Af én eller anden grund vælger mange importører at gøre adaptiv fartpilot til ekstraudstyr – selv om det handler om små penge, når man bilens samlede pris i betragtning.

Det gælder også Peugeot, hvor man minimum må slippe 5.000 kroner for en ”Driver Assist” pakke i 5008-modellen, hvor den adaptive fartpilot er med – men så vanker der også fem stjerner i EuroNCAP crashtesten.

Men man kan også slippe det dobbelte beløb og tilkøbe den såkaldte Allure Pack, hvor man også får en lang række udstyrsdetaljer, som gør prisen fordelagtig i forhold til at tage tingede enkeltvis.

En masse udstyr

Udover adaptiv fartpilot får man så også linjevogter, skiltegenkendelse (så bilen kan følge hastighedsgrænserne), around view kamera, 10 tommer touchscreen med Tom Tom 3D navigation, parkeringssensorer for og bag, el-bagklap, læderrat, indklappelige el-sidespejle, 18 tommer alufælge, nøglefri adgang, solgardiner og tonede ruder.

Allure-udstyrsprisen ligger på 258.000 kroner plus moms – og den samlede pakkepris bliver så under 270.000 kroner eksklusive moms.

Af andet udstyr kan vi nævne forkromede i-cockpit, hvor man ser over rattet for at se instrumenterne – samt god aflæggeplads med stort handskerum og stor midterboks, tagbøjler, læderrat med flad bund og top, trinløs sæderyg og højdejustering.

God plads i varerummet

I seneste aftapning har Peugeot frisket fronten lidt op, så den ligner de andre af fabrikkens SUV modeller – senest 2008.

Men 5008 er jo den største af SUV’erne, som på hvide plader kan fås i en 7-sædet udgave. Derfor er der også god plads i varerummet i Van udgaven med 3.000 liter.

Testbilen havde en 130 hk BlueHDI dieselmotor på 1,5 liter med 300 Nm ved 1.750 omdrejninger – som måske ikke er en racer, men den er smidig og yderst komfortabel til den bløde side.

Kun 1.200 kg. på krogen

Lidt flere kubik havde gjort bilen mere kapabel som trækdyr – faktisk kan den kun trækker 1.200 på krogen, og det er ikke meget for entreprenører, der gerne vil trække afsted med en maskintrailer.

Den er 11,9 sekunder om at nå 100 km/t. 190 km/t på toppen lover fabrikken – og gennemsnitsforbruget efter WLTP normen er opgivet til 18,5 km/l.

Bilen er fin til de lange ture, og trods dieselmotor er lydniveauet rimeligt lavt. Det 8-trins automatgear skifter blødt, og man kan skifte manuelt via skifteplader bag rattet.

Meget letkørt

Bilen er meget letkørt, men vi fandt det lidt svært at dosere bremserne.

Testbilen har midt på instrumentbrættet et felt med kontakter udformet med lækkert pianolak – her er der adgang til radio, klima, telefon og navigation.

Den mindre 3008 kan også fås med plug-in-hybrid teknik, men 5008 er kun tiltænkt diesel eller benzin.

Fakta Peugeot 5008 BlueHDI:

Motor: 4 cyl. turbudiesel BlueHDI.
Slagvolumen: 1.499 ccm.
Ydelse: 130 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 300 Nm v. 1.750 omdr.
Gennemsnitsforbrug (WLTP): 18,5 km/l.
CO2 udslip: 144 g/km.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Køreklar vægt: 1.648 kg.
Totalvægt: 2.230 kg.
Varerum: 3.000 liter.
Trailervægt med bremser: 1.200 kg.
Gear: EAT 8 trins aut. gear.
Akselafstand: 2.840 mm.
Dæk: Michelin Primacy 4 – 225/55 R18.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS. Esc.
Sikkerhedstest EuroNCAP: 5 stjerner.
Fabriksgaranti: 2 år.
Testbil på hvide plader: 432.990 kr.
Pris 5008 Allure Van: 257.830 kr. plus moms.
Allure Pack: 8.-10.000 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk