Det synlige bevis på, at Toytas nye Hilux pick-up løb med prisen for bedste pick-up i Europa for 2022 og 2023, International Pick-Up Award, blev forleden givet til pressechef Anders Tystrup af dansk medlem af den internationale IPUA-jury – VOTY.dk’s redaktør Carsten Teiner.

Det skete ved overrækkelse af en replika af den originale pris, som blev uddelt i forbindelse med Solutrans-messen i Lyon sidste efterår.

Momentstærk motor

Juryen valgte Toyota Hilux for sine fine terrænegenskaber – men i høj grad også for sin ny 2,8-liters motor med 204 hk, der løfter den japanske arbejdshest til nye højder, hvad angår trækkraft – ikke mindst for de mange erhvervsvirksomheder, der kører med tung trailer.

VOTY.dk har testet den nye Hilux både i bjergrigt terræn i Kroatien og kuperet terræn på Sjælland – med efterspændt fuldt lastet Ifor Williams maskintrailer herhjemme.

Begge steder blev vi positivt overraskede – for den motor er bare momentstærk – og skifter tjept op i gearene på stigninger – i en grad, vi ikke normalt oplever i denne klasse. Momentkurven er plan som et stuegulv: 500 Nm mellem 1.600- og 2.800 omdrejninger.

Lyttet til kundernes behov

Toyota har nemlig endelig lyttet til kundernes behov og har opdateret deres legendariske Hilux – der i første udgave kom frem i 1968.

Nu har den fået de kræfter, som kræves af en ægte arbejdshest. Fabrikken har også ændret fjederopsætningen, så den virker mere rolig selv uden læs. Undervognen er opdateret med forbedrede bladfjedre og kraftigere støddæmpere samt nye bøsninger.

Mest solgte pick-up i 2021

I 2021 blev Hilux den mest solgte pick-up i Danmark – efter nogle år med andenpladser, men bl.a. den nye motor har fået kunderne tilbage. Et højere udstyrsniveau – med bedre passiv sikkerhed -tæller dog også for mange kunder.

”To ud af tre Hilux kunder har valgt bilen med 2,8 liters motoren frem for 150 hk motoren med 150 hk – og selvfølgelig langt de fleste med trækkrog. Igen er der rigtig mange kunder, der har valgt topmodellen Invencible med T4 topudstyr i Doublecab version – bl.a. håndværkere og entreprenører,” siger pressechef Anders Tystrup fra den danske Toyota importør.

Forskelligt behov

Desuden vælger kunderne også at udstyre deres nye Hilux med en masse ekstraudstyr.

Han fortæller også, at der selvfølgelig også er kunder, der vælger biler med mindre udstyr og udformninger så som X-tra cab og Single cab – bl.a. firmaer med store flåder og offentlige myndigheder.

Single Can udgaven fås kun med 2,4 liters motoren – men til gengæld har den så et større lad, som er væsentligt for mange nogle kunder.

Lavt værditab

”Fælles er, at kunderne vælger vores Hilux på grund af den lave TCO, Total Cost of Ownership. Altså den gode totaløkonomi, som viser sig ved at brugtpriser på Hilux er meget høje. Værditabet er lavt,” siger Anders Tystrup.

Toyota er også ramt af manglen på halvledere (chips) – som de fleste bilfabrikker. Det giver udfordringer på leveringer – men man forsøger at bestille så mange som muligt.

Konkurrenter er væk

Samtidig er interessen øget, fordi nogle af konkurrenterne har valgt at trække sig fra det europæiske marked – bl.a. Nissan med deres Navara og Mercedes-Benz med deres X-Class. Og Volkwagen holder pause med deres Amarok – indtil en nu model kommer om et år i samarbejde med Ford.

”Vi håber, at vi kan levere mange Hilux i år, så vi kan holde vores førsteplads som bedst sælgende pick-up i Danmark – også i 2022,” siger Anders Tystrup.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk