Nu får Dacia-entusiaster en ny mulighed for en Dacia Van i stedet for den utroligt populære, men nu hedengangne Dokker. Den nye Dacia rimer endda på Dokker – for den hedder Jogger.

Dokker var nok blevet lidt for populær i forhold til Kangoo fra samme koncern, Renault. Så nu hedder Dokker Renault Express og er ægte lillesøster til netop Kangoo.

1.200 kg. trailervægt

Jogger er en stor SUV-model på 4,55 meter med plads til op til syv sæder i personbilsudgaven – som forgængeren Lodgy – og det betyder mulighed for at endda ganske rummelig Van-model. Jogger kan i øvrigt trække 1.200 kilo på krogen (med bremser).

“Jogger skal erstatte både Lodgy og modellen Logan MCV – for Jogger har længde som stationcar, udseende som en SUV og praktikalitet som en MPV,” som PR-chef Søren Hyltoft fra Renault Danmark påpeger.

Frontdesignet er med Dacia DNA – med en bred kølergrill og Y-formede LED kørelys.

Fjerde nye Dacia i år

Dacia Jogger er fjerde nye bil i år fra Dacia. Først på året lancerede Dacia en ny udgave af Europas bedst sælgende bil i B-segmentet – nemlig den helt nye Dacia Sandero og Sandero Stepway – som herhjemme er meget populær som ”pizza” varebil.

Så kom Europas billigste elbil – den lille Dacia Spring, som komme som ”Last Mile Delivery Van” til næste år – og endelig en opdateret Dacia Duster, der også sælger pænt som Van.

Varerum på 1.800 liter

Dacia Jogger har en akselafstand på 2.9 meter og en frihøjde på 200 mm. Varerummet er på over 1.800 liter. Dertil kommer 24 liter aflæggeplads i kabinen.

Har man brug for at transportere ting på taget, fås Jogger med en tagræling, der enkelt kan ændres til tagbøjler, som kan klare 80 kilo vægt.

Bag rattet ser man en førerplads som er identisk med Dacia Sandero, som Jogger deler CMF-platform med.

Forbedret sikkerhed

Det betyder også at den har den nyeste og mest sikre konstruktion og som standard har seks airbags samt flere aktive sikkerhedssystemer.

Seks airbags er standard – og desuden er der Emergency Breake Assist, der fungerer via en radar foran, der hele tiden måler afstanden til den forankørende. Dette system er aktivt mellem 7- 170 km/t ved kørende køretøjer og fungerer mellem 7-80 km/t for køretøjer, der holder stille.

Desuden er der blind vinkel assistent som er aktiv mellem 30-140 km/t.  Sæderne er nyudviklede, der yder langt bedre støtte end i Logan og Lodgy – med bedre ergonomi. Førersædet er højdejusterbart og rattet kan både justeres i dybden og i højden.

Extreme udgave a la 4×4

Som noget helt nyt lanceres Jogger også i en Limited Edition, der er lidt off road agtig. Den hedder Extreme og kendetegnes blandt andet ved den sorte hajfinne antenne, sort tagræling, sorte alufælge og sorte sidespejle.

Indenfor er der røde syninger på sæderne og krom detaljer på dørsiderne. Versionen er som standard udstyret med bakkamera, klimaanlæg og nøglefri betjening.

Flere multimedie-systemer

I Jogger har man tre forskellige muligheder, når det handler om multimediesystemer.

Indgangsmuligheden er Media Control, som helt fra den laveste udstyrsvariant, tillader at styre radio/streaming, navigation og telefonen fra sin egen mobiltelefon, der monteres ved instrumentbordet.

Går man op i udstyrsniveau, så er der to systemer, der benytter en integreret skærm, Media Nav og Media Display. Begge har navigation og Android Auto og Apple CarPlay som standard.

Slut med diesel

Motormæssigt har man sagt farvel til dieselmotorer hos Dacia. I stedet for er der en 3-cylindret TCe 110 hk benzinmotor med 200 Nm – som kendes som basismotor i Sandero. Den har en seks trins manuel gearkasse.

Et års tid efter lanceringen suppleres denne motor med den første hybrid i Dacias historie. Nemlig en 1.6 liters 140 hk hybrid – som i øvrigt også kendes fra den nye Renault Clio og den spritnye Renault Arkana.

Jogger kan leveres fra februar 2022. Endnu er der ikke danske priser på Jogger, men de forventes at være klar i slutningen af november. Men mon ikke Van priser kommer til at ligge fra 110.-120.000 kroner plus moms.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk