Volkswagen har introduceret en række intelligente IQ-bilmodeller med ekstra meget sikkerhedsudstyr – vi har prøvet MPV Van-modellen Touran IQ.

Volkswagen Touran var den mest solgte ombyggede personbil på gule plader i 2018 med 367 enheder – nu er der introduceret en særlig intelligent udgave med tilnavnet IQ (Intelligent Kvotient).

Touran IQ adskiller sig fra standardmodellen med en masse sikkerhedssystemer:
Lane Assist (linjevogter), der hjælper bilen til at blive i sin bane.
Blind spot, som advarer mod medtrafikanter i den blinde vinkel.
Light Assist, som sikrer automatisk skift mellem nær- og fjernlys.
Parc Assist, som sørger for at bilen selv kommer ind på en p-plads.

Rimelige præstationer

Bilen, som vi prøvede, var en 1,6-liter diesel med 115 hk, som klarer en topfart på 190 km/t og en acceleration til 100 km/t på 11,4 sekunder. Det giver et brændstofforbrug på 17,9 km/l i gennemsnit efter den nye WLTP norm.

Vi prøvede bilen over 1.500 kilometer fra København via Rødby til møde i Volkswagens hjemby Wolfsburg og retur via Kolding – og ifølge køre-computeren blev snit-forbruget på 18,5 km/l. Logisk nok mest med motorvejskørsel, men med en del landevejskørsel i Tyskland og lidt bykørsel.

God siddestilling

1,6 diesel er ingen racer – og den høje MPV konstruktion med lidt ekstra krængning ved kurvekørsel betyder, at man befinder sig bedst ved at køre omkring tyskernes anbefalede motorvejsfart på 130 km/t.

Men man befinder sig godt i bilen, selv om de faste sæder kræver lidt benstræk ind imellem.
Men positivt var den ekstra brede fodplade med stålindlæg ved siden af pedalerne, så man har en helt lige siddestilling.

Med mange indstillingsmuligheder af sædet inklusive trinløs indstilling af ryggen, kan man hele finde den rigtige kørestilling.

Adaptiv fartpilot

Bilen var Også udstyret med adaptiv fartkontrol, så den selv holdt afstanden til de forankørende biler – og det er en meget vigtig detalje for sikkerheden, som sikkert også bliver lovbefalet på et tidspunkt. Især i kombination med testbilens DSG7 automatgear virker det strålende.

Lidt ekstra luksus omfattede også et læderrat, varme i sæderne, indstilling af sædernes lændestøtte, elektronisk håndbremse, bakkeholder, to-zone klimaanlæg og to USB-stik. Der var også monteret aluminiumsfælge med Michelin dæk.

Høj kvalitetsfølelse

Standard er naturligvis den meget høje kvalitetsfølelse i en bil som Touran, som man lægger mærke til så snart, som man åbner døren.

Der var dog blevet sparet lidt på ekstraudstyret – havde selv valgt en bil med navigationssystem og skiltegenkendelse.

1.800 kg. trailervægt

Som Van skal vi især fremhæve den høje trailervægt på 1.800 kg – men dertil et mere end 1.800 liter rummelige varerum og en rimelig læssehøjde på 630 mm.

Der er i det hele taget god aflæggeplads i kabinen. Vi savnede dog lås på handskerummet.

Touran er bygget over Volkswagens udbredte MBQ platform. Der bydes dog kun på to års fabriksgaranti.

Fakta VW Touran IQ 1,6 TDI:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel TDI.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 115 hk v. 3.250 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.500 omdr.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,4 sek.
Brændstofforbrug g/s WLTP: 17,9 km/l.
CO2 udslip: 148 g/km.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Træk: Forhjulstræk.
Gear: 7 trins automatgear DSG.
Dæk: Michelin 205/60 R16 vinterdæk.
Varerum: Ca. 1.800 liter.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.550/600 kg.
Pris ekskl. moms: 234.196 kr.