne.

Vi prøvede bilen i kuperet terræn og køreegenskaberne er fine – i forhold til den 5-dørs udgave har man ændret affjedringen, så den kan klare den evt. øgede godsmængde.

Mange udstyrsvarianter
Bilen er meget komfortabel og samlekvaliteten fås nok ikke meget bedre i denne klasse. Udstyret kan vælges fra mindste T1+ til T4 eller H2 til H3 i hybridudgaven.

Har bilen Touch-system, kan man opgradere med Touch og go med bl.a. navigation for 6.395 kr. på hvide plader (ca.3.000 på gule). Et panorama-glastag (Skyview) koster 12.000 (eller godt det halve på gule nummerplader.)

5,5 mio. hybridbiler
5,5 mio. hybridbiler har Toyota solgt siden 1997 – hvor der i dag på verdensplan er seks modeller  – men i 2018 vil der være kommer 18 nye Lexus og Toyota hybridbiler ekstra samt én brintbil. Toyota udvikler ikke moderne teknik til de få, men til mange – derfor fås hybridbiler i alle størrelser.

Det er snart syv år siden, at Toyota havde en stationcar i C-segmentet med Corolla, so den nye Auris Touring Sports har været savnet af såvel forhandlere som kunder. Auris-modellen som stationcar kommer indenfor et par måneder. Bilen bygges i Storbritannien.

10 års garanti på hybridteknik
Toyota har tre års fabriksgaranti herhjemme – dog fem år på hybridsystemet, men Toyota tilbyder 10 års gratis garanti på hybridsystemet uden merpris – bare man kommer til kontrol en gang om året – eller hver 15.000 km – på et autoriseret Toyota værksted.

Det drejer sig om Toyotas nye Hybrid Tryghedsprogram for alle nuværende og kommende ejere af Toyotas hybridbler

Teknik: Toyota Auris Touring Sports Hybrid – HSD.

(HSD, Hybrid Synergy Drive):

Benzinmotor:  4 cyl, 1,8 liter.
Ydelse: 136 hk.
Elmotor; Vekselstrøm-synkron motor.
Ydelse: 60 kW.
Moment: 142 Nm. v. 4.000 omdr.
Topfart 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,2 sek.
Forbrug: 27 km/l.
CO2: 85 g/km.
Grøn ejerafgift halvårlig: 290 kr.
Bremser: ABS og esc (VSC).
Sikkerhed: Bl.a. 7 airbags.
Trailervægt: 345 kg.
Køreklar vægt/totalvægt: Fra 1.410/1.815 kg.
Pris Van hybrid: Fra cirka 170.000 kr. plus moms.
Pris personbil: Fra 312.990 kr.

Teknik: Toyota Auris Touring Sports, 2,0 D-4D diesel
Motor: 4 cyl, 2,0 liter.
Ydelse: 124 hk
Moment: 310 Nm v. 1.600-2.400 omdr.
Topfart: 195 km/t.
Acc. 0-100 km/t : 10,5 sek.
Forbrug: 23,3 km/l.
CO2: 112 g/km.
Grøn ejerafgift halvårlig:  Fra 1.380 kr.
Bremser: ABS og esc (VSC).
Sikkerhed: Bl.a. 7 airbags.
Trailervægt: 1.500 kg.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.450/1.915 kg.
Pris Van ca.  160.000 kr. plus moms
Pris personbil: Fra 291.990 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk