Historien om, at håndværkere altid kører i gamle, udrangerede kassevogne, er ved at være en skrøne. For i dag gælder det, at sikkerheden prioriteres meget højt.

Samtidig vil mange håndværksmestre gerne forkæle deres medarbejdere – som jo ikke ligefrem hænger på træerne, så varebilen anno 2020 er både sikrere og mere komfortabel.

Før var en veludstyret varebil nemlig typisk til mester selv, men da der er mangel på gode svende, er der ofte særdeles veludstyrede varebiler, som mester lokker med. Både for at holde på de gode medarbejdere og lokke nye til.

Med adaptiv fartpilot

Faktisk er halvdelen af alle nye varebiler, som sælges af Peugeot-forhandlere, i høje udstyrstrin med bl.a. automatgear og automatisk nødbremse.

Vores testbil var med top-udstyrsniveau Ultimate, som især skal nævnes for adaptiv fartpilot:. Èn af de sikreste udstyrsdetaljer i en bil i dag.

Sikkerhedsmæssigt skal vi her også fremhæve regnsensor, fire airbags og bakkamera med p-sensorer, der er en uundværlig detalje, når man skal manøvrere.

Lodret siddestilling

Bilen fås med en hældning på ryglænet på otte grader (ekstraudstyr), der giver en mere komfortabel siddestilling. Den ekstra hældning af sæderyggen kan anbefales. Ab fabrik 3.300 kr. plus moms – eftermonteret 4.500 kr.

Denne væg havde den danske Expert Ultimate, som vi har prøvet, ikke – så på en langtur på Sjælland bliver blev undertegnede lidt træt i ryggen og lænden af at sidde så lodret. Et plus er dog fodpladen i gulvet, så man kan bevare en lige kørestilling.

Der var 3-trins varme i førersædet, der var betrukket med dellæder. Vi skal fremhæve, at førersædet (med armlæn) kunne indstilles i højden samt at sæderyggen kunne indstilles trinløst (med rulle.)

1.800 kg. trailervægt

Der var dobbelt bænkesæde til passagerer, og bilen var udstyret med ModuWork udstyr – med luge mellem kabine og varerum. Det giver en halv meter længere længde i varerummet til transport af rør mm.

Der er god aflæggeplads i kabinen – bl.a. med et stort handskerum (dog uden lås), men det havde været rart med ru overflade på alle aflæggeflader – f.eks. i gummi. Der er et par kopholdere samt plads til mindre flasker i dørene.

Testbilen havde fuld beklædning i varerummet – og trods det var de otte fastgørelseskroge i gulvet bevaret. Bagdørene kan åbne 180 grader. Bilen har en trailervægt på 1.800 kg – vælger man bilen med 177 hk, kan man trække 2,5 tons.

Omfattende udstyrsliste

Ulmimate udgaven har højt udstyrsniveau – med multifunktions trinløst læderrat, oliefyr og 16 tommer alufælge. Bilen havde også LED kørelys samt el-klapbare sidespejle.

Den havde også Blind Spot registrering (fanger f.eks. cyklister i den linde vinkel), men ikke skiltegenkendelse – og der var heller ikke navigation. Bilens skærm var kun på syv tommer, men med opkobling til Apple Car Play og Bluetooth – plus USB stik.

Standardudstyret omfattede i testbilen desuden automatisk klimaanlæg, linjevogter og Wabasto bilvarmer.

Hurtig nok med 122 hk

Bilen havde 122 hk og 340 Nm, og var ganske hurtig – og ikke mindst i tæt trafik bliver man glad for det 8-trins automatgear samt skifteplader bag rattet – til 12.000 kroner plus moms.

Gearet skifter blødt og behageligt. Affjedringen har en let blød opsætning, men bilen har ganske fine køreegenskaber og en præcis styring. ASR-antispin skal også nævnes.

Man sidder godt bag rattet – og vi skal fremhæve fodpladen i bunden af bilen, der sikrer en lige kørestilling. Instrumentbrættet var typisk Peugeot med i-cockpit lay out.

El-udgave er på vej

Peugeot Expert produceres sammen med Opel Vivaro og Citroën Jumpy (fra PSA) samt Toyota Proace, som PSA har et teknisk samarbejde med. De fire varebiler bygges alle på PSA’s EMP2 platform.

Bilerne er teknisk stort set helt identiske, men der kan være små detaljer, der er forskellige – primært for at bevare de enkelte modellers DNA. For udviklingsfolkene hos PSA er dygtige til at differentiere bilerne, så de ligner resten af familien.

Senere i år kommer Peugeot Expert også i en el-udgave.

Tekniske data Peugeot Expert Ultimate L3 122 hk:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.997 ccm.
Ydelse: 122 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 340 Nm v. 1.750 omdr.
Miljø: Euro 6d TEMP.
Gear: 8 trins aut.
Forbrugssnit WLTP: 13,3 km/l.
CO2 udledning: 195 g/km.
AdBlue tank: 22,4 liter.
Totalvægt: 3.100 kg.
Egenvægt: 1.770 kg.
Nyttelast: 1.214 kg.
Køreklar vægt: 1.886 kg.
Trailervægt: 1.800 kg.
Akselafstand: 3.275 mm.
Frihøjde: 150 mm.
Vendediameter kantsten: 12,4 m.
Dæk: Michelin Agilis Alpin 215/65 R16c.
Varerum: 2.862 x 1.628 x 1.397 mm.
Hjulkasser: 1.258 mm.
Varerumsvolumen: 6,1 kubikmeter (ModuWork: 6,6 kubikmeter).
Antal paller muligt: 3.
Mål sidedør: 1.241 x 935 mm.
Mål bagdør: 1.282 x 1.220 mm.
Garanti fabrik: 2 år/40.000 km.
Pris ekskl. moms: 210.990 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk